آمریکا پیشرفته ترین جنگنده رادارگریز را به قطر فرستاد

اف-22 می تواند سامانه های موشکی از جمله اس-300 را هدف بگیرد

AFP

یک هفته پس از سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک با موشک زمین به هوای سپاه پاسداران، فرماندهی مرکزی نیروی هوایی آمریکا با انتشار بیانیه ای از اعزام جنگنده های رادارگریز اف-22 به پایگاه هوایی آمریکا در قطر خبر داد. این جنگنده ها با موتور دوقلو در عملیات هوا به هوا یا هوا به زمین مورد استفاده قرار می گیرند.

این نخستین باری است که نیروی هوایی آمریکا این جنگنده ها را به پایگاه نظامی قطر فرستاده که 11 هزار نیروی آمریکایی در آن حضور دارند. نیروی هوایی آمریکا می گوید، هدف این جنگنده ها حمایت از نیروها و منافع آمریکا در منطقه تحت پوشش فرماندهی مرکزی آمریکا –سنتکام- است. آمریکا قبلا بمب افکن های بی-52، سامانه موشکی پتریوت را در واکنش به آنچه که تهدید ایران می خواند، در منطقه مستقر کرده بود.

سی ان ان در گزارشی به نقل از پیتر لیتون، تحلیلگر امور دفاعی می نویسد، جنگنده های اف-22 در صورت درگیری نظامی با ایران می توانند سیستم های موشکی به خصوص سامانه موشکی اس-300 را هدف قرار دهند. به گفته او، این جنگنده ها نخست این سامانه را هدف می گیرند تا حریم هوایی برای جنگنده های دیگر باز شود.

این در حالی است که مقامات تهران تهدید کرده اند در صورت تجاوز آمریکا به حریم هوایی یا زمینی ایران، نیروهای مسلح قاطعانه با آن برخورد خواهند کرد. ایران می گوید گلوبال هاوک هنگامی که وارد آسمان ایران شد، هدف موشک قرار گرفت، اما آمریکا ادعا می کند این پهپاد برفراز آب های بین المللی در حال پرواز بوده است. ایران در این زمینه به طور رسمی به سازمان ملل شکایت کرده است.

قبل از سرنگونی این پهپاد، هدف قرار گرفتن شش تانکر نفتی در فاصله یک ماه در دریای عمان تنش ها بین ایران و آمریکا را افزایش داده بود. واشینگتن ادعا می کند ایران مسئول این حمله ها است و تهران نیز این اتهام را رد می کند.

نشنال اینترست در توصیف جنگنده های پیشرفته اف-22 می نویسد،این جنگنده ها شگفتی فناوری به شمار می روند و به پیچیده ترین حس گرها مجهز هستند. آنها بلافاصله پرواز اف 14 های ایران را شناسایی خواهند کرد و موشک های «ایم 120 دی» را شلیک خواهند کرد. حتی اگر موشک ها تمام شوند و این جنگنده همچنان درگیر جنگ باشد، می تواند از قابلیت خود در پنهان شدن از روی رادار استفاده کنند و با نزدیک شدن به هدف، آن را با نوع دیگری از موشک ها یا مسلسل هدف بگیرد.