واکسن آنفلوانزا، تنها برای هشت درصد ایرانیان

«امسال باید همه مردم با شروع پائیز واکسن آنفولانزا تزریق کنند»

مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در ایران بدون توجه به هشدارهای فراگیر در زمینه افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در بسیاری از شهرهای ایران همچون سال‌های گذشته برگزار شد - WAKIL KOHSAR / AFP

سخنگوی دولت ایران با اشاره به هم‌زمانی شیوع کرونا و آنفولانزا در ایران با شروع پائیز گفته است: «تولیدات داخلی کفاف ما را نمی‌دهد.» به گفته آقای ربیعی ایران تنها واردات «هفت میلیون واکسن آنفولانزا» را به این کشور سفارش داده است. به این معنا که تنها حدود هشت درصد از مردم در ایران امسال به واکسن آنفولانزا دسترسی دارند. این در حالی است که مینو محرز فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد مقابله با کرونا در وزارت بهداشت ایران پیشتر گفته بود امسال همه واکسن آنفولانزا تزریق کنند. خانم محرز بهترین زمان تزریق واکسن را شهریور و مهر ماه اعلام کرده بود. سازمان جهانی بهداشت نیز پیشتر از مردم خواست به دلیل شیوع ویروس کرونا، امسال حتما واکسن آنفولانزا بزنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واردات هفت میلیون واکسن به ایران به این معنا است که تنها زیر ده درصد مردم در این کشور امسال می‌توانند خود را در مقابل ابتلا به آنفولانزا ایمن نگه دارند. بر اساس آخرین سرشماری جمعیت ایران بالای ۸۳ میلیون نفر برآورد شده است. پیشتر هم سعید نمکی وزیر بهداشت ایران و معاون وی ایرج حریرچی نسبت به شیوع بالای آنفولانزا در ایران و خطر هم‌زمانی آن با کرونا هشدار داده بودند. اما این که دولت چه تمهیداتی برای تهیه و توزیع به موقع واکسن آنفولانزا در ایران اندیشیده به درستی معلوم نیست.

در حالی که شهوریور به نیمه نزدیک می‌شود، سخنگوی دولت ایران به «ایسنا» گفت: «ما در مورد شیوع آنفولانزا و تولید واکسن برای آن، خوشبختانه فرایند تولید را در کشور از ماه‌های گذشته آغاز کرده‌ایم و به پیشرفت‌های مناسبی رسیدیم تا محصول ایرانی واکسن آنفولانزا را با کیفیت جهانی به بازار برسانیم و شرکت‌های دانش‌بنیان ما این کار را شروع کرده‌اند و امیدوارانه پیش می‌روند.»

ادعای تولید واکسن آنفولانزا در ایران در حالی از سوی سخنگوی دولت ایران مطرح می‌شود که پیشتر ایندپندنت فارسی در گزارشی با اشاره به توان تولید واکسن آنفولانزا در ایران به اطلاعاتی دست یافته بود که نشان می‌داد انستیتوپاستور ایران به عنوان مرجع اصلی آگاه در زمینه ساخت واکسن در این کشور از تولید هرگونه واکسن آنفولانزا بی‌اطلاع است. یک متخصص داروسازی در ایران نیز به ایندپندنت فارسی گفته بود که ایران توان ساخت هیچ گونه واکسنی را ندارد و وعده ساخت واکسن آنفولانزا در این کشور تنها یک دروغ است.

با درنظر گرفتن صحت ادعای دولت ایران درخصوص تولید واکسن آنفولانزا نیز تا واکسن تولید شده به تایید سازمان جهانی بهداشت نرسیده باشد، امکان تزریق آن وجود نخواهد داشت. روندی که معلوم نیست تا چه زمانی به طول خواهد انجامید.

در عین حال سخنگوی وزرات بهداشت در ایران استفاده از ماسک را برای جلوگیری از شیوع آنفولانزا نیز به جای تزریق واکسن، روش جایگزین دانسته و گفته است: «اما یک روندشناسی در وزارت بهداشت نشان می‌دهد که رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچون ماسک و دستکش در مورد کرونا، خود باعت شیوع کمتر آنفولانزا در پاییز و زمستان امسال می‌شود اما در هر حال تولیدات داخلی در این زمینه کفاف ما را نمی‌دهد و بر این اساس هفت میلیون واکسن آنفولانزا را هم سفارش داده‌ایم که به کشور وارد شود.»

با توجه به ناتوانی ایران در تولید واکسن آنفولانزا در داخل کشور و محدودیت برای واردات آن سؤال این جا است که چه گروهی از مردم شامل هشت درصدی می‌شوند که باید واکسن آنفولانزا بگیرند؟

پیشتر مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کرده کرده بود که پائیز امسال شاغلان در مراکز بهداشتی و درمانی و کودکان شش ماه تا پنج سال، از جمله افرادی هستند که در اولویت تزریق واکسن آنفولانزا قرار دارند. این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله بیماری‌های مزمن قلبی، ریوی، کبدی، متابولیک و کلیوی را نیز در اولویت تزریق این واکسن قرار داده بود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید به طور متوسط سالانه یک میلیارد نفر به آنفولانزا مبتلا می‌شوند که از این میان تنها سه تا پنج میلیون نفر در خطر ابتلا به آنفولانزای شدیدند ولی هم‌زمانی کرونا و اوج آنفولانزا خطر مرگ را بیشتر می‌کند. به گفته این سازمان سالانه ۶۵۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از آنفولانزا جان خود را از دست می‌دهند.

بیشتر از