یورو ۲۶ هزار تومان، پوند ۲۹ هزار تومان

افزایش بیش از ۵۰۰ تومانی نرخ ارزها در بازار

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت گفته بود که وضعیت دولت از لحاظ ذخایر ارزی در بدترین موقعیت پس از انقلاب قرار دارد-ATTA KENARE / AFP

بانک مرکزی امروز، ۲۳ تیر، اعلام کرد که از میان ۴۷ ارز موجود در بازار ایران، نرخ رسمی ۲۳ ارز افزایش یافت.

امروز نرخ ارز در بازار آزاد هم با افزایش چشمگیری مواجه بود. دلار آمریکا با ۵۷۵ تومان افزایش با ۲۳ هزار و ۵۰ تومان رسید. هر یورو در ساعات اولیه صبح به ۲۶ هزار و ۹۶ تومان رسید و ساعت ۱۱ صبح با کاهش ۹۶ تومانی، ۲۶ هزار تومان معامله شد. پوند انگلستان هم پس از رسیدن به نقطه اوج ۲۹ هزار و ۱۰۱ تومان، ۵۰۱ تومان کاهش یافت و حوالی ظهر به ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

با  توجه به افزایش آمار مبتلایان به کرونا در سراسر دنیا، قیمت فلزات گران‌قیمت از جمله طلا در بازارهای جهانی افزایش یافته است. در بازار ایران هم یک گرم طلای ۱۸ عیار به ۹۷۸ هزار و ۸۱۰ تومان و هر سکه بهار آزادی به ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.

دولت حسن روحانی در ماه‌های اخیر بیش از همه در کنترل نوسانات ارز ناموفق عمل کرده است. نرخ ارز در ماه‌های اخیر روزبه‌روز با سرعت بیشتری افزایش پیدا می‌کند. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هر دلار آمریکا در بازار آزاد ۱۸ هزار و ۳۵۰ تومان و هر یورو ۲۰ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شد.

در نخستین روزهای کاری پس از تعطیلات نوروز و قرنطینه کرونا، در تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ هر دلار آمریکا ۱۴ هزار و ۸۹۶، هر یورو ۱۶ هزار و ۹۰۳ و هر پوند ۱۹ هزار و ۹۸۸ تومان معامله شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هفته گذشته محسن زنگنه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با رسانه‌ها دو دسته عوامل «واقعی» و «کاذب»، و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا که منجر به کاهش فروش نفت و کاهش منابع ارزی شده را از دلایل افزایش قیمت ارز دانست.

حسن روحانی نیز که دو هفته پیش کفته بود مردم درباره قیمت ارز نگرانی غیرواقعی دارند و نرخ ارز به زودی کاهشی خواهد شد، در روزهای گذشته تحقق وعده خود را منوط به طبیعی‌شدن وضعیت صادرات کشور و بازگشت ارزهای ناشی از آن دانسته است. 

پیش‌تر اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت گفته بود که وضعیت دولت از لحاظ ذخایر ارزی در بدترین موقعیت پس از انقلاب قرار دارد.  

بیشتر از اقتصاد