تلاش برای انکار تاثیر #اعدام_نکنید در توقف اجرای حکم اعدام معترضان

سخنگوی قوه قضاییه: گوشمان بدهکار ضد انقلاب و امپراتوری رسانه‌ علیه نظام نیست

غلام‌حسین اسماعیلی در کنار ابراهیم رئیسی- عکس از تسنیم 

تایید حکم اعدام سه جوان ایرانی که گفته می‌شد در اعتراضات مردمی آبان‌ماه بازداشت شده بودند، واکنش‌های بسیاری به دنبال داشت. شدت اعتراضات در فضای مجازی باعث شد تا هشتگ #اعدام نکنید به ترند اول دنیا در توئیتر بدل شود. 

هشتگی که در اعتراض به حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی به فاصله کوتاهی از اعلام رسمی سخنگوی قوه قضاییه، طوفانی در فضای مجازی و به‌خصوص توئیتر به راه انداخت. 

 این هشتگ تنها در ۴۸ ساعت نخست، بیش از ۹ میلیون بار در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه توییتر به توسط کاربران مورد استفاده قرار گرفت. 

شدت فشارهای رسانه‌‌های اجتماعی باعث شد که در نهایت  اجرای حکم اعدام این سه معترض متوقف شود. اتفاقی که به گفته بسیاری حاصل اتحاد عظیم کاربران در شبکه‌های اجتماعی بود. اتفاقی که حتی موجب شد تا شخصیت‌های سیاسی دنیا از جمله رئیس‌جمهور آمریکا به آن واکنش نشان دهند و خواهان جلوگیری از اجرای حکم اعدام شدند.

با گذشت نزدیک به یک هفته از اعلام رسمی تایید حکم اعدام این سه معترض، حالا غلام‌حسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در تلاش است تا اینگونه القاء کند  که توقف اجرای حکم اعدام به هیچ‌وجه ربطی به فشارهای مردم به خصوص در فضای مجازی نداشته است.

اسماعیلی که در بخش خبری شبکه دوم تلویزیون جمهوری اسلامی ایران حضور یافته بود با اشاره به اینکه «ما عادت کردیم که به دور از هیاهو و جنجال و بدون توجه به فضاسازی تصمیم قضایی بگیریم» مدعی شد: «تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تأثیر این فضاها نبوده و نخواهد بود». 

به گفته سخنگوی قوه قضائیه «برخی ضدانقلاب، جریانات معارض و امپراتوری رسانه‌ای علیه نظام و انقلاب بودند که گوش ما اصلا به آن ها بدهکار نیست».

 سخنگوی قوه قضاییه مدعی شده است که « این ربات ها بودند و اعداد و ارقام را پایین و بالا می کنند. عده‌ای از افراد ناآگاهانه به این جمع پیوستند و نمی‌دانستند موضوع چیست که بدون اطلاع و تحقیق وارد این فضا شدند».

او هم‌چنین گفته است که «عده ای نیز از دلسوزان بودند که از ما انتقاد کردند ما انتقاد دلسوزان جامعه را می پذیریم و قبول می‌کنیم که چه بسا در فضای رسانه‌ای می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم و عملکرد مناسب‌تری داشته باشیم». 

سخنگوی قوه قضاییه گفته اگر بنا به شنیدن حرف و تسلیم و تواضع باشد تسلیم و تواضع ما در برابر دلسوزان نظام و انقلاب است اما تصمیمات ما به هیچ عنوان تحت تأثیر این فضاسازی ها نبوده است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز رئیس دستگاه قضا، ابراهیم رئیسی هم  بدون اشاره مستقیم به استقبال جهانی از هشتگ #اعدام_نکنید گفته بود که «فضا‌سازی‌ها و جوسازی‌ها» بر او و قوه تحت ریاستش تأثیری ندارد و «بنای دستگاه قضایی بر صدور رأی بر مبنای شرع و قانون است.»

او در سخنان امروزش گفته بود که جوسازی برای تأثیرگذاری بر احکام قضایی عمدتاً از سوی «آمریکا، اسرائیل، منافقین، سلطنت‌طلب‌ها و ربات‌ها» انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه مدعی شده که با اتحاذ تصمیم درباره توقف اجرای حکم این سه جوان معترض «ثابت کردیم که قوه قضاییه در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی هم آنجایی که باید که اهل اغماض باشیم، اغماض می کنیم و در جایی که باید صدای اعتراض را بشنویم گوش شنوا داریم و در جایی هم که باید با عناصر اغتشاشگر برخورد قانونی شود در چارچوبه ضوابط و مقررات قانونی نسبت به این افراد حتما رسیدگی می کنیم.»

گفتنی‌ست که هفته گذشته و هم‌زمان با اعلام تایید حکم سه معترض جوان، دو زندانی کرد به اتهام نقش داشتن در انفجار ۱۰ سال پیش در مهاباد در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند. هم‌چنین امروز هم موسوی مجد که از او به عنوان جاسوس قاسم سلیمانی یاد می‌شد اعدام شد.

بیشتر از