روز‌های خونین، پیش روی افغانستان

در شش ماه نخست سال جاری میلادی تلفات غیر‌نظامیان نسبت به سال گذشته کاهش یافت

گروه طالبان دوشنبه یک خودروی باربری مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی ریاست امنیت استان سمنگان در شمال افغانستان منفجر کردند-AFP

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ، گزارش شش ماهه خود را در مورد آمار تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ منتشر کرد که حکایت‌گر کاهش ۱۱ درصدی  تلفات نسبت به شش ماه اول سال گذشته است.

یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰، در ۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی، در مجموع (۲۹۵۷) تن از افراد غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند‌ که از این جمله‌ ‌(۱۲۱۳) تن جان‌‌باخته و (‌۱۷۴۴) تن دیگر‌ زخمی شده‌اند.

آمار کمیسیون حقوق بشر نشان می‌دهد که تلفات افراد غیرنظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰، نسبت به شش ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی‌ ۱۱ درصد کاهش یافته است.

بر اساس یافته‌های کمیسیون، در شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی‌ (۳۳۳۸) تن از افراد غیرنظامی از سوی طرفینِ جنگ قربانی شده بودند‌ که شامل ۹۷۹ تن کشته و (۲۳۵۹) تن زخمی بودند. این ارقام ‌نشان می‌دهد که در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰، به‌طورمیانگین، هر روز ۱۶ تن از افراد ملکی‌ قربانی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یافته‌های کمیسیون حقوق بشر افغانستان  از جریان منازعات مسلحانه نشان می‌دهد که از مجموع تلفات افراد غیر‌نظامی در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰،  ۴۸.۵ درصد آن توسط گروه طالبان صورت گرفته است. ۲۶.۷ درصد توسط عاملان نامعلوم صورت گرفته عامل ۱۵.۵ نیرو های حکومت افغانستان بوده‌اند. ۶.۳ درصد توسط گروه داعش صورت گرفته است و عامل ۲.۳ درصد نیز نیروهای بین‌المللی بوده‌اند. ‌باقی ‌تلفات براثر شلیک موشک‌های نیروهای پاکستانی در استان‌های کنر، کندهار، پکتیا و خوست‌ بوده است.

این گزارش درست ۲۴ ساعت پس از حملات خونینی بود که طالبان در چند شهر شمالی افغانستان صورت دادند. گروه طالبان پیش از ظهر روز دوشنبه یک خودروی باربری (خاور) مملو از مواد انفجاری را در نزدیکی ریاست امنیت استان سمنگان در شمال افغانستان منفجر کردند و پس از آن جنگجویان این گروه به ساختمان امنیت ملی حمله کردند. در این حادثه ۱۲ کارمند امنیت ملی سمنگان کشته شده و بیش از ۶۰ تن دیگر به شمول غیر نظامیان زخمی شدند . طالبان همچنان با حمله به پاسگاه‌های امنیتی در استان‌های کندز ، بدخشان و پروان ۲۵ نیروی امنیتی را به قتل رساندند. گروه طالبان مسئولیت تمامی این حملات را بر عهده گرفته‌اند .

عوامل کاهش تلفات و احتمال افزایش تلفات

با این که کمیسیون حقوق بشر افغانستان دلایل اصلی کاهش تلفات در شش ماه نخست سال میلادی را نسبت به زمان مشابه در ۲۰۱۹ مشخص نکرده، اما دو دلیل عمده باعث کاهش تلفات در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ شده است .

نخست اینکه طالبان که به عنوان عامل بیشتر تلفات غیر‌نظامیان شناخته می‌شوند ، در طول زمستان فعالیت تروریستی کمتری دارند . هم‌زمان با آن در زمستان سال گذشته شمسی روند گفت و گو ها برای توافق صلح میان امریکا و گروه طالبان به مراحل نهایی خود رسیده بود و طالبان برای نشان دادن چهره معتدل‌تر از خود در انظار جهانی، تا حد زیادی حملات خود را کاهش دادند . پس از آن نیز سه روز آتش‌بس به دلیل عید فطر و یک هفته اتش‌بس از سوی طالبان تا حد زیادی تلفات را در افغانستان کاهش داد.

اما حالا به نظر می‌رسد که شش ماه دوم سال ۲۰۲۰ خونین‌تر از گذشته باشد.

شواهد نشان می‌دهد که طالبان عزم خود را برای تداوم خشونت‌ها علیه دولت و مردم افغانستان جزم کرده‌اند. در طول ماه‌های گذشته طالبان هزاران حمله را بر تاسیسات نظامی و غیر‌نظامی در افغانستان صورت داده‌اند که باعث کشته شدن هزاران تن شده است.

طالبان که حالا از جانب نیرو‌های امریکایی، خطر چندانی احساس نمی‌کنند تمام تمرکز خود را برای ضربه زدن به نیرو‌های امنیتی افغان معطوف کرده‌اند. بر اساس تازه‌ترین گزارش رسانه‌ها‌، نیرو‌های امریکایی از پنج پایگاه مهم در چهار استان‌، هلمند‌، ارزگان‌، پکتیا و لغمان خارج شده‌اند. این چهار استان دقیقا در مناطقی (‌جنوب و شرق‌) قرار دارند که محل سرباز‌گیری و پایگاه‌های طالبان است. به این ترتیب طالبان با احساس امنیت بیشتر نسبت به پشت جبهه خود، حالا با خاطر جمعی بیشتر بر اماکن دولتی و غیر‌دولتی حمله خواهند کرد. به نظر می‌رسد که روز‌های سخت‌تری برای افغانستان پیش رو است و مذاکرات صلح با این رویکرد طالبان با بن‌بست مواجه شده است.

بیشتر از