برگزاری مراسم محرم در افغانستان زیر سایه ترس از حملات تروریستی

مراسم محرم در افغانستان بار‌ها آماج حملات تروریستی قرار گرفته است

تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری و مراکز تجمع عزاداران حسینی بیش از هر زمان دیگر جدی است- WAKIL KOHSAR / AFP

ظهر روز سه‌شنبه ۱۵ آذر ماه سال ۱۳۹۰ شمسی، تروریستی جلیقه انتحاری خود را در میان دسته‌های عزاداری روز عاشورا در شهر کابل منفجر کرد. هرچند آمار رسمی حاکی از کشته شدن ۵۸ تن و زخمی شدن ۱۵۰ تن دیگر بود، اما آمار واقعی بیشتر از این بود. هم‌زمان، حمله انتحاری دیگری در مراسم عاشورای شهر مزار شریف در شمال افغانستان صورت گرفت که تلفات زیادی در پی داشت. حادثه عاشورای سال ۱۳۹۰ شمسی اولین و خونین‌ترین حمله به مراسم مذهبی در افغانستان بود. پس از آن حملات تروریستی به مراسم مذهبی به خصوص مراسم مذهبی اهل تشیع در افغانستان افزایش یافت. در ۲۱ مهر ماه سال ۱۳۹۵ یک بار دیگر مراسم محرم در شهر کابل مورد حمله تروریستی قرار گرفت و ده‌ها کشته و زخمی به جا گذاشت. اول آذر ماه همان سال مراسم اربعین امام حسین بار دیگر مورد هدف تروریستان قرار گرفت و ۳۰ کشته و ۴۰ زخمی بر جا گذاشت. یک سال بعد در ۲۸ مهر ماه، مراسم محرم بار دیگر مورد حمله قرار گرفت و ۴۰ کشته و ۵۰ زخمی بر جا گذاشت. در کنار آن در بیشتر استان‌هایی که مراسم محرم برگزار شد، بارها این مراسم مورد هجوم و هدف تروریستان قرار گرفته است. این حملات به اندازه‌ای خونین و وحشتناک بوده است که روحیه مردم را به صورت کل درهم شکست. جالب است که از همان نخستین حمله انتحاری به مراسم عاشورا در سال ۱۳۹۰ تا امروز طالبان مسؤولیت هیچ کدام از حملات تروریستی را برعهده نگرفتند. در حالی که حمله به مراسم عاشورای سال ۱۳۹۰ زمانی رخ داد که داعش حتی در سوریه و عراق هم به وجود نیامده بود.

نگرانی از حمله به مراسم و اماکن مذهبی به حدی افزایش یافت که متولیان این مراسم مجبور شدند خودشان امنیت مراسم را برعهده بگیرند. در حال حاضر دسته‌های عزاداری و محل‌هایی که در آن مراسم دهه محرم برگزار می‌شود به شدت توسط پلیس و نیرو‌های مردمی تحت کنترل است. به خصوص غرب کابل که محل سکونت اکثریت اهل تشیع افغانستان است، به صورت دقیق تحت کنترل تدابیر امنیتی قرار گرفته است. با این حال احتمال حمله به این مراسم هنوز هم وجود دارد. به تازگی معاون دوم رئیس جمهور غنی در اظهار نظری در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «تهدیدات امنیتی بر اماکن عزاداری و مراکز تجمع عزاداران حسینی بیش از هر زمان دیگر جدی است.» آقای سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گفته است: «با توجه به تحولاتی که در سطح منطقه و صفوف گروه‌های افراطی به وجود آمده است در رویکردهای تروریستی این گروه‌ها نیز ممکن است تغییراتی به وجود بیاید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از محتوای نوشته آقای دانش که در صفحه فیس‌بوکش به مناسبت فرارسیدن دهه محرم منتشر شده چنین بر می‌آید که احتمال حملات تروریستی در سال جاری نیز وجود دارد. هرچند رئیس جمهور غنی در دیدار با علما و روحانیون اهل تشیع به نیرو‌های امنیتی افغان دستور داد تا تدابیر شدید امنیتی را در روز‌های برگزاری مراسم عاشورا به دست بگیرند. اما به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت موجود و افزایش خشونت‌ها در بیشتر شهر‌های افغانستان، احتمال حمله به مراسم عاشورا جدی‌تر از گذشته باشد. با توجه به این که بیشتر حملات تروریستی علیه مراسم مذهبی را گروه داعش انجام می‌دهد و این گروه به تازگی فرماندار خراسان خود را که به نحوی رهبری داعش در افغانستان، آسیای میانه و آسیای جنوبی را برعهده دارد، تعیین کرده است، به نظر می‌رسد که حملات داعش به مراسم عاشورای امسال محتمل‌تر از گذشته باشد.

گروه داعش قبل از این هم بیشتر حملات علیه اماکن مذهبی، مراسم مذهبی، چهره‌های دینی و مذهبی و حتی اقلیتی چون هندو‌ها و سیک‌های افغانستان را برعهده گرفته است. به نظر می‌رسد سایه سنگین تهدید‌ها بر مراسم عاشورای امسال بیشتر از گذشته باشد. با این حال عزاداران حسینی بدون واهمه از این تهدیدات، در شلوغ‌ترین مناطق شهر کابل خیمه‌های عزادارای بر پاکرده‌اند و همین خیمه‌ها خود می‌توانند بهترین هدف برای تروریستان باشند.

بیشتر از