ظریف در مسکو؛ پس از اعلام بازگشت تحریم‌های بین المللی علیه ایران از سوی آمریکا

محمدجواد ظریف چهارشنبه شب وارد مسکو شد

سفر ماه جولای ظریف به مسکو و دیدار با وزیر خارجه روسیه- Handout / RUSSIAN FOREIGN MINISTRY / AFP

تنها چند روز پس از اعلام رسمی ایالات متحده مبنی بر آغاز روند بازگشت تحریم‌‌های بین‌المللی علیه ایران که طبق برجام لغو شده بودند، وزیر امور خارجه ایران راهی روسیه شد تا با همتای روس خود درباره مسائل عمده بین‌المللی رایزنی کند.

واشنگتن که خواستار مذاکره با تهران برای رسیدن به یک توافق جدید فراگیر است، شنبه شب گذشته به وقت آمریکا از آغاز «مکانیزم ماشه» یا همان روند بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، که طبق برجام لغو شده‌اند، خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، محمدجواد ظریف چهارشنبه شب وارد مسکو شد و روز پنجشنبه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و درباره توافق هسته‌ای ۱۳۹۴ و همچنین آخرین تحولات در لبنان، سوریه و افغانستان گفت‌وگو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رسمی ایران، ایرنا، در گزارشی از این دیدار از قول آقای ظریف نوشت، همکاری ایران و روسیه در مقابله با آنچه او «قانون شکنی و یکجانبه‌گرایی آمریکا» خواند، نمونه‌ای از «مقابله موفقیت‌آمیز» با پیشبرد این اهداف یکجانبه است.

وزیر خارجه ایران با قدردانی از نقش بسیار جدی و سازنده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و شورای امنیت خطاب به همتای روس خود گفت، سفرای شما و شخص شما در مقابله با اقدامات غیرقانونی آمریکا نقش مهمی را ایفا کرده‌اید.

وزیر امور خارجه روسیه نیز ابراز امیدواری کرد که دیدار امروز «امکان تنظیم گام‌های بیشتر برای حفظ برجام در مورد برنامه هسته‌ای ایران» را بدهد و گفت، ما با همه شرکت‌کنندگان در برجام که به این سند مهم پایبند هستند همکاری می‌کنیم.

ایالات متحده با این  استدلال که که جمهوری اسلامی ایران با ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های «بی‌ثبات کننده» خود در خاورمیانه روح برجام را نقض کرده است، روز ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ رسما اعلام کرد از توافق خارج شد.

این تصمیم دولت آمریکا با مخالفت دیگر طرف‌های برجام، روسیه، چین و سه قدرت اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان روبرو شد؛ به طوری که آنها در تلاش هستند این توافق را که یک «دستاورد بزرگ دیپلماسی بین‌المللی» می‌خوانند حفظ کنند.

بیشتر از