دونالد ترامپ: اگر به عهده بایدن بود، سلیمانی و بن‌لادن هنوز زنده بودند

«اگر جو سر کار بود، داعش همچنان در هیاهو بود و چین به جای آمریکا قدرت مسلط در جهان بود»

سیاست خارجی دونالد ترامپ جمهوری اسلامی را در موضع ضعف قرار داده است-Pete SOUZA / THE WHITE HOUSE / AFP

دونالد ترامپ معتقد است که اگر به عهده «جو بایدن» بود، بن لادن و قاسم سلیمانی هنوز زنده بودند، داعش همچنان در هیاهو بود و چین به جای آمریکا قدرت مسلط در جهان بود.

هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده نزدیک می‌شویم، حملات کاندیداها از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات افزایش پیدا می‌کند. در آخرین اظهار نظر دونالد ترامپ در توئیتی، با حمله به جو بایدن، تصمیمات گذشته او را به نقد کشید و آنها را مغایر با منافع ملی آمریکا دانست. ترامپ در این توئیت نوشت‌:

«هیچ کس بیشتر از بایدن اشتباه نکرده است. او به جنگ عراق رأی داد، او از انتخابی حمایت کرد كه ارتش ما را نابود كرد، او مخالف مأموریت بیرون کشیدن اسامه بن لادن بود، او با كشته شدن سلیمانی مخالفت كرد، او بر ظهور داعش نظارت داشت و از ظهور چین به عنوان  یک توسعه مثبت برای آمریکا و جهان حمایت کرد. اگر به عهده جو بود، بن لادن و سلیمانی هنوز زنده بودند، داعش همچنان در هیاهو بود و چین اکنون قدرت مسلط در جهان بود - نه آمریکا.»

تفاوت بایدن و ترامپ در مواجهه با ایران

مسائلی که ترامپ مطرح می‌کند، هر کدام تاثیر بزرگی در شرایط خاورمیانه گذاشته است. بایدن در دوران امضای توافقنامه «برجام» معاون باراک اوباما بود. او معتقد بود که با این توافقنامه می‌توان تنش‌ها با ایران را کاهش داد و جاه‌طلبی هسته‌ای این کشور را کنترل کرد. مقامات دولت ترامپ پیش‌تر دولت اوباما-بایدن را به ارسال پالت‌های دلار برای جمهوری اسلامی متهم کردند. منابع مالی که به گفته دولت ترامپ برای ماجراجویی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و سپاه هزینه شده است. بایدن و معاون او کامالا هریس می‌گویند در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو در آمریکا به برجام بازمی‌گردند. البته شرط آنها بازگشت تهران به تمامی تعهدات هسته‌ای است. از همین رو مقامات در تهران امیدوارند با روی کار آمدن دولت بایدن، تجربه‌های تعامل با آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما را تکرار کنند.

بایدن و قتل بن‌لادن

مسئله دیگری که ترامپ در این توئیت مطرح کرده، ماجرای کشتن اسامه بن‌لادن است. بایدن که ابتدا مخالف حمله نظامی برای آزادسازی کویت بود، در تصمیم نهایی برای حمله به عراق، در کنار حامیان طرح حمله به افغانستان و براندازی صدام قرار گرفت. پس از آنکه این حملات، هزینه‌های بسیاری را به آمریکا تحمیل کرد، در گام بعد بایدن با طرح کشتن اسامه بن لادن مخالفت کرد. در اسنادی که پس از کشتن بن‌لادن به دست سازمان سیا افتاد، رهبر القاعده به عطیه عبدالرحمان یکی از معاونین خود گفته بود: « با توجه به این که، اوباما رهبر کافر است با ترور او، جو بایدن به طور خودکار به سمت ریاست جمهوری تکیه می زند، بایدن برای این کار کاملا آماده نیست و آمریکا را به سمت بحران سوق خواهد داد. آنچه مربوط می شود به دیوید پترائوس، او قهرمان روز است، کشتن او روند جنگ در را "افغانستان" تغییر می‌دهد.»

چین، رقیب آمریکا

بایدن در مورد چین و از منظر منافع آمریکا، بسیار خوش‌بینانه موضع گرفته است. او مدعی است که تجربه بسیاری در زمینه سیاست خارجی دارد و طی۴۵سال گذشته، با اکثریت رهبران سیاسی جهان ملاقات کرده است. او به پشتوانه این تجربه مدعی است که آمریکا را در مسیر بهتری هدایت خواهد کرد. اما به نظر می‌رسد بایدن رشد سریع چین و تهدید منافع آمریکا را ساده‌انگارانه دیده است. اگرچه ترامپ نیز در ابتدای ریاست جمهوری خود با چنین انتقاداتی مواجه بود. در همین راستا «جیمز متیس» وزیر دفاع پیشین دولت ترامپ چندی پیش از سمت خود استعفا کرد. گفته می‌شود یکی از دلایل استعفای او، بی توجهی ترامپ به خطر اقتدارگرایی چین و روسیه بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه اخیرا ترامپ مواضع به شدت سختی در برابر چین گرفته است. مسئله شرکت مخابراتی «هواوی»، مسئله تعرفه‌های تجاری، بحث بر سر مالکیت بر دریای جنوبی چین و ماجرای هنگ‌کنگ از جمله مواردی است که روابط دو کشور را به حدی کاهش داد که به تعطیلی کنسولگری چین در شهر هیستون و رفتار متقابل چین در برابر آمریکا منجر شد. از سوی دیگر بایدن با حمله به ترامپ، او را به نایده گرفتن هشدارهای نهادهای اطلاعاتی مبنی بر پنهان‌کاری چین در مورد ویروس کرونا، متهم کرد. در نهایت ترامپ در یک جدال انتخاباتی و با حضور در یک برنامه رادیویی در مورد جو بایدن گفت:« اگر من در انتخابات ریاست جمهوری پیروز نشوم، چین مالک ایالات متحده آمریکا خواهد شد. سپس آمریکایی ها باید یاد بگیرند که به زبان چینی صحبت کنند.»

نگاه بایدن و ترامپ به مسئله اسرائیل

آنچه این روزها تیتر اول اخبار جهان است، امضای توافقنامه صلح بین اسرائیل و بحرین و امارات متحده عربی است. کشورهای مسلمانی که تا پیش از این از به رسمیت شناختن اسرائیل خودداری کرده بودند. گفته می‌شود چند کشور دیگر نیز به زودی روابط خود را با اسرائیل عادی سازی می‌کنند. اما آنچه در این میان جلب نظر می‌کند، تاثیر بلامنازع آمریکا در شکل‌گیری این صلح است.

 آمریکا طی دوران رهبری ترامپ در این کشور، بیشترین حمایت سیاسی و کمک را به اسرائیل کرده است. به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان به عنوان بخشی از خاک اسرائیل، تغییر محل سفارت‌خانه این کشور از تل‌آویو به اورشلیم و حال پادرمیانی برای توافق صلح بین اعراب و اسرائیل، همگی گامهای مهمی در جهت تثبیت و امنیت اسرائیل بوده است. شاید بی اغراق این اقدامات ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده، در تاریخ اسرائیل بی‌سابقه باشد. اگرچه بایدن نیز سعی دارد تا خود را حامی یهودیان نشان دهد. او به شبکه اول اسرائیل گفته بود: «من یک کاتولیک معتقد هستم، و مانند هر کاتولیک سرسختانه بر این اصل پای می‌فشارم که یک کاتولیک خوب قبل از آنکه مسیحی باشد، باید یک یهودی خوب باشد و من نیز پیش از آنکه مسیحی باشم خود را یک یهودی می‌دانم، و نه تنها این، بلکه افتخار دارم که بگویم که من یک صهیونیست هستم و به صهیونیست بودن خود افتخار می‌کنم و به وجود اسرائیل و ملی‌گرایی یهودیان سخت پای بندم.»