کاندیداهای اصلی دونالد ترامپ برای دیوان عالی 

ترامپ یک قاضی محافظه‌کار را برای پرکردن صندلی خالی گینزبرگ معرفی خواهد کرد

خانم لاگوآ، ۵۲ ساله، قضاوت دادگاه تجدیدنظر حوزه یازدهم ایالات متحده را برعهده دارد- Florida Supreme Court/Handout via REUTERS

دونالد ترامپ وعده داده است خانمی را به جانشینی قاضی روث بیدر گینزبرگ در دیوان عالی منصوب خواهد کرد. 

مرگ خانم گینزبرگ در هفته گذشته به رئیس جمهور این فرصت را داد که سومین قاضی خود برای دیوان عالی را منصوب کند که ششمین قاضی محافظه‌کار این دادگاه خواهد بود. 

آقای ترامپ فهرست خود را از کاندیداهای احتمالی در آغاز ماه جاری به‌روز کرد و به این سه زن گفته شد که احتمال نامزدی آنان برای تایید در مجلس سنا ظرف هفته‌های آتی وجود دارد. 

امی کنی برت

امی کنی برت کاتولیکی مومن و مادر هفت کودک است که دو تا از آن‌ها را از هاوایی به فرزندخواندگی پذیرفته است و کودکی نیز مبتلا به سندروم داون دارد.  

خانم برت ظاهرا عضوی از گروه مسیحی شدیدا محافظه‌کار و قدرتمند «اهل ستایش» است. 

خانم برت از معاونان سابق قاضی فقید آنتوان اسکالیا بود و توسط آقای ترامپ به قضاوت در دادگاه تجدیدنظر حوزه هفتم ایالات متحده منصوب شد. 

او ظاهرا در فهرست آقای ترامپ در سال ۲۰۱۸ برای جانشینی قاضی آنتونی کندی بعد از بازنشستگی‌اش هم بود که البته این کرسی نهایتا به قاضی برت کاوانا رسید. 

خانم برت ۴۸ ساله که مخالف سقط جنین است در حومه شهر نیواورلئان در ایالت لوئیزیانا به دنیا آمد و بزرگ شد تا وقتی که به کالج رودز رفت و بعد با بورسیه کامل در دانشکده حقوق نوتردام پذیرفته شد. 

خانم برت با بهترین نمره‌ها در سال ۱۹۹۷ از دانشگاه نوتردام فارغ‌التحصیل شد و در سال ۲۰۰۲ دوباره اما این بار به عنوان استاد رشته حقوق به این دانشگاه برگشت. 

در جلسه رسیدگی به تایید او در مجلس سنا برای قضاوت در حوزه هفتم، او به دلیل مذهب خود شاهد حمله لفظی داغی از طرف سناتور دایان فاینستاین از ایالت کالیفرنیا بود. 

دایان فاینستاین، سناتور دموکرات از کالیفرنیا به او گفت: «شما باوری دیرینه مبنی بر این دارید که اعتقادات مذهبی شما باید نهایتا پیروز شوند. این عقاید تعصب‌آمیز به وضوح در درون شما زندگی می‌کند.» 

گروه‌های لیبرال درباره نحوه حکم‌دهی قاضی برت بر روی مسائلی نظیر بیمه بهداشتی قابل دسترس و حقوق سقط جنین اظهار نگرانی کرده‌اند. 

خانم برت و همسرش جسی برت، که وکیل است در شهر ساوت بند در ایالت ایندیانا زندگی می‌کنند و او معروف به انجام تمرین‌های ورزشی سخت با اعضای دانشکده خود در دانشگاه است.  

باربارا لاگوآ

باربارا لاگوآ زاده میامی و دختر والدینی تبعیدی از کوبا است که به خاطر انقلاب کمونیستی فیدل کاسترو از این جزیره فرار کردند. 

اگر او منصوب شود اولین قاضی دیوان عالی از ایالت چرخشی فلوریدا که از نظر سیاسی بسیار مهم است، خواهد بود. 

خانم لاگوآ، ۵۲ ساله، قضاوت دادگاه تجدیدنظر حوزه یازدهم ایالات متحده را برعهده دارد و پیش از آن نیز اولین خانم کوبایی-آمریکایی بود که قاضی دیوان عالی ایالت فلوریدا شد. 

