مصطفی میرسلیم: در دولت دوازدهم کشف حجاب «اختیاری» انجام شد

نماینده مردم تهران در مجلس می‌گوید در ایران دو بار کشف حجاب رخ داده است؛ یک ‌بار اجباری و یک ‌بار اختیاری

مصطفی میرسلیم نماینده مجلس شورای اسلامی- فرارو

مصطفی میرسلیم، نماینده مجلس شورای اسلامی و از اعضای باسابقه حزب موتلفه اسلامی که سابقه ریاست بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را هم در کارنامه دارد، در اظهاراتی جنجالی به نقد دولت حسن روحانی و سیاست‌های او در باب فرهنگ و آموزش پرداخت. 

این نماینده مجلس که رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی هم هست، در نشست مشترک با دبیران استانی این حزب ادعا کرد که «در این کشور دو بار کشف حجاب صورت گرفت، یک بار به صورت اجباری در دوره رضاخان و بار دیگر به صورت اختیاری در دوره دولت دوازدهم.»

اشاره میرسلیم احتمالا به جنبش مدنی و مسالمت‌آمیز دختران خیابان انقلاب است که در اعتراض به حجاب اجباری، در خیابان روسری از سر خود برداشتند و اعتراض خود را به قانون حجاب اجباری نشان دادند. 

در روزهای گذشته بحث درباره حجاب اجباری در ایران، به دلیل مصاحبه تلویزیونی سردبیر سابق روزنامه کیهان که در آن نسبت به قانون حجاب اجباری و سخت‌گیری‌های موجود درباره اجرای این قانون انتقاد کرده بود، بالا گرفت. 

مهدی نصیری، سردبیر سابق روزنامه کیهان و پژوهشگر دینی که مهمان برنامه «زاویه» شبکه چهارم سیما با موضوع «الزام حجاب در ایران» بود، گفت که براساس آمار، ۷۰ درصد مردم جامعه حجاب شرعی را رعایت نمی‌کنند.

سخنان او البته واکنش‌های بسیار تندی را در میان اصول‌گرایان و معتقدان به قانون حجاب اجباری برانگیخت و بسیاری، آمارهایی را که نصیری به آن اشاره کرده بود، ناموثق خواندند. 

اظهارات امروز مصطفی میرسلیم درباره مسئله حجاب، گویی تلویحا سخنان سردبیر سابق روزنامه حکومتی کیهان را تایید می‌کند، اما در عین حال، این نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی دلیل رویکرد متفاوت جامعه زنان ایران به حجاب را متوجه دولت حسن روحانی دانسته است. 

میرسلیم در بخش دیگری از سخنان خود با این ادعا که «در شرایط فعلی از سه جنبه تهدید می‌شویم»، گفت: «این تهدیدات از ناحیه جبهه کفر صورت می‌گیرد و ایمان مردم را هدف قرارداده است که نمونه‌های آن را در فضای مجازی شاهدیم. آن‌ها با استفاده از ابزار علم، برای کوبیدن هر آنچه که جنبه دینی و مذهبی دارد استفاده می‌کنند.»

مصطفی میرسلیم مدعی شد که «منحصر کردن تمام مشکلات به معیشت مردم اشتباه است. درست است که موضوع معیشت بسیار حائز اهمیت است، اما ما فراموش کردیم که مسایل دیگری وجود دارد که چاره‌جویی آنها می‌تواند ما را در فایق آمدن بر مشکلات معیشتی کمک کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میرسلیم در بخش دیگری از سخنان خود ادعا کرد که سند ۲۰۳۰  آموزش یونیسف، به شکل «مخفیانه» در مدارس کشور اجرا می‌شود.

بنا به ادعای وی، جنبه دیگری از «تهدیدات جبهه کفر»، دفاع از «اباحه‌گری» است. به گفته میرسلیم، «علی‌رغم مخالفت صریح رهبر جمهوری اسلامی ایران در عدم اجرای سند ۲۰۳۰، شاهدیم که در برخی مدارس تشویق به اباحه‌گری می‌شود.»

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تأکید کرد: «سند ۲۰۳۰ عملاً در حالی موذیانه اجرا می‌شود که همه ما مخالف آن هستیم و دولت نیز ظاهراً مخالف آن است.»

سند آموزش ۲۰۳۰ یک سند بین‌المللی است که مقامات آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران در ابتدا آن را امضاء کردند، اما پس از اعتراضات شدید چهره‌های اصول‌گرا و نزدیک به رهبر نظام، نهایتا ایران از آن سند و تعهد به اجرای آن کناره گرفت. 

بیشتر از