عذرخواهی گزارشگر سابق نیویوک تایمز از ملانیا ترامپ

حملات «بیگانه هراسی» در نقد طراحی مجدد باغ رز کاخ سفید دلیل این عذرخواهی است

ملانیا ترامپ، بانوی اول ایالات‌متحده در کنار دونالد ترامپ، رییس‌جمهور این کشور - SAUL LOEB / AFP

یکی از گزارشگران سابق نیویورک تایمز بعد از حملات «بیگانه‌هراسانه» علیه ملانیا ترامپ به خاطر پرده‌برداری از طراحی مجدد باغ رز کاخ سفید توسط بانوی اول، مجبور به عذرخواهی شد.

کرت ایچنوالد، در توییت‌هایی که از آن زمان تاکنون پاک شده‌اند، همسر رئیس جمهور را که ۱۴ سال پیش شهروندی ایالات متحده را اخذ کرده، یک فرد «خارجی» نامید «که حق ندارد تاریخ ما را ویران کند».

این اظهارات آقای ایچنوالد درست چند ساعت بعد از آن که خانم ترامپ که در اسلوونی به دنیا آمده، از تغییرات بنیادی خود در این باغ معروف و تاریخی پرده برداشت، بیان شد. این باغ گهگاه محل ایراد سخنرانی رئیس جمهوران است و تقریبا از دهه ۱۹۶۰ میلادی و وقتی جان اف کندی ساکن کاخ سفید بود تا پیش از این بدون تغییر باقی مانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصاویر این باغ نشان می‌دهد دوازده درختی که برای ۳۲مین رئیس جمهور ایالت متحده کاشته شده بود از باغ بیرون برده شده‌اند و ردیف رنگارنگ پر از گل و گیاهان او نیز برچیده شده است.

آقای ایچنوالد در واکنش به این تغییرات توییت کرد: «این تخریب تاریخ ما است. هیچ بانوی اولی دیگری دست به چنین اقدامی نزده است. این اولین بار است که من از این که بانوی اول ایالات متحده فردی خارجی است عصبانی هستم. او حق ندارد تاریخ ما را ویران کند.»

از خانم ترامپ به شدت برای تغییرات انجام شده در این باغ انتقاد شده است اما چندی از چهره‌های معروف رسانه‌های ایالات متحده با لحن حمله آقای ایچنوالد مشکل داشتند.

در میان منتقدان، مهدی حسن، ستون‌نویس ارشد نشریه اینترسپت و مجری شبکه تلویزیونی الجزیره قرار داشت که از آقای ایچنوالد خواست برای اظهارات خود عذرخواهی کند. آقای حسن در توییتر نوشت: «این اظهاری وحشتناک و ضدمهاجر است کرت، و باید آن را پاک کرده و به خاطرش معذرت بخواهی.»

جیک تپر، مجری سی‌ان‌ان هم گفت: «موافقم ... این اظهارات بیگانه‌هراسانه و اشتباه‌اند. صرفا اظهاراتی جاهلانه است.»

آقای ایچنوالد بعدتر آن توییت‌های جنجال‌برانگیز را پاک کرد و پوزش خواست. او توییت کرد: «مردم احتمالا منظور من را درباره خارجی بودن ملانیا ترامپ و برچیدن گیاهانی که توسط بانوهای اول کشور ظرف صد سال گذشته کاشته شده بود، اشتباه برداشت کرده‌اند.»

او ادامه داد: «این موضوعی پیچیده بود و من به اشتباه آن را بیان کردم. نکته من این بود که افرادی که به آمریکا می‌آیند باید تاریخ آن را گرامی دارند نه آن که آن را نادیده بگیرند. اما من آن توییت‌ها را پاک کردم چرا که آن نیت بدی که به بسیاری منتقل شده بود، واقعا منظور من نبود. باید نسبت به معنای این دست از کلمات دقت بیشتری به خرج دهم. همه ما در انتخاب واژه‌های مناسب گهگاه ناکام می‌مانیم و این بار من مرتکب آن شدم. معذرت می‌خواهم.»

خانم ترامپ از این تغییرات در روز شنبه بعد از پایان هفته‌ها باغبانی در این محل، پرده برداشت. کاخ سفید در ماه ژوئیه اعلام کرد خانم ترامپ برنامه دارد «بازسازی قابل توجهی» در این باغ تاریخی انجام دهد.

خانم ترامپ در مراسم رونمایی این باغ هرس شده گفت: «این تغییرات نتیجه همکاری عمیق و نزدیک گروهی است که آن را با کمک دانشمندان و کارشناسان در زمینه معماری،  کشاورزی، طراحی، و حفظ تاریخ انجام دادند. ما این باغ را گرامی می‌داریم به امید آن که نه تنها مایه لذت و تفریح نسل‌های آینده شود بلکه همچنین مایه الهام و تقویت آن‌ها شود چرا که در این مکان بسیاری از تاریخ ما رقم خورده و در حافظه مشترک ما درج شده است.»

در میان سایر منتقدان طراحی مجدد خانم ترامپ، مگان مک‌کین مفسر جمهوری‌خواه سیاسی و دختر سناتور فقید جان مک‌کین قرار داشت. خانم مک‌کین در توییتر نوشت: «معمولا به نظر من سلیقه ملانیا خیلی خوب است اما برچیدن باغ رز جکی (جکی اوناسیس همسر جان اف. کندی) و تمام گل‌های زیبا و رنگارنگی که آن جا بود به هر دلیلی که انجام شده به نظر من بسیار غم‌انگیز است و حتی لازم به ذکر نیست که به هیچ وجه به زیبایی و رنگارنگی باغ سابق نیست.»

پیشتر هم از خانم ترامپ شدیدا انتقاد شده بود که در دوران یک بیماری عالم‌گیر به فکر بازسازی باغ رز افتاده است. ویروس کرونا هنوز به شدت در حال شیوع در ایالات متحده است و در مناطق مختلفی از کشور روزانه آمار بالای موارد ابتلا و مرگ‌های حاصل از این بیماری گزارش می‌شود، به ویژه در مناطق غربی و جنوبی کشور و در ایالاتی نظیر کالیفرنیا و فلوریدا.

چارلز بلو، مفسر برجسته سیاه‌پوست در واکنش به این تغییرات خانم ترامپ در توییتر نوشت: «اگر این لحظه‌ای شبیه کار ماری آنتوانت نیست نمی‌دانم باید آن را چه بنامیم. در بحبوحه یک بیماری عالم‌گیر چه کسی به طراحی مجدد باغ رز اهمیت می‌دهد؟ بیش از ۱۷۵ هزار نفر تاکنون جان باخته و میلیون‌ها نفر شغل خود را از دست داده‌اند.»

باغ رز تاریخی پس زمینه بعضی از سخنرانی‌های ایراد شده در نشست ملی امسال حزب جمهوری‌خواه نیز خواهد بود. این مراسم از روز دوشنبه شروع شده و سخنرانی‌هایی از دونالد ترامپ جونیور و نیکی هیلی، سفیر سابق امریکا در سازمان ملل، پخش خواهد کرد.

خانم ترامپ روز سه‌شنبه از باغ رز سخنرانی خود را ایراد خواهد کرد. رئیس جمهور نیز پس از پذیرش کاندیداتوری جمهوری‌خواهان در روز پنج‌شنبه از همین باغ سخنان خود را اظهار خواهد کرد.

از رئیس جمهور انتقاد شده که از کاخ سفید برای مراسمی حزبی و سیاسی بهره می‌جوید.

© The Independent

بیشتر از جهان