دو روز پس از انفجار بیروت؛ امانوئل مکرون به لبنان آمد

رئیس جمهور فرانسه می‌گوید باید در لبنان اصلاحات اساسی صورت بگیرد

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، امروز پنج‌شنبه ۱۶ مردادماه، دو روز پس از فاجعه انفجار در بیروت راهی لبنان شد تا اولین مقام عالی‌رتبه خارجی باشد که پا به ویرانه‌های بیروت پس از انفجار گذاشته است.

مکرون که در فرودگاه مورد استقبال میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، قرار گرفت در اولین واکنش به این انفجار مهیب در بندر بیروت گفت: «لبنان با بحران اقتصاد و سیاسی روبرو است و باید اصلاحات فوری و ضروری در این کشور انجام گیرد در غیراینصورت همچنان درگیر بحران خواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امانوئل مکرون گفته است که «پی دستیابی به یک پیمان سیاسی جدید در کشور لبنان است».

مکرون گفته که «پیشنهاد خود را با رهبران لبنانی در میان می‌گذارد».

رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده که روز اول سپتامبر به لبنان بازخواهد گشت.

مکرون صراحتا گفته است که اگر تا آن موقع حاکمان لبنان نتوانند امور کشور را سر و سامان دهند، مکرون «شخصا» مسئولیت سیاسی را  به عهده خواهد گرفت.

در ماه‌های اخیر شیوع کرونا ابعاد بحران اقتصادی در لبنان را بیش از پیش برجسته کرد و مخالفان دولت لبنان حتی در ایام قرنطینه سراسری نیز دست از اعتراضات نکشیده بودند. 

امروز و در حالی که رئیس‌جمهور فرانسه وارد لبنان شده بود گروهی از مخالفان حکومت در اطراف امانوئل مکرون علیه دولت لبنان شعار می‌دادند و خواستار «سقوط رژیم» بودند. 

یکی از معترضین خطاب به مکرون گفته است که «ما امیدواریم که این کمک به مردم لبنان انجام شود نه رهبران فاسد».

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، به محض ورود به لبنان، در صفحه توییتر خود  خطاب به مردم لبنان نوشت: «لبنان تنها نیست».

پس از انفجار بیروت سه هواپیمای فرانسوی، حامل تجهیزات امدادرسانی و پزشکی به همراه گروه‌های متخصص امداد و پزشکی تاکنون از فرانسه به لبنان اعزام شده است. 

 در جریان انفجار روز سه‌شنبه ۱۴ مرداد، دست‌کم ۱۳۷ نفر کشته شدند و بیش از ۵ هزار نفر زخمی به جای ماند.  سرنوشت ده‌ها نفر مفقود نیز هنوز مشخص نیست.

۴۰ تن از شهروندان فرانسه هم در این انفجار زخمی شدند. 

مقامات لبنان خسارات مالی ناشی از این انفجار را بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار اعلام کرده‌اند.

پیش‌تر خبرگزاری فرانسه گزارش داده بود که  شماری از پزشکان بدون مرز که به منظور امدادرسانی به بیروت رفته‌اند وضعیت در بیروت را بسیار نگران‌کننده و تاسف‌بار توصیف کردند.