نگرانی از ترور زنجیره‌ای فعالان زن در کابل

صبا سحر، هنرپیشه و فعال حقوق‌بشر در یک سوءقصد مسلحانه در کابل مجروح شد

 خانم سحر در کنار سینما از افسران پلیس در کابل است-عکس از فیس‌بوک معاونت حقوق بشر، پلیس ویژه افغانستان

صبا سحر، هنرپیشه، کارگردان و فعال برجسته حقوق‌بشر در افغانستان در یک سوءقصد مسلحانه در کابل مجروح شد. افراد مسلح ناشناس صبح زود در نزدیکی خانه خانم سحر در ماشین شخصی کمین گرفته بودند و هنگامی که او با دو محافظ، راننده و یک کودک سوار بر خودرو از خانه خارج شد،‌ هدف تیراندازی قرار گرفت.

ایمل ذکی، شوهر سحر به خبرگزاری‌ها گفت:‌« حوالی ساعت ۷ صبح خانمم طرف وظیفه می‌رفت. در داخل موتر، راننده و دو محافظ خانم سحر هم بودند. آنها تقریبا در ۵۰۰ متری خانه بودند که من صدای شلیک گلوله را شنیدم. وقتی به خانمم زنگ زدم، گفت که مرمی (گلوله) خورده است.»

گلوله‌ها به شکم خانم سحر اصابت کرد. شوهرش خود را به محل حادثه رساند و او را به یک بیمارستان اورژانس انتقال داد. او بعد به بیمارستان ویژه پلیس منتقل شد و عمل موفقیت‌آمیزی را سپری کرد.

محافظان او نیز مجروح شدند، اما به راننده و کودک آسیب نرسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم سحر در کنار سینما از افسران پلیس در کابل است. او پیش از این هیچ وقت مستقیم تهدید به مرگ نشده بود، اما به دلیل فعالیتش در سینما و پلیس افغانستان هشدارهایی دریافت کرده بود. اداره کشف و استخبارات پلیس اطلاع داشت که خانم سحر مورد تهدید است و به او اطلاع داده بود.

ایمل ذکی می‌گوید که مهاجمان سه نفر مجهز به کلاشینکوف بودند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

صبا سحر که ۴۴ سال دارد، دختر یک معلم است و از پانزده سالگی وارد دنیای سینما شده است. او پس از سال‌ها مهاجرت در مسکو، تهران و پیشاور با شوهر و سه فرزندش به وطن برگشته بود تا کارش را از سر بگیرد.

فیلم‌های خانم سحر بیشتر درباره افشاگری درباره فساد و بی‌عدالتی است.

خانم سحر در همان سال‌ها گفته بود:‌ «برایم برای مدتی آسان نخواهد بود. یک بار بعد از سقوط طالبان پس از اجرایم در کابل مردی به من نزدیک شد و هشدار داد که اگر دوباره در فیلم‌ها ظاهر شوم، خوب نخواهد شد.»

این نوع هشدارها همواره برای زنان وجود دارد. اما اداره اطلاعات در این أواخر به خانم سحر گفته بود که هشدارهای جدید را جدی بگیرد و به همین خاطر او دو محافظ داشت.

این دومین حمله در یک ماه گذشته به فعالان برجسته حقوق زن است. ۱۰ روز پیش نیز افراد مسلح به ماشین فوزیه کوفی نماینده پیشین مجلس و عضو هیات مذاکره کننده دولت با طالبان در شهرستان قره باغ کابل حمله کردند. خانم کوفی از این حمله جان سالم به‌در برد.

این حملات از نظر زمانی نیز مهم است. طالبان و دولت افغانستان در آستانه شروع مذاکرات صلح برای ترسیم نقشه راه برای آینده سیاسی کشور قرار دارند. حقوق و آزادی‌های زنان از موضوعات مهم و جنجالی مورد بحث خواهد بود. طالبان تعهد کرده است که تا شروع مذاکرات حملات پیچیده و بزرگی در شهرهای کشور از جمله در کابل انجام نخواهد داد. اما پایتخت افغانستان در روزهای اخیر تقریباً به صورت روزمره شاهد انفجار و حملات افراد مسلح بوده است.

سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این تیراندازی گفته است:‌ «افزایش حملات و سوءقصدها به مدافعان حقوق‌بشر، فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و هنرپیشه‌های سینما به‌شدت نگران‌کننده است. این حملات باید مورد تحقیق قرار گیرد و عاملانش به دادگاه کشانده شوند. مقام‌های أفغان باید امنیت تمام افرادی را که در خطر قرار دارند، تامین کنند.»

بیشتر از