ادغام تمام بانک‌های نظامی در بانک سپه 

بانک مرکزی طرح ادغام بانک‌ها را یک «طرح ملی» توصیف کرده است

ساختمان شعبه مرکزی بانک سپه- عکس از تارنمای بانک سپه

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی ایران از به سرانجام رسیدن طرح ادغام  بانک‌های وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه خبر داده است و گفته که « طرح ادغام بانک‌ها یک طرح ملی است».

پیش از این دو بانک مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان به عنوان بانک‌های نظامی در بانک سپه ادغام شده بودند.  ادغام بانک‌های وابسته به نیروهای نظامی در ایران، طی یک سال گذشته جریان داشت و اکنون نیز با اعلام رئیس کل بانک مرکزی مبنی براینکه ادغام رسمی سه بانک (قوامین، انصار و موسسه اعتباری کوثر) انجام شده، به نظر می‌رسد که این طرح به سرانجام رسیده است. 

بنا به نوشته خبرگزاری ایسنا، طبق جدیدترین اظهارات همتی ادغام رسمی بانک‌های انصار و قوانین و موسسه اعتباری کوثر انجام شده است اما هنوز ارائه خدمات آن‌ها به مشتریان با تابلوی بانک سپه نهایی نشده که پس از اتمام بررسی‌ها و داوری‌ها نهایی می‌شود و به بانک سپه می‌پیوندند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اواخر سال ۱۳۹۷، دستور به ادغام بانک‌های نظامی و ایجاد یک بانک واحد داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انقلاب اسلامی سال ۵۷ در ایران  بانک‌های دولتی، خصوصی و بانک‌هایی با شرکای ایرانی و خارجی  موجود در کشور همگی «ملی» شدند. براساس مصوبه شورای انقلاب در خرداد ۱۳۵۸، بانک‌های ایران ملی اعلام شدند و برخی از بانک‌ها در همدیگر ادغام شدند. بانک تجارت از ادغام یازده بانک موجود در آن زمان به وجود آمد و دو سال بعد «بانک ایران و روس» نیز در بانک تجارت ادغام شد . بانک ملت نیز از ادغام ده بانک دیگر در دوران پیش از انقلاب ایجاد شد.

در سال‌های اخیر رشد حباب‌گونه موسسات مالی و اعتباری در کشور بسیاری از شهروندان ایرانی را که در این موسسات سپرده‌گذاری کرده بودند با مشکلات عدیده‌ای روبرو کرد.

 در دی‌ماه ۹۶ اعتراضات ابتدایی که در شهر مشهد شکل گرفت در جریان تجمع مردم مالباخته مقابل یکی از این موسسات اعتباری به وجود آمد. 

به گفته کارشناسان شهر مشهد به طور مشخص خاستگاه راه اندازی اولین موسسات مالی و اعتباری در کشور بوده است.

بیشتر از