خطر مصرف نوعی داروی ضدصرع در دوران حاملگی

از هر ۱۰ نوزادی که از مادران مصرف‌کننده «سدیم والپروات» متولد می‌شوند، یک نوزاد دارای نقص عضو است

احتمال دارد ۴۰ درصد کودکان متولد شده از مادرانی که در حاملگی والپروات مصرف کرده‌اند، به ناتوانی ذهنی یا تاخیر در رشد دچار شوند-PIXABAY

تعداد نگران‌کننده‌ای از زنان نسبت به افزایش احتمال به دنیا آوردن بچه‌ای با نقص‌های مادرزادی جدی در نتیجه استفاده از نوعی خاص از داروی ضد صرع در دوران حاملگی بی‌اطلاع هستند.

تحقیقی که توسط سازمان‌های خیریه «اقدام علیه صرع»، «جامعه صرعی‌ها» و «صرعی‌های جوان» انجام شد به این نتیجه رسید که یک نفر از هر ۱۰ زن که داروی ضد صرع والپروات مصرف می‌کنند، درباره خطر احتمالی آن و ایجاد نواقص مادرزاد در کودک اگر در هنگام حاملگی مصرف شود بی‌خبر است.

این تحقیق از ۷۵۱ زن و نوجوان بریتانیایی گرفته شد که این دارو را مصرف می‌کنند و تقریبا یک پنجم آنها نمی دانند دارویی را که در دوران حاملگی استفاده می‌کنند سبب تاخیر یادگیری و رشد کودکان می‌شود.

محققان تخمین می‌زنند از هر ۱۰ کودکی که از مادرانی زاده می‌شوند که داروی سدیم والپروات (sodium valproate) را هنگام حاملی مصرف کرده‌اند، یک کودک با نواقص مادرزاد به دنیا می‌آید و تا ۴۰ درصد کودکان به دنیا آمده از این مادران نیز احتمال دارد روند رشدشان به تاخیر افتاد و از معلولیت‌های ذهنی رنج ببرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سایمون ویگلزورث، نایب رئیس اجرایی سازمان اقدام علیه صرع گفت: «واقعا قابل قبول نیست که بعضی از زنانی که از صرع رنج می‌برند هنوز درباره خطرات داروی والپروات در دوران حاملگی خبر ندارند. اگر تنها یک زن نیز از عواقب جدی این دارو بر جنین خود بی‌خبر باشد، تعدادی نگران‌کننده است چه برسد به این تعداد. با غنای منابعی که اکنون در اختیار کارمندان نظام پزشکی قرار دارد و برقراری مکالمه و صحبت کردن با بیماران را تسهیل می‌بخشد دیگر هیچ بهانه‌ای برای عدم توضیح این خطرات به هر زنی که از داروی والپروات استفاده می‌کند وجود ندارد. تغییراتی جدی اکنون باید صورت گیرد تا از تولد کودکانی که بدون دلیل آسیب دیده‌اند و تاثیرات طولانی مخرب آن بر آنها و خانواده‌های‌شان جلوگیری شود.»

بیش از دو پنجم زنانی که صرع دارند گزارش کرده‌اند در طول سال گذشته و در دوران حاملگی هنگام ملاقات با دکتر خود یا هر کارمند نظام پزشکی دیگری، درباره خطرات مصرف داروی والپروات با آنها صحبت نشده است. والپروات دارویی است که به کنترل تشنج در این بیماران کمک می‌کند.

محققان همچنین دریافتند تنها دو پنجم از زنانی که مورد نظرسنجی قرار گرفته و والپروات مصرف می‌کردند گفتند فرم بررسی خطرات سالانه خود را امضا کرده‌اند که حاکی از آن است که درباره خطرات احتمالی این دارو و همچنین گزینه‌های جایگزین آن با آنها صحبت شده است.

آژانس قانون‌گذاری محصولات بهداشتی و دارویی تصمیم خود را در سال ۲۰۱۸ عوض کرد تا به کارمندان نظام پزشکی پیشنهاد کند داروی والپروات را به زنانی که از صرع رنج می‌برند و در سنین باروری قرار دارند تجویز نکنند مگر آنکه تنها دارویی باشد که برای بیماری آنان موثر است.

کنشگران از پزشکانی که در زمینه صرع و تشنج متخصص هستند خواسته‌اند درباره خطرات احتمالی داروی والپروات به بیماران بهتر اطلاع‌رسانی کنند.

این تحقیق پیش از گزارش مستقل بررسی ایمنی تجهیزات پزشکی و داروها انجام شد که قرار است روز چهارشنبه منتشر شود. این گزارش نه تنها درباره داروی سدیم والپروات تحقیق می‌کند بلکه همچنین دو داروی شدیدا مورد انتقاد دیگر را نیز بررسی خواهد کرد: توری واژنی و آزمایش حاملگی با هورمون به نام پریمودوس (Primodos).

© The Independent

بیشتر از زندگی