اگر خانم لاگوآ به این منصب انتخاب شود، بعد از قاضی سونیا سوتومایور که توسط باراک اوباما در سال ۲۰۰۹ منصوب شد، دومین قاضی لاتین‌تبار دیوان عالی خواهد بود. 

خانم لاگوآ عضو تیم وکالت رایگان از خویشاوندان پسری کوبایی به نام الیان گونزالز در میامی بود که مادرش هنگام فرار از کوبا به سمت ایالات متحده در دریا غرق شد. 

او تاکنون بیش از ۱۲ هزار حکم صادر کرده و حدود ۴۰۰ دیدگاه در نشریه «فدرالیست سوسایتی» نوشته است که همواره آرای قضات محافظه‌کار را ترویج می‌کند. 

خانم لاگوآ هم که کاتولیک است تاکنون به تفصیل درباره سقط جنین نظر نداده است ولی طی جلسه تایید خود در مجلس سنا اظهار داشت در پرونده رو علیه وید، «وفادارانه از رویه قضایی پیروی» خواهد کرد. [بررسی پرونده معروف رو علیه وید در دیوان عالی ایالات متحده در گذشته منجر به برقراری رویه‌ای گشت که از سقط جنین به عنوان حق زنان در سراسر کشور حمایت می‌کند.]    

مت گیتس، نماینده مجلس از ایالت فلوریدا او را فردی «خیلی مخالف سقط جنین و کاملا قابل اتکا» توصیف کرد. 

طرفداران او را به عنوان فردی اصول‌گرا توصیف می‌کنند که مانند قاضی فقید آنتوان اسکالیا به تفسیر لفظی قانون اساسی دست می‌برد. 

خانم لاگوآ و همسرش پاول هاک جونیور با هم سه دختر دارند و پدرشوهرش نیز قاضی پاول هاک از قضات فدرال این حوزه است. 

آلیسون جونز راشینگ

آلیسون جونز راشینگ اگر برای این منصب انتخاب شود، با ۳۸ سال، جوان‌ترین قاضی دیوان عالی خواهد بود. 

خانم راشینگ از شهر هندرسونویل غرب ایالت کارولینای شمالی می‌آید و بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشکده حقوق دانشگاه دوک تحت نظر قاضی کلارنس توماس در دیوان عالی و قاضی نیل گورسچ پیش از انتصاب به دیوان عالی مشغول به کار شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هر دوی آقایان توماس و گورسچ آرایی محافظه‌کارانه درباره موضوعاتی نظیر سقط جنین، تبعیض مثبت، عبادت در مدارس، و حقوق اقلیت‌های جنسی دارند. 

خانم راشینگ توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ به قضاوت در دادگاه تجدید نظر حوزه چهارم ایالات متحده در شهر ریچموند ایالت ویرجینیا منصوب شد و در مارس ۲۰۱۹ تایید مجلس سنا را دریافت کرد. 

هنگام فعالیت در بخش خصوصی نیز او روی پرونده‌های بسیاری در دیوان عالی کار کرد و ۴۷ شکایت‌نامه یا دادخواه را تسلیم دیوان کرد. 

خانم راشینگ همچنین با «اتحاد دفاع از آزادی» همکاری کرده است که گروهی محافظه‌کار در مبارزه برای محافظت از آزادی‌های دینی هستند. 

در سال ۲۰۱۶ مرکز حقوقی فقر جنوبی این اتحادیه را گروهی نفرت‌پراکن علیه اقلیت‌های جنسی معرفی کرد. 

خانم راشینگ که با بلیک راشینگ ازدواج کرده است همچنین از مشاوران حقوقی داوطلب برای ستاد انتخاباتی ریاست جمهوری میت رامنی در سال ۲۰۱۲ بود. 

حامیان او مانند سناتور تام تیلیس او را «انتخاب محافظه‌کار قدرتمندی که می‌تواند از قانون اساسی حمایت کند» توصیف می‌کنند. 

اما ناقدان لیبرال او مانند وانتیا گوپتا، رئیس کنفرانس رهبری درباره حقوق بشر و حقوق مدنی می‌گویند او «علیه برابری ازدواج برای اقلیت‌های جنسی است، با جبران خسارت وام‌های تبعیض‌آمیز مخالف است و جلوی تلاش‌ها برای تبعیض در اسکان علیه قربانیان خشونت جنسی و خانگی را گرفته است.»  

© The Independent