انیو موریکونه، آهنگساز برجسته ایتالیایی درگذشت

«خوب‌، بد، زشت»، «به‌خاطر یک مشت‌ دلار» و «سینما پارادیزو» از جمله آهنگ‌های او برای فیلم‌های سینمایی است

انیو موریکونه برای بیش از ۵۰۰ فیلم سینمایی آهنگ ساخت -Tiziana FABI / AFP

انیو موریکونه، آهنگساز شهیر و برنده جایزه اسکار در سن ۹۱ سالگی در شهر رم درگذشت.

او برای بیش از ۵۰۰ فیلم سینمایی آهنگ ساخت و برنده یک جایزه اسکار، یک اسکار افتخاری و سه جایزه گلدن گلوب بود.

موریکونه هفته گذشته در شهر رم براثر حادثه‌ای در هنگام راه رفتن، دو استخوان رانش شکسته بود و روزهای گذشته را در بیمارستان سپری می‌کرد.

او علاوه بر «اسکار افتخاری» که در سال ۲۰۰۷ و به پاس تأثیر شگرفش بر جایگاه موسیقی در فیلم‌های سینمایی دریافت کرد، در سال ۲۰۱۵ نیز برای موسیقی فیلم «هشت نفرت‌انگیز» به کارگردانی کوئینتین تارانتینو برنده جایزه اسکار شد.

او بارها کاندید این جایزه مهم سینمایی شده بود و شاید اسکار سال ۲۰۱۵ نیز خیلی دیرتر از آنچه طرفداران کارهایش انتظار داشتند، به او داده شد.

او برای فیلم‌های وسترن مشهوری همچون «خوب، بد، زشت»، «روزی روزگاری در غرب» و «به خاطر یک مشت دلار» آهنگ ساخت و اکنون این فیلم‌ها با آهنگ متنی که موریکونه ساخته است در جهان به یاد آورده می‌شوند.

او با کارگردان‌های مشهوری همچون سرجیو لئونه، برناردو برتولوچی، برایان دی پالما، تارانتینو، ویلیام فریدکین و وارن بیتی کار کرد.

در ایران هم زمانی که مجید مجیدی، سفارش ساخت فیلمی درباره زندگی حضرت محمد را دریافت کرد، بارها نام موریکونه به عنوان آهنگساز این فیلم بر سر زبان‌ها افتاد؛ اتفاقی که هیچ‌گاه رخ نداد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موریکونه در روز ۱۰ نوامبر سال ۱۹۲۸ در رم به دنیا آمد. پدر او نوازنده حرفه‌ای ترومپت بود و شاید همین موضوع سبب شد تا ترومپت، بخش جدانشدنی در اغلب آثار او در طول دوره کاری‌اش باشد.

این آهنگساز شهیر ایتالیایی، نوشتن موسیقی را از سن شش‌سالگی شروع کرد.

در هشت‌سالگی و در مدرسه ابتدایی‌اش با سرجیو لئونه، کارگردان و خالق وسترن‌های آمریکایی-ایتالیایی مشهور به «اسپاگتی وسترن»، هم‌کلاس و دوست شد و این رفاقت تا پایان زندگی کوتاه سرجیو لئونه ادامه یافت.

دیدار و آشنایی این دو در مدرسه ابتدایی، سبب خلق ماندگارترین موسیقی‌های فیلم وسترن شد؛ موسیقی‌ای که اکنون به عنوان نماد این ژانر فیلم‌ها شناخته می‌شود.

بیشتر از فرهنگ و هنر