بازداشت طرفداران دحلان توسط تشکیلات خودگردان فلسطین

محمود عباس از افزایش نفوذ و قدرت محمد دحلان هراس دارد

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

پس از انعقاد توافقنامه صلح میان امارات متحده عربی و اسرائیل، سرویس‌های امنیتی فلسطینی کارزاری را برای دستگیری برخی از شخصیت‌های سیاسی آغاز کردند و در این میان ۲۰ تن از رهبران ارشد "جریان اصلاحات دموکراتیک در جنبش فتح" وابسته به محمد دحلان، رهبر برکنار شده جنبش فتح، نزدیک به ابوظبی، توسط نیروهای امنیتی فلسطین بازداشت شدند.

در همین ارتباط، دیمیتری دلیانی، سخنگوی جریان اصلاحات دموکراتیک در جنبش فتح که در بیت‌المقدس به‌سر می‌برد، گفت: این کارزار از دو هفته پیش آغاز شده است. وی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، افزود که ۱۳ تن از طرفداران دحلان پس از بازداشت، آزاد شدند، در حالی‌که ۷ نفر دیگر "بدون اتهامات روشن و دلیل قانونی" تا به حال در زندان‌ها به‌سر می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلیانی خاطرنشان کرد که کارزار دستگیری "به دلیل احساس رعب و وحشت تشکیلات خودگردان فلسطین و ترس از رشد جریانی است که به اکثریت جنبش فتح تبدیل شده است." وی اضافه کرد که این بازداشت‌ها، تلاشی برای فرار از ناکامی تشکیلات خودگردان فلسطین در جلوگیری از امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط شماری از کشورهای عربی با اسرائیل بود. دلیانی همچنان تأکید کرد که جریان اصلاحات دموکراتیک نیز این توافقنامه‌ها را رد می‌کند. در همین حال، دلیانی از توصیف اعضای جریان اصلاحات دموکراتیک به عنوان پیروان دحلان امتناع ورزیده و افزود: "ما پیروان دحلان نیستیم بلکه با او شریک هستیم."

در همین حال، سخنگوی دولت فلسطین و سخنگوی سرویس‌های امنیتی فلسطین از اظهار نظر در مورد کارزار دستگیری خودداری کردند.

البته در گذشته، محمد دحلان یکی از شخصیت‌های فعال و نزدیک به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بود و در سمت‌های مختلف سیاسی و امنیتی کار کرد، سپس، در پرونده‌های فساد مالی متهم شده و توسط دادگستری فلسطین محکوم شد و در نتیجه، با تصمیم کمیته مرکزی جنبش فتح، از جنبش آزادی‌بخش میهنی فلسطین اخراج شد.

هفته گذشته در سخنانی منتسب به دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسرائیل، چنین آمده بود که واشنگتن در حال بررسی جایگزینی دحلان با محمود عباس، رئیس کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین است، اما به گفته ناظران سیاسی، با توجه به جاه‌طلبی‌های دحلان برای کسب قدرت، واشنگتن از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است.

از سوی دیگر، حسین حمایل، سخنگوی جنبش فتح به ایندیپندنت عربی، گفت: "دحلان از (جنبش‌فتح) اخراج شده است، زیرا وی توسط دادگاه فلسطین به فساد مالی محکوم شده و به جرایم دیگری متهم است." حمایل، دحلان را به "بازگشت به فلسطین فراخواند و از وی خواست خود را به مراجع قضایی تسلیم کند."

حمایل افزود: "دحلان برای دخالت در امور داخلی شماری از کشورهای عربی و منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد و این امر مورد قبول مردم فلسطین نیست" وی تأکید کرد که "دحلان، ابزاری در دست کشوری است که با اسرائیل توافق نامه صلح به امضا رسانده است."

طبق نظرسنجی هفته گذشته مرکز تحقیقات سیاسی و نظرسنجی فلسطین، محمد دحلان در کرانه باختری و نوار غزه، محبوبیت چندانی ندارد.

در همین ارتباط، جهاد حرب، نویسنده و تحلیلگر سیاسی، معتقد است که دستگیری طرفداران دحلان در چارچوب "مبارزه سیاسی برای قدرت و به هدف تحت فشار قرار دادن طرف‌های فلسطینی كه با یك كشور عربی رابطه دارند انجام می‌شود و فلسطین به دلیل ناتوانی در ابراز خشونت علیه آن کشور، سعی می‌کند طرفداران دحلان را تحت فشار قرار دهد و جام خشم خود را بر سر آن‌ها خالی کند."

جهاد حرب گفت: این دستگیری ها "ممكن است به دلیل نگرانی از افزایش قدرت دحلان باشد، به ویژه پس از اظهارات منسوب به سفیر آمریكا و احتمال دستیابی به توافقی برای بازگشت محمد دحلان به فلسطین." وی افزود: "تشکیلات خودگردان فلسطین، ترسی که از بازگشت دحلان دارد بیشتر از نگرانی است که از حضور طرفداران او در صفوف جنبش فتح دارد."

با این حال، جهاد حرب گفت: در صورت درگذشت محمود عباس و بازگشت محمد دحلان به فلسطین، شمار زیادی از رهبران جنبش فتح به دحلان خواهند پیوست، البته دحلان بیشترین نفوذ را در زادگاه‌اش در نوار غزه و در میان افراد و شخصیت‌های فلسطینی که از عملکرد محمود عباس ناراض هستند، دارد. افزون بر آن‌که کمک‌های مالی که دحلان به شماری از اردوگاه‌های پناهندگان فلسطینی در نوار غزه و کرانه باختری می‌کند، باعث افزایش محبوبیت وی شده و بر شمار طرفداران دحلان افزوده است.

© IndependentArabia