کرونا در ایران؛ پوشیدن ماسک به مدت دو هفته اجباری شد

حسن روحانی می‌گوید محدودیت‌های لازم در شهرهایی با وضعیت قرمز اعمال می‌شود 

فشارهای شدید اقتصادی بر اکثریت جامعه، شهروندان را ناگزیر به ازسرگیری زندگی «عادی» روزمره کرده است- ATTA KENARE / AFP

شمار مبتلایان و قربانیان کرونا در ایران هم‌چنان بیشتر می‌شود. امروز، یک‌شنبه هشتم تیرماه، سخنگوی وزارت بهداشت دولت جمهوری اسلامی ایران از مرگ ۱۴۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد؛ رقمی که در هفته‌های گذشته، بالاترین آمار مرگ‌ومیر ایرانیان بر اثر کرونا بوده است. 

بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، از دیروز تا امروز دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که هزار و ۴۰۶ نفر از این بیماران بستری شده‌اند. این رقم، شمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور را به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسانده است. مجموع جان‌باختگان در اثر کرونا هم به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسیده است.

این در حالی‌ست که امروز، ناهید خداکرمی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران،‌ اعلام کرده که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون در تهران بیش از پنج هزار نفر به دلیل ابتلا به  ویروس کرونا جان باخته‌اند.

آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید که استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت «قرمز» هستند و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی هم در وضعیت «هشدار» قرار دارند.

امروز همچنین رئیس جمهوری نیز که در جلسه ستاد ملی کرونا حضور یافته بود، خبر داد که «طبق مصوبه ستاد، استان‌های دارای شهرهای با وضعیت قرمز، با پیشنهاد ستاد استانی به وزیر کشور و وزیر بهداشت و موافقت رئیس جمهوری، محدودیت‌های لازم به مدت یک هفته اعمال می‌شود و در صورت لزوم، تمدید می‌شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روحانی هم‌چنین دستور داد که از ۱۵تیر امسال تا پایان ماه پوشیدن ماسک در اماکن شلوغ و سرپوشیده «اجباری» شود، و نیز گفت: «چنانچه لازم شود، مصوبه زدن ماسک تا مرداد ماه هم تمدید می‌شود.»

مقامات بهداشتی کشور نیز ‌چون روایت غالب این روزهای دولتمردان، رعایت نکردن «اصول بهداشتی» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» در بین شهروندان را مهم‌ترین دلیل اوج‌گیری دوباره ابتلا به کرونا و مرگ شهروندان ایرانی معرفی می‌کننند. این روایت حتی در سخنان روز گذشته رهبری جمهوری اسلامی ایران هم تا حدودی شنیده شد و شخص اول نظام نیز رعایت نکردن موازین بهداشتی و البته بی‌توجهی برخی مسئولان امر را دلیل ادامه‌دار بودن شیوع ویروس در کشور دانست. 

هرچند که در ظاهر و بر اساس گزارش‌ها و سخنان مسئولان، بیشترین دلیل بالارفتن آمار ابتلا و مرگ در اثر کرونا بی‌توجهی برخی شهروندان و عدم رعایت موازین معین برای پرهیز از ابتلا به بیماری‌ست، اما در پس این وضعیت، باید به چراییِ دوباره از سر گرفته شدن روزگار مردم شبیه به دوران پیشاکرونا، نیز توجه کرد. 

فشارهای شدید اقتصادی بر اکثریت جامعه، شهروندان را ناگزیر به ازسرگیری زندگی «عادی» روزمره کرده است. از سوی دیگر، گویی برخی مقامات و تصمیم‌گیرندگان در کشور نیز چشم خود را به روی این شدت‌گیری شیوع و افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر بسته‌اند و مصرانه بر انجام کارهایی تاکید دارند که خود می‌تواند احتمال ابتلای بسیاری را پیش آورد؛ از اصرار مدام برای بازگشایی اماکن مذهبی گرفته تا برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال. 

شب گذشته، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت که در تلویزیون سخن می‌گفت، باز هم نسبت به روند افزایشی آمار ابتلا به کرونا در کشور هشدار داد و گفت که «در حال بازگشت به شرایط فوتی‌های گذشته هستیم.»

بیشتر از