چرا شطرنج در اسلام حرام است؟ تشبیه عجیب امام صادق

آخوندی که از شطرنج صحبت کند، دهنش سرویس است. امام خمینی هم که حلالش کرد، هنوز زیر سوال است

با کسی که شطرنج بازی میکند سلام علیک نکنید (حواسش پرت میشود!)

همانطور که پیش‌بینی میشد ماجرای پرت‌شدن قاضی منصوری، باعث شد که حواس‌ها هم از دادگاه طبری پرت شود و جماعت بخواهند سر دربیاورند که یارو زنده است یا مرده؟ خودکشی کرده با خودکشی شده. در هر دو صورت چرا فیلمش درآمده که جنازه‌اش توی آمبولانس پاشده سرپا ایستاده!

مقامات جمهوری اسلامی چنان خود را از ماجرا بی‌خبر نشان می‌دهند که پاشنه در خانه مقامات رومانیائی را از جا درآورده‌اند که «ترا حضرت عباس به ما بگین چی شده»

آقایان بیست و چهار ساعت صبر  نشان نمی‌دهند. خودشان جعبه سیاه هواپیمای اوکراین را بعد از چند ماه هنوز معلوم نیست تحویل فرانسه داده‌اند یا خیر. انگار چند ساعت پیش تحویل دادند! معلوم هم نیست در این مدت، سر فرصت چقدر پیچ‌گوشتی لایش انداخته باشند و چه بلائی سر جعبه سیاه بدبخت آورده باشند که از این پس باید یک جعبه سیاه کوچکتر هم توی جعبه سیاه اصلی بگذارند برای سردرآوردن از بلاهایی که جمهوری اسلامی سر جعبه سیاه می‌آورد.

از همه بی‌خبرتر از ماجرا، انگار رهبر معظم است. ویدئوی کوتاه و بی‌نام و نشان از آخوندی رسیده که آینده خوبی برای خودش تدارک دیده. ایشان در این کلیپ می‌گوید «قلب مقام معظم رهبری از این حوادث تعجب می‌کند!»

اولین بار است که یک قلبی از یک سری ماجرا «تعجب می‌کند»! معمولاً قلب به درد می‌آید، می‌گیرد، حتی می‌ایستد، اما اینجا به گفته ایشان قلب رئوف مقام معظم هاج و واج مانده. خوب شد نگفت «قلب رئوف مقام معظم رهبری مانده انگشت به دهن، حیران!»

این بابا خواسته نهایت بی‌خبری مقام معظم را نشان بدهد. اگرچه این کلیپ را برای خوش‌خدمتی منتشر کرده ولی به نظر من آینده خودش را خراب کرده. چرا که می‌گوید: «حذف یکی دو مهره از شطرنج فساد قوه قضائیه، باعث نمی‌شود که این بازی بهم بخورد.»

مشکل سر تفسیر قضائی و فسادی و  پیشگوئی یارو نیست. بدبختی او اینجاست که حرف «شطرنج» را زده. آخوندی که از شطرنج صحبت کند، دهنش سرویس است. امام خمینی هم که حلالش کرد، هنوز زیر سوال است.

اینطور که خودشان می‌گویند، امام اول شیعیان مردم را از سلام و علیک کردن با شش جور آدم برحذر داشته:

«حضرت علی (علیه السلام): به شش شخص سلام نکنید :۱.یهودی ۲.اهل موسیقی و نوازندگی ۳.مسیحی ۴.شخص آوازه‌خوان ۵.کسی که در حال بازی شطرنج است ۶.کسی که شوخی‌اش فحش مادر است.» (خصال الصدوق جلد ۱ صفحه ۲۷۵ ، بحارالانوار جلد ۷۶ صفحه ۹ ، نصایح صفحه ۳۳۲)

حالا اگر مسیحیان و یهودیان و آوازخوانان از این فتوای حضرت خوششان نمی‌آید، شطرنج‌بازان خیلی هم باید از حضرت ممنون باشند، چون‌که واقعاً آدم حواسش پرت می‌شود که وسط بازی شطرنج، یکی بیاید با آدم سلام علیک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: کسی که شطرنج بازی می‌کند و دست در میان آن می‌برد چنان است که دست در میان گوشت خوک برده باشد.»

یعنی کسی که شطرنج بازی می‌کند مثل کسی است که سوسیس و کالباس می‌فروشد. یا صبحانه بیکن و ژامبون را با دست می‌خورد.

«امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: کسی که شطرنج بازی می‌کند نمازش قبول نیست تا اینکه دست خود را بشوید.»

این حرف از نظر بهداشتی حرف خوبی است، بخصوص در این ایام کرونائی.

«امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: (اینجا را یک کم با احتیاط بخوانید لطفاً) کسی که به شطرنج نگاه می‌کند مانند این است که به ....»

اُخ، اُخ... کفر حضرت را درآورده‌اند، هرچه از دهنش درآمده گفته. به مادر نگاه‌کننده هم رحم نکرده! شاید هم بی‌خود چنین حرفی را از قول حضرت نوشته‌اند. گور بابای این مآخذ و مراجع: (وسائل الشیعه کتاب تجارت جلد ۱۲ صفحه ۲۴۱ حدیث ۴ ، حق الیقین صفحه ۵۶۸ ، گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۷۶ ، من لایحضرالفقیه ، حلیة المتقین صفحه ۳۳۱)

من که رویم نمی‌شود چنان حرفی را از قول چنان حضرتی در اینجا نقل کنم. اصلاً حضرت چنین تشبیهی چرا بکند؟  «کسی که به شطرنج نگاه می‌کند مانند این است که به عورت مادر خود نگاه می‌کند.» این هم شد حرف؟ این هم شد تشبیه؟ قبول نیست.

حالا تشبیه سوسیس و کالباس قبول، هرجور گوشت خوک قبول. تازه اینها مربوط به دست زدن به شطرنج بود، اما به صِرف نگاه کردن، حضرت باید اینطور به شدت برخورد کند؟ خواهر و مادر طرف را بیاورد جلوی چشمش؟ (البته در روایات حرفی از خواهر نیست، من مثلش را گفتم.)

تازه اگر اینجور است، چرا امام خمینی آن را حلال کرد؟ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌نویسد:

«حجت‌الاسلام میرزا محمدی خطیب هیات حداث‌الحسین در سخنرانی شب عاشورای چند سال پیش خود گفته است که این‌کار مجبوری بود و «امام را وادار به این کار کرده‌اند...»

تنها کسی که جواب او را داده آقای مرتضی اشراقی بوده که گفته «این بابا انگار امام را نمی‌شناسد که می‌گوید او را مجبور کرده‌اند.»

حق با این آقای اشراقی است چون‌که جزو هیئت کشتار ۶۷ بوده و امام را خوب می‌شناخته!

به نظر من هم امام خمینی از کسی دستور نمی‌گرفت، مگر اینکه بعداً گندش دربیاید در تماس‌هایی که آیت الله خمینی نزدیکای انقلاب، با جیمی کارتر داشته (که گندش از دو طرف درآمد)، رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اینکه گفته این کار را بکن، این کار را نکن، این  را رئیس‌جمهور کن، این را نکن، ضمناَ گفته بالاغیرتاً سر شطرنج هم کوتاه بیا. حالا امام صادق یک چیزی گفته، شما جدی نگیر!

البته ممکن است آیت‌الله خمینی هم با آن لجاج و کلّه‌شقّی که داشت در جواب گفته باشد: جواب پیغمبر اسلام را چی بدهم:

«رسول اکرم (صلّي‌اللَّه عليه و آله و سلّم) فرمودند: شما را از بازی با نرد و شطرنج و ورق و نواختن در طبل و عود و طنبور و استفاده بردن از تار و سه‌تار همچنین خرید و فروش آنها نهی می‌کنم.» گناهان کبیره جلد ۱ صفحه ۲۸۵.

کارتر پرسیده – صفحه چند؟

خمینی گفته – ۲۸۵.

کارتر گفته – عموجان شما تماس گرفتی برای سقوط شاه و گرفتن حکومت مشورت کