بارداری و خشونت جنسی در میان نوجوانان، رواندا و مشکل بی‌پولی

منتقدان، کاهش بودجه را «بدقولی بریتانیا به فقیرترین کودکان جهان» خوانده‌اند

لغو اجرای برنامه کمک به دختران رواندایی برای تحصیل می‌تواند تجربه خشونت جنسی و بارداری دختران نوجوان را افزایش دهد-ALEXANDER JOE / AFP

همزمان با کاهش چشمگیر بودجه کمک‌های خارجی بریتانیا، اجرای طرح ۱۲ و نیم میلیون پوندی کاهش نرخ بارداری و خشونت جنسی در میان نوجوانان رواندایی متوقف شده است. منتقدان، این کاهش بودجه را بدقولی بریتانیا به فقیرترین کودکان جهان خوانده‌اند.

هدف از اجرای این طرح کمک به ۲۰۰ هزار نوجوان آسیب‌دیده در اتمام مدرسه است و اولین طرحی است که پس از کاهش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوندی در بودجه، اجرای آن لغو شده است.

به گزارش خبرگزاری تحقیقی سورس‌متریال که از توقف این پروژه پرده برداشته است، روند آماده‌سازی این طرح رو به اتمام بود و قرار بود اجرای آن از سال آینده آغاز شود.

اجرای این طرح پس از آن متوقف شد که دولت بریتانیا گفت، احتمال نقض قوانین بین‌المللی سختگیرانه‌ مبنی بر خودداری از صرف کمک‌های مالی در «مقاصد نظامی» وجود دارد.

پریت گیل، وزیر توسعه بین‌المللی حزب کارگر در دولت سایه، این اقدام را محکوم کرد و گفت: «نخست وزیر صراحتاً وعده داده است که همه دختران جهان از حق بهره‌مندی از ۱۲ سال تحصیل باکیفیت برخوردار شوند.»

«لغو اجرای برنامه کمک به دختران رواندایی برای تحصیل امن نشان می‌دهد که وعده‌های این دولت معتبر نیست.»

این جنجال از وقتی به راه افتاد که انحلال اداره توسعه بین‌الملل و ادغام آن در وزارت امور خارجه، سوءظن‌هایی را برانگیخت.

گزارشی منتشر شد از درخواست رئیس خزانه‌داری بریتانیا مبنی بر اختصاص بودجه به اقداماتی از قبیل ساختن سلاح‌های سایبری و پهپادهای مجهز به هوش مصنوعی. از آن پس، دولت بریتانیا تغییر دادن تعریف بین‌المللی کمک‌ها را انکار نکرد.  

علاوه بر این‌ها، چند هفته پیش ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار پوند از بودجه رو به کاهش این کمک‌ها صرف «تقویت زنجیره‌ عرضه بین‌المللی »  فروشگاه‌های عظیمی نظیر مارکز اند اسپنسر، تسکو و موریسون شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایندیپندنت در ماه ژوئیه اعلام کرد که تخصیص بودجه برای انجام طرح‌های مبارزه با فقر در جهان «متوقف» شده است و بدین ترتیب شرایط فقیرترین کشورهای جهان که با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند، بدتر از پیش می‌شود.

دولت به این علت از تخصیص این بودجه ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون پوندی صرف نظر کرده است که ۰.۷ درصد درآمد ملی را صرف کمک‌های خارجی می‌کند. یعنی با پس‌رفت حدود ۱۵ درصدی وضعیت اقتصادی طی سال جاری،‌ این بودجه ۱۴ میلیارد پوندی نیز کاهش می‌یابد.   

اما بوریس جانسون به صراحت از تغییر محل صرف این کمک‌ها سخن گفته و اعلام کرده است که این بودجه به جای مبارزه با فقر، صرف اجرای سیاست‌های خارجی نظیر مقابله با روسیه خواهد شد.

  برخی مقامات عالیرتبه حزب محافظه‌کار، از جمله وزیر سابق توسعه بین‌المللی، اندرو میچل، نیز از این تغییرات ابراز نگرانی کردند. میچل گفت تخصیص هر بودجه‌ای برای کمک‌های خارجی باید «مطلقاً طبق مقررات» باشد.

او اوایل ماه جاری خطاب به دومینیک راب، وزیر امور خارجه، گفت: «کشور و دولت ما نباید فشار کسری بودجه خود را بر گرده زنان و کودکان فقیر دنیا بیندازد.»

اما دفتر وزارت خارجه، کشورهای مشترک‌المنافع و توسعه بین‌المللی، از کاهش بودجه‌ کمک‌ها دفاع کرد و تأکید کرد که بریتانیا همچنان «در رابطه با توسعه بین‌المللی سرآمد کشورهای جهان» است.

سخنگوی این وزارتخانه گفت: «با تلاش‌های ما در رواندا ۲۵ هزار معلم دیگر برای تدریس به دختران در مقطع ابتدایی تربیت شده‌اند و تغذیه زنان باردار و کودکان بهبود یافته است تا شاهد کاهش نرخ مرگ و میر نوزادان و زایمان‌های امن‌تر باشیم.»

© The Independent