صاحبان خانه‌های خالی، «برندگان اصلی» برق مجانی مورد ادعای روحانی

رقم هفت میلیون نفری که اندیشکده اقتصاد مقاومتی محاسبه کرده یک‌پنجم رقم اعلام شده از سوی دولت است

کارشناسان می‌گویند اشتباه دولت در محاسبه مصرف برق خانه‌های خالی، باعث رسیدن به عدد میانگین نادرست شده - اقتصاد آنلاین 

در حالی ‌که دولت حسن روحانی در هفته دولت وعده داد ۳۰ میلیون نفر از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند، اندیشکده اقتصاد مقاومتی محاسبات مصوبه برق رایگان دولت را غیرکارشناسی دانست و اعلام کرد که تنها ۷ میلیون نفر مشمول مصوبه فوق خواهند شد.

«دولت تدبیر و امید» که نام دولت حسن روحانی در دوره‌های یازدهم و دوازدهم ریاست ‌جمهوری بوده، در آخرین سال کار خود طرحی به نام «برق امید» را معرفی کرده ‌است.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در یک نشست خبری به مناسبت هفته دولت (هفته اول شهریورماه) درباره طرح «برق امید» گفت: «هدف ما از اجرای این طرح آن است که برای مشترکان در بخش کم‌مصرف‌ها تخفیف صد درصدی در قبوض برق‌شان قائل شویم.»

قاسم تقی‌زاده خامسی معاون وزیر نیرو هم اعلام کرد که ۸.۵ میلیون مشترک کم‌مصرف، به‌عبارتی حدود ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور، قبض خود را از دو ماه دیگر «صفر» دریافت می‌کنند.

در واکنش به این خبر، اندیشکده اقتصاد مقاومتی در نامه‌ای به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌ جمهور، آورده ‌است که یک خانوار عادی با یک یخچال، یک تلویزیون و سه لامپ کم‌مصرف در ماه بیش از ۸۰ کیلووات ساعت الگوی مصرفی اعلام شده، مصرف دارند.

در ادامه این نامه آمده ‌است: «به نظر می‌رسد برخلاف اظهارات وزیر محترم نیرو، وزارت نیرو به اشتباه تمامی قبوض خانگی (اعم از منازل مورد استفاده و خانه‌های خالی و سکونتگاه‌های غیردائم) را برای تعیین الگوی کم‌مصرفی در نظر گرفته است که این نوع محاسبه، سبب کاهش غیرطبیعی الگو به ۸۰ کیلووات ساعت شده است.»

به همین دلیل، برخی رسانه‌ها تحلیل کرده‌اند که صاحبان خانه‌های خالی، باغ ویلاها و سکونتگاه‌های غیردائم «برندگان واقعی برق رایگان» مطرح شده از سوی دولت هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نامه اندیشکده اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین چالش در تعرفه‌گذاری‌ برق (و به طور کلی تعرفه حامل های انرژی) را نبود یک سازو کار پویا می‌داند که دارای منطق مشخص و در عین حال ثابت در تعرفه‌گذاری باشد. به این ترتیب، به طور تلویحی به دولت می‌گوید که اصل کار را رها کرده ‌است.

این اندیشکده ادامه می‌دهد: «اقدام کلیدی در این زمینه، «اصلاح ساختار تعرفه‌ها» و افزایش پایه نرخ برق مشترکین پرمصرف مطابق با آن است. با این اقدام، نه تنها خانوارهای کم مصرف به طور قطعی از برق رایگان بهره مند خواهند شد، بلکه با واقعی شدن قیمت برق در پله های بالای مصرف، یارانه پنهان کاهش یافته و درآمد دولت از این محل افزایش خواهد یافت.»

بیشتر از