تأخیر در مأموریت پرتاب مریخ‌پیمای ناسا با وجود از دست رفتن فرصت

طبق اعلام ناسا، پرتاب این سطح‌پیما دست کم تا ۳۰ ژوئیه به تعویق افتاده است

ناسا چه مجبور به تعویق برنامه شود چه نشود، یک ناحیه دلتایی روی سطح مریخ را برای ارسال و فرود سطح‌پیما، هدف قرار داده است - ( NASA/JPL-Caltech )

ناسا مجبور شد پرتاب جدیدترین و افتخارآمیزترین مریخ‌پیمای خود را به تعویق اندازد. بیم آن می‌رود که این تأخیر موجب لغو کامل مأموریت شود.

سطح‌پیمای «استقامت» و مأموریت آن در حدود ۳ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. این سطح‌پیما، ضمن جست‌وجوی نشانه‌های حیات روی کره مریخ، قرار است به جمع‌آوری موادی از روی سطح مریخ بپردازد که روزی به زمین برگردانده خواهند شد.

طبق اعلام ناسا، پرتاب این سطح‌پیما دست کم تا ۳۰ ژوئیه به تعویق افتاده است. بدین ترتیب، فقط نیمی از مهلت پرتاب زمان‌بندی‌شده باقی می‌ماند.

این سطح‌پیما و موشک حامل آن باید تا ۱۵ اوت پرتاب شود، وگرنه مریخ آن قدر دور می‌شود که مأموریت پرتاب را به‌کلی ناممکن می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگر چنین شود، مهندسان مجبورند تا سال ۲۰۲۲ منتظر بمانند تا سیاره مریخ دوباره به مکانی برسد که امکان پرتاب سطح‌پیما و موشک (و رسیدن آن به مریخ) وجود داشته باشد.

آژانس فضایی ناسا می‌گوید، شاید بتواند مهلت پرتاب را کمی عقب ببرد تا زمان بیشتری برای اعزام سطح‌پیما داشته باشد. به آن ترتیب، شاید ناسا مجبور نباشد مأموریت را ۲۶ ماه به تعویق بیندازد، که آن نیز به نوبه خود ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد کند.

ناسا قبلا هم مجبور به تعویق مأموریت شد که برخی دلایل آن، مشکلات آلودگی و مسئله‌ای بود که برای جرثقیل در محل راکت پیدا شد. در آن زمان قرار شد پرتاب به ۱۷ ژوئیه موکول شود، اما حالا با تأخیر دوباره، مأموریت یک ماه دیگر به تعویق افتاده است.

ناسا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سازمان «ائتلاف پرتاب فضاپیما»، که سازنده راکتی است که سطح‌پیما را به سیاره سرخ خواهد فرستاد، گفته است که برای بررسی مشکلی که هنگام پرتاب تمرینی به وجود آمده است، به وقت بیشتری نیاز دارد. به گزارش ناسا، حس‌گر اکسیژن مایع هنگام انجام آزمایش‌ها اطلاعات عجیبی نمایش داده است.

ناسا چه مجبور به تعویق برنامه شود چه نشود، یک ناحیه دلتایی روی سطح مریخ را برای ارسال و فرود سطح‌پیما، هدف قرار داده است. سطح‌پیما سپس از آن نقطه عملیات اکتشاف خود را آغاز می‌کند.

آژانس فضایی اروپا، به خاطر بروز معضل کرونا، به اجبار مأموریت خود را تا سال ۲۰۲۲ به تعویق انداخته است. امارات متحده عربی و چین نیز مأموریت‌هایی برای مریخ در دست اقدام دارند که گفته می‌شود مطابق برنامه پیش می‌روند.

© The Independent

بیشتر از زندگی