هشتگ بریتنی را آزاد کنید چیست و تحت کفالت بودن به چه معنی است؟

این ستاره دنیای موسیقی از سال ۲۰۰۸ تا کنون تحت نظارت قانونی بوده است

بریتنی اسپیرز به همراه شریک زندگی خود سام اصغری-Kevin Winter/Getty Images/AFP

طرفداران بریتنی اسپیرز با استفاده از هشتگ «بریتنی را آزاد کنید» (FreeBritney#) خواستار آن شدند که اداره امور مربوط به حرفه و روابط شخصی این خواننده، به وی داده شود.

اسپیرز  ۳۸ ساله تحت کفالت قانونی است که می‌گوید این خواننده قادر به تصمیم‌گیری درباره زندگی و حرفه خود نیست. این کفالت زمانی به کار می‌رود که به نظر می‌رسد شخص معمولا به دلیل عدم صلاحیت ذهنی (روانی و سنی) در تصمیم‌گیری‌های خود عاجز است.

در پی یک «به هم ریختگی» گزارش شده درسال ۲۰۰۷، اسپیرز از سال ۲۰۰۸ تحت سرپرستی پدرش جیمز بوده است.

در طول ۱۲ سال گذشته، پدر اسپیرز به همراه یک وکیل به نام اندرو والت دارایی‌های این خواننده را اداره می‌کنند. این توافق همچنین شامل اجازه اعمال محدودیت‌هایی بر ملاقات کنندگان اسپیرز، ارتباط با پزشکانش برای درمان، و مدیریت دارایی ۶۰ میلیون دلاری (۴۷ میلیون پوند) او می‌شود.

بنابر گزارش‌ها، پدر وی همچنین درباره تمام معاملات تجاری این خواننده مذاکره می‌کند. در عین حال، سانتون استین، وکیل این ستاره دنیای موسیقی که توسط دادگاه انتخاب شده است، اصرار دارد که «اسپیرز همواره در تمام دوره‌های تصمیم‌گیری کاری و تجاری مشارکت دارد.»

در مارس ۲۰۱۹، والت از شغل خود در نقش کفیل همراه استعفا داد و با درخواست لغو کفالت بریتنی اسپیرز، اذعان کرد: «اگر تقاضای آزادی عمل و استقلال از جانب اسپیرز دراین باره پذیرفته نشود، نتیجه‌اش خسارت قابل ملاحظه، لطمات جبران‌‌ناپذیر و خطر قریب‌الوقوع درباره تکفل و دارایی او خواهد بود.»

در پی آن رویداد، پدر اسپیرز نیز که یک سال پیش‌تر اقرار کرده بود که رابطه‌اش با دخترش «همواره با تنش توام بوده است»، درماه سپتامبر درخواستی را تنظیم کرد و با استناد به مشکلات سلامتی خود، موقتا از نقش سرپرستی‌اش کناره‌گیری کرد. 

قاضی، جودی مونتگومری مددکار را به عنوان «مسئول مراقبت» انتخاب و جایگزین کرد. مونتگومری تا ۲۲ آگوست سال جاری کفیل این خواننده خواهد بود.

در اوایل ژوئیه، مادر این خواننده، لی اسپیرز، یک درخواست رسمی ارائه داد و خواهان مشارکت بیشتر در تصمیم‌گیری‌های مالی دخترش شد.

طرفداران این ستاره پویشی راه انداخته‌اند که این کفالت قانونی باید برداشته شود، یا دستکم به این خواننده اختیارعمل برای انتخاب وکیل شخصی اش داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق گزارش نیویورک تایمز، هشتگ «بریتنی را آزاد کنید» به یک تارنمای هواداران در سال ۲۰۰۹ بازمی‌گردد که مخالف آن توافق قانونی بودند. هنگامی که اسپیرز در سال ۲۰۱۹ در یکی از مراکز مراقبت‌های بهداشت روان مورد آزمایش قرار گرفت، آن پویش هم مجددا به جریان افتاد.

اسپیرز درمورد کفالت خود یک جلسه دادگاه داشت که برای روز ۲۲ ژوئیه برنامه‌ریزی شده بود. یک دادخواست عمومی آنلاین هم در حمایت از هشتگ «بریتنی را آزاد کنید» حدود ۱۲۵ هزار امضا جمع‌آوری کرده است و آن هشتگ حالا به یک جریان در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

این خواننده هنوز خودش در مورد این پویش اظهار نظر نکرده است، اما در فضای رسانه‌های اجتماعی فعال است و به طرفدارنش گفته است که همه چیز خوب است.

البته در سال ۲۰۰۸ نشریه رولینگ استون یک نوار صوتی را به دست آورد که در پس زمینه آن صدای اسپیرز شنیده می‌شد که می‌گفت:«من فقط می‌خواهم زندگی‌ام را برگردانم، می‌خواهم با اتومبیلم رانندگی کنم. می‌خواهم به تنهایی در خانه خودم زندگی کنم. می‌خواهم خودم بگویم چه کسی مأمور حفاظت شخصی من باشد.»

در سال ۲۰۰۷ اسپیرز از کوین فدرلاین طلاق گرفت و او حضانت دو فرزندشان را به دست آورد. در آن پرونده بسیار جنجالی، فدرلاین مدعی شد که اسپیرز دارای رفتارهای نامتوازن است و مواد مخدر مصرف می‌کند. تصاویری که در آن بریتنی موهای سرش را می‌تراشد و پنجره (اتومبیل) یک عکاس «پاپاراتزی» را می‌شکند، به صورت گسترده همه جا منتشر شد.

در ژانویه ۲۰۰۸ اسپیرز بدون خواست خودش برای دومین بار به بیمارستان روانی منتقل شد. والت و پدرش هم کفالت موقت او را در طی ماه‌های بعد از آن به عهده گرفتند که سپس به کفالت دایم بدل شد.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر