امروز می‌توانست سالگرد آغاز جنگ جهانی سوم باشد

ترامپ اولین رئیس‌جمهور آمریکا نیست که سخنانش بحران‌ساز می‌شود

میخائیل گوریاچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا-AFP PHOTO

امروز ممکن بود در تاریخ یادآور یک روز بسیار وحشتناک باشد. با یک شوخی نسنجیده رئیس‌جمهور آمریکا، احتمال داشت که ۲۱ مرداد (۱۱ اوت) اعلام رسمی آغاز جنگ جهانی سوم باشد.

دونالد ترامپ و اظهارنظرهای نسنجیده‌اش، بارها ایالات‌متحده، اعضای خانواده، کنگره و یا مردم آمریکا را در وضعیت غافلگیرکننده‌ای قرار داده است. مسلط نبودن به تاریخ و جغرافیا و آمار باعث شده است بارها مورد استهزای رقیبان و حتی رهبران کشورهای متحد آمریکا قرار بگیرد.

اما او نخستین رئیس‌جمهور آمریکا نیست که سخنانش برای دولت آمریکا بحران‌ساز می‌شود؛ قبل از آن که این عنوان به دونالد ترامپ برسد، رونالد ریگان در این زمینه مشهور بود.

رونالد ریگان بازیگری بود که رئیس‌جمهور شد. از این ‌جهت بسیار به ترامپ شبیه است اما بخش بزرگی از پیروزی‌اش را مدیون دانشجویان ایرانی است که در زمان مبارزات انتخاباتی او، کارکنان سفارت آمریکا را در تهران گروگان گرفتند و باعث شدند او رقیبش جیمی کارتر را شکست دهد.

دوران ریاست‌جمهوری او مقارن با جنگ سرد بود. در ۱۱ اوت ۱۹۸۴، هنگام آزمایش میکروفون قبل از یک برنامه رادیویی، ریگان گفت: «هم‌وطنان من، خوشحالم امروز به شما می‌گویم که من قانونی امضا کرده‌ام که برای همیشه روسیه را نابود خواهد کرد. ما از پنج دقیقه دیگر بمباران را شروع می‌کنیم.»

اگرچه حاضران با خنده و شوخی تلاش کردند که ماهیت شوخی سخنان رئیس‌جمهور را برجسته کنند اما در اوج روزهای جنگ سرد، این جمله به‌آسانی ممکن بود سرآغاز یک جنگ جهانی خانمان‌برانداز شود.

ریگان با شوخی‌های ریز و درشتش، اتهام نژادپرست بودنش و جان به دربردن از یک سوءقصد، در بحرانی‌ترین سال‌های سیاسی ایران و در دوره جنگ با عراق، دو دوره چهارساله رئیس‌جمهور ابرقدرت جهان بود.

در این سال‌ها حجم کمک‌های نظامی او به عراق آن‌قدر زیاد بود که بسیاری علت حمله نظامی جورج بوش پدر به عراق را، ترس آمریکا از استفاده این تسلیحات نظامی توسط صدام حسین می‌دانستند. نگرانی‌ای که با حمله صدام به کویت معلوم شد چندان نیز بی‌مورد نبوده است.