کشف جلبک بازمانده از عصر یخبندان در سواحل بریتانیا

این جلبک نقش مهمی را در اقیانوس اطلس ایفا می‌کند

 بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر توزیع و بقای آن در طول زمان تأثیر دارد و این که چقدر در برابر تغییر حساس است.»-  PA

طبق یک مطالعه جدید گونه‌‌ای جلبک در سواحل بریتانیا کشف شده است که بازمانده آخرین عصر یخبندان یعنی ۱۶ هزار سال قبل است.

دانشمندان پس از بررسی ترکیبات ژنتیکی کتانجک (نوعی جلبک) از ۱۴منطقه در اقیانوس اطلس شمالی به این کشف رسیدند.

دکتر اندرو وانت متخصص محیط زیست دریایی در مرکز بین‌المللی فناوری جزیره در دانشگاه هریت وات از اوکنی، مجموعه‌ای از نمونه‌ها را در فاصله چند دقیقه‌‌ای خانه خودش در خلیج کرکوال جمع‌آوری کرده است.

او این یافته‌ها را چنین شرح می‌دهد: «جمعیتی از پناهندگان که توانستند با وجود تغییرات شدید با جمع شدن کنار یکدیگر زنده بمانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)



کتر وانت گفت: «در حالی که در پایان عصر یخبندان جدید صفحات یخی از خط ساحلی شمال اروپا عقب‌نشینی می‌کردند، توزیع کتانجک ادامه یافت ودر عرض جغرافیایی بالاتر در اقیانوس اطلس به هم پیوستند.  

این جلبک نقش مهمی را در اقیانوس اطلس ایفا می‌کند بنابراین بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر توزیع و بقای آن در طول زمان تأثیر دارد و این که چقدر در برابر تغییر حساس است.»

این بررسی که توسط متخصصان دانشگاه «هریوت-وات» و دانشگاه «آلگریو» در پورتلند و مرکز زیست‌شناسی «د روسکوف» فرانسه صورت گرفته، سه دسته ژنتیکی مجزا را نشان داد. یکی ازآن‌ها در کرانه ساحل شرقی کانادا و آمریکا و دیگری در اروپای شمالی و مرکزی و در جمعیتی کوچک در اطراف بریتانی کشف شد.

گروهی دیگرهم کتانجک‌های موجود در اسکاتلند و ایرلند را نشان داد که با جمعیت قطب شمال ارتباط بیشتری دارد تا به دسته‌‌ای که در بریتانی وجود دارد.

اگرچه دکتر وانت گفت پیش‌بینی شده که «مجموعه ژنی منحصر به فرد بریتانی» در نتیجه بحران اقلیمی نابود شود.

او گفت: «شواهد بیشتر حاکی از آن است که به دلیل تغییرات سریع در دمای دریا انتظار می‌رود که تنوع گونه‌های دریایی از بین برود.»

دکتر جواو نیوا از مرکز علوم دریایی آلگریو گفت: «این مطالعه امید می‌دهد که این موجودات دریایی بتوانند با مهاجرت به سمت قطب‌ها خودشان را با تغییرات آب و هوایی سازگار کنند.

این مهاجرت‌ها سازوکاری را به وجود می‌آورد که به واسطه آن زندگی دریایی از تأثیرات ناشی از تغییرات جهانی آب و هوا در امان مانده و این موجودات فشارهای قابل پیش بینی در محدوده‌های گرم‌تر را (آن چنان که بحران اقلیمی مدرن نمایان می‌کند) جبران می‌کنند.»

© The Independent

بیشتر از جهان