انعکاس گسترده #کولبر_نکشید در شبکه‌های اجتماعی

هه‌نگاو: ۸۰ درصد کولبران با شلیک مستقیم نیروهای مسلح کشتە و زخمی شدەاند

تشدید فقر و بیکاری به ویژه پس از شیوع کرونا که امکان کار در عراق را نیز محدود کرده است، به افزایش کولبری دامن زده است-عکس از شبکه‌های اجتماعی

پس از انتشار گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو که از کشته و زخمی شدن دست‌کم ۲۰ کولبر در یک ماه گذشته در مرزهای غربی ایران خبر می‌دهد، موجی از اعتراض‌ها نسبت به کشته شدن کولبران به دست نیروهای امنیتی و مرزبانی در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.

در شرایطی که فشار و سانسور قدرت مانور رسانه‌های داخلی را به شدت محدود کرده، ایرانیان و کاربران شبکه‌های اجتماعی می‌کوشند با استفاده از فرصت شبکه‌های اجتماعی صدای خود را بلند کنند.

روز گذشته هشتگ #کولبر_نکشید در توییتر که از جمله رسانه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران است، ترند اول ایران شد. به این معنی که این هشتگ ده‌ها هزار بار منتشر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش هه‌نگاو در این مدت شش نفر از کولبران جان خود را از دست داده‌اند که یک نفر در اثر سانحه جان‌باخته و پنج نفر دیگر با شلیک مستقیم نیروهای انتظامی کشته شده‌اند. ۱۴ کولبر دیگر هم زخمی شده‌اند. سه نفر از آنها در اثر حادثه و ۱۱ نفر هم با شلیک نیروهای انتظامی زخمی شده‌اند.

شبکه حقوق بشر کردستان در سال گذشته میلادی تعداد کولبران کشته شده را ۷۹ نفر و تعداد زخمی‌ها را ۶۶ نفر اعلام کرده بود.

از آنجایی که کولبران از مناطق صعب‌العبور کوهستانی عبور می‌کنند، برخی از آنها در نتیجه سقوط از ارتفاع یا سرما و یخبندان و یا بهمن، مجروج می‌شوند یا جان خود را از دست می‌دهند. اما تعداد قابل توجهی از کولبران به طور مستقیم هدف نیروهای امنیتی و مرزبانی قرار می‌گیرند.

تشدید فقر و بیکاری به ویژه پس از شیوع کرونا که امکان کار در عراق را نیز محدود کرده است، به افزایش بیش از پیش کولبری دامن زده است. کولبرانی که به ناچار برای تامین اولیه‌ترین هزینه‌های زندگی خود و خانواده‌های‌شان، خطرها و مشقت‌های کولبری را به جان می‌خرند.

 مقامات جمهوری اسلامی نه تنها برای حمایت از کولبران و ایجاد اشتغال برای آنها اقدامی انجام نمی‌دهند،‌ بلکه کولبری را «قاچاق کالا» می‌خوانند و جان‌باختن‌ آنها را نیز به سانحه و حوادث طبیعی نسبت می‌دهند.

بر‌اساس گزارش هه‌نگاو، تنها ۲۰ درصد موارد جان‌باختن یا مجروح شدن کولبران به حوادث طبیعی مربوط است و بقیه بر اثر شلیک مستقیم زخمی یا کشته شده‌اند.

مقامات تهران در حالی ادعا می‌کنند کولبری «قاچاق کالا» است که پرونده‌های سنگین اختلاس و فساد مالی تا روسای قوه قضایی، مجلس و برادر رئیس‌جمهور کنونی نیز گسترده شده و اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه ‌قضائیه ایران، در دادگاه با افتخار می‌گوید «دوستانی دارد که لواسان را به نامش می‌زنند.»

بیشتر از