شمار بالای انتقادات به فیلم «جوکر» در سال ۲۰۱۹

انتقادات به خشونت و لحن تاریک در فیلم جوکر متمرکز بوده است

رقصندگان در لباس «جوکر» در  در مراسم جایزه سزار پاریس، فوریه ۲۰۲۰-Bertrand GUAY / AFP

هیات رده‌بندی سنی فیلم بریتانیا از «جوکر» به عنوان فیلمی یاد کرد که بیشتر شکایت‌ها را در سال ۲۰۱۹ به‌دنبال داشت.

برداشت تاد فیلیپ، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم از شخصیت بت‌من، با بازی واکین فینیکس به اهدای جایزه اسکار به این بازیگر منجر شد اما این برداشتی خشونت‌آمیز و تفرقه‌افکن بوده که شکایت‌های بسیاری را به همراه داشته‌است.

هیات رده‌بندی سنی فیلم بریتانیا مسؤول تصمیم‌گیری درباره رده‌بندی سنی فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی‌ در سراسر بریتانیاست. این هیات در گزارش سالانه خود اعلام کرده که ۲۰ شکایت درباره رده‌بندی سنی فیلم جوکر دریافت کرده‌است. این فیلم برای افراد ۱۵ سال به بالا مناسب تشخیص داده شده‌بود.

برخی از شکایت‌ها به این موضوع اشاره داشتند که این فیلم باید برای افراد ۱۸ سال به بالا مناسب تشخیص داده می‌شد و برخی دیگر معتقد بودند که نمایش این فیلم باید به‌طور کلی ممنوع می‌شد.

فیلم جوکر داستان آرتور فلک را روایت می‌کند که یک کمدین است و شرایط زندگی‌اش، او را به یک قاتل تبدیل می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در عین حال که برخی منتقدان، بازی نقش اول این فیلم و سیاه‌بودن آن را تمجید کرده‌اند، برخی دیگر چنین نمایشی از بیماری روحی-روانی و پرداختن نامناسب به موضوعات سیاسی پوپولیستی را محکوم کرده‌اند.

هیات رده‌بندی سنی فیلم بریتانیا اعلام کرد که این فیلم حاوی صحنه‌های خشونت‌آمیز قابل‌توجهی نیست و صحنه‌های درد و جراحت را به صورتی که فقط برای افراد ۱۸ سال به بالا مناسب باشد، نمایش نمی‌دهد.

فیلم جوکر در اسکار ۲۰۲۰ کاندیدای ۱۱ جایزه شد. این فیلم در رشته‌های بهترین بازیگر (که فونیکس برنده آن شد)، بهترین تصویر و بهترین کارگردانی کاندید شده‌بود.

هیات رده‌بندی سنی فیلم بریتانیا اعلام کرد که به‌طورکلی در سال گذشته نسبت به سال پیش از آن (۲۰۱۸)، ۱۴۰ شکایت کمتر دریافت کرده‌است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر