گرینلند از سال ۲۰۱۹، هر ثانیه یک میلیون تن یخ از دست داده است

دانشمندان نگران بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و بروز فاجعه انسانی بر اثر ذوب یخ‌های قطبی‌اند

جزیره گرینلند در هر دقیقه از سال ۲۰۱۹ یک میلیون تن یخ را از دست داده است-Jonathan NACKSTRAND / AFP

یافته‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که دمای بالای هوا باعث شده یخ‌های گرینلند تنها در سال ۲۰۱۹ به اندازه‌ای آب شوند که می‌تواند مساحت ایالت کالیفرنیا را به عمق چهار متر زیر آب ببرد. این مطالعه حاکی است جزیره گرینلند در هر دقیقه از سال ۲۰۱۹ یک میلیون تن یخ را از دست داده است. 

پس از دو سال غفلت از ذوب شدن یخ‌ها در فصل تابستان، محاسبات ماهواره‌ای نشان می‌دهند که گرمای بیش از حد در سال ۲۰۱۹ باعث ذوب شدن ۵۸۶ میلیارد تن یخ این سرزمین شده است. 

براساس مطالعه‌ای که در مجله «ارتباطات زمین محیط زیست» منتشر شده، این میزان یخ معادل بیش از ۵۳۲ تریلیون لیتر آب است که می‌تواند ۲۱۲ میلیون استخر شنای المپیک را در سال ۲۰۱۹ یا در هر ثانیه هفت استخر را پر کند. 

میزان ذوب شدن یخ در سال ۲۰۱۹ بسیار بالاتر از میانگین سالانه ۲۵۹ میلیارد لیتر است که از سال ۲۰۰۳ شاهد آن بوده‌ایم. اولین بار در سال ۲۰۰۳ بود که به کمک ماهواره‌های ناسا، امکان اندازه‌گیری دقیق گرانش صفحات یخی فراهم شد. 

ذوب شدن یخ‌ها، که یک پدیده آب و هوایی است و ظرفیت بدتر یا بهتر کردن تأثیر گرمایش جهانی را دارد، علی‌رغم شواهدی است که حاکی است گرینلند طی سال‌های سال در قرن بیستم شاهد یخ‌بندان بیشتر خواهد بود. 

به گفته اینگو ساسگن، مؤلف ارشد مطالعه مذکور: «صفحات یخی گرینلند نه تنها در حال ذوب شدن‌اند، بلکه با سرعتی بیشتر و بیشتر ذوب می‌شوند.» 

دانشمندان جهان نگران هستند که ذوب شدن یخ در قطب، باعث بالا رفتن سطح دریاها شود که فاجعه‌ای بشری در پی خواهد داشت. ذوب شدن یخ‌های این جزیره در سال ۲۰۱۹ باعث بالا رفتن سطح دریا به میزان ۱.۵ میلی‌متر شده است. 

الکس گاردنر، دانشمند یخ در ناسا و از مؤلفان این مطالعه، گفت: «در جهان ما، این خیلی زیاد است. حیرت‌آور است.» 

وی افزود گرم شدن هوا و ذوب شدن صفحات یخی و پیوستن یخچال‌ها می‌تواند منجر به زیر آب رفتن سواحل دریا و مشکلات دیگر شود. 

ذوب شدن صفحات یخی گرینلند همچنین گواه دیگری است بر پدیده سد گرینلند. در این پدیده، فشار هوای بالا بر فراز کانادا باعث می‌شود هوای گرم از بقیه آسمان آمریکای شمالی به سمت جزیره حرکت کرده و در نتیجه یخ بیشتری را ذوب کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای گاردنر، در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹، که به طور میانگین ۱۰۸ میلیارد تن یخ از دست رفت، چنین فشار بالایی به وجود نیامد و هوای سردتری از منطقه قطبی به سمت گرینلند جریان داشت و به همین دلیل فصل تابستان متعادل‌تر بود. 

این مطالعه از آن جهت که منعکس‌کننده واقعیات ذوب شدن یخ در منطقه است، با استقبال سایر دانشمندانی که در این تحقیق شرکت نداشتند نیز روبه‌رو شده است. 

روث موترام، دانشمند یخ در مؤسسه هواشناسی دانمارک که در تحقیقات آقای ساسگن شرکت نداشت، می‌گوید فصل ذوب شدن یخ در تابستان امسال به شدت سال ۲۰۱۹ نبوده است. 

اما وی در گزارش خود در مجله بین‌المللی اقلیم‌شناسی به نتایجی مشابه برای سال گذشته اشاره کرده است و محاسبه کرده تابستان مناطق ساحلی گرینلند از سال ۱۹۹۱ تاکنون ۱.۷ درجه سانتیگراد گرم‌تر شده است. 

در عین حال، دیوید هلند، دانشمند یخ دانشگاه نیویورک، که او نیز در این تحقیق شرکت نداشت، گفت که رکورد بالای ذوب یخ‌ها در تابستان ۲۰۱۹ «بسیار نگران‌کننده» است.

گزارشهای تکمیلی در خبرگزاریها آمده است

© The Independent

بیشتر از زندگی