رییس جمهور افغانستان خواستار از بین رفتن گروه‌های تروریستی شد

غنی: حکومت در برابر شبکه‌های تروریستی و مجرم تحمل ندارد

دست‌کم چهل نفر در بمب‌گذاری‌های گسترده ۳۱ می ۲۰۱۷ کابل، کشته شدند - SHAH MARAI / AFP

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگوی ویدیویی که با مقامات امنیتی این کشور داشت نگرانی‌اش را از بدتر شدن وضعیت امنیتی کابل ابراز نمود و گفته است که حکومت افغانستان هیچ‌گونه تحملی در برابر شبکه‌های تروریستی و مجرم ندارد و باید جلو آنان گرفته شود.

در این ویدیو کنفرانس، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی و سایر مسؤولین امنیتی این کشور طرح و برنامه‌ای را که برای تامین امنیت بیش‌تر شهر کابل آماده ساخته‌اند به رییس‌جمهور غنی، ارائه کردند. آقای غنی، پس از شنیدن این طرح امنیتی به آنان دستور داد که «این طرح را هر چه زودتر تطبیق کنند، زیرا شهروندان کابل امنیت و آرامش می‌خواهند که باید تامین شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی گفت: «به خاطر تطبیق برنامه امنیتی شهر کابل، صلاحیت‌های کافی، امکانات و منابع در اختیار ارگان‌های امنیتی قرار خواهد گرفت تا با هیچ‌گونه مانع و تاخیر مواجه نشوند زیرا تامین امنیت کابل در اولویت‌های حکومت قرار داشته و نهاد‌های امنیتی باید در زمینه‌ تطبیق برنامه امنیتی، به طور مشترک با شهرداری کابل همکاری کنند.»

آقای غنی، بیش‌ترین شکایت شهروندان کابل را ناامنی در این شهر خواند و گفت: «شکایت و مشکل بزرگ مردم کابل، ناامنی است و باید جلوی هدف قرار گرفتن علمای کرام، کارمندان حکومت، نهادهای حقوق بشری و فعالان جامعه مدنی گرفته شود و نهادهای امنیتی باید در این زمینه تلاش‌های بیش‌تر و بهتری انجام دهند.»

رییس‌جمهور افغانستان از مسؤولین نهادهای امنیتی این کشور خواست که: «تحرک و فعالیت‌هایتان را بیش‌تر کنید، چون من از شما خواهان جلوگیری از ترور، انفجار، مبارزه با جرایم، غضب زمین و تطبیق فیصله‌های نهاد‌های عدلی و قضایی هستم.»

در پایان این گفت‌وگوی ویدیویی آقای غنی، از شهروندان افغانستان خواهان همکاری با نهادهای امنیتی این کشور شد و نیز به مسؤولین نهادهای امنیتی دستور داد که عاملین حمله تروریستی به فاطمه خلیل و احمد فولاد دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر این کشور را که هفته گذشته در کابل کشته شدند، شناسایی نموده و به دست قانون بسپارند تا به جزای اعمال‌شان برسند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری این کشور نیز در صفحه فیس‌بوکش نوشته است که «رییس‌جمهور غنی، برای تامین امنیت بهتر در این کشور در سه محور و سه بعد که عبارت از مهار جنایت و جنایت‌پیشگان در شهرهای بزرگ، تدوین سازوکار اقدام مبتنی بر اطلاعات کارا و غیرقابل انکار بر ضد موریانه‌های نظام و بررسی حکومت‌داری محلی از کوچک‌ترین واحد اداری را به وی سپرده است تا در این زمینه‌ها کارش را آغاز کند.»

آقای صالح گفت: «مردم افغانستان نیاز به مصونیت و آرامش روانی دارند. وضع موجود باید تغییر کند. ما همه سزاوار ماحول بهتریم. ان‌شاءالله. از پیش‌رفت‌های واقعی آگاه خواهید شد.»

شهروندان کابل از اقدامات اخیر حکومت افغانستان مبنی بر تامین امنیت کابل خوشحال‌اند و تاکید دارند که امید است این گفته‌ها به حد یک شعار و روی کاغذ نباشد. آن چه را گفتند و ما شنیدیم و خواندیم باید عملی شود تا مردم واقعا بتوانند بدون ترس زندگی کنند.

الهام صدیق، از ساکنان شهر کابل است می‌گوید: «متاسفانه که در این شب و روز وضعیت امنیتی کابل خوب نیست. پس از نماز شام نمی‌توانیم که در منطقه خود گشت‌وگذار کنیم افراد ولگرد، بی‌بندوبار بیش‌تر از گذشته شده‌اند، هرجا مردم را گیر بیاورند به زور چاقو و یا تفنگ دار و ندارشان را از ایشان می‌گیرند، از حکومت خود می‌خواهیم که این افراد را زودتر دستگیر و مجازات کنند.»

صابر فرهاد، ساکن کابل است می‌گوید: «اگر امنیت شهر کابل و شهروندان آن به زودی تامین نشود و افراد ولگرد از بین نرود، کابل به جنگل مبدل خواهد شد و زندگی کردن مشکل. متاسفانه در این اواخر دزی، آدم‌ربایی، قتل و ترور افراد حکومتی و ملکی به اوج خود رسیده است و هر کی را در هر نقطه شهر که خواستند ترور می‌کنند، امید است که حکومت ما در این مورد دست به کار شود.»   

بیشتر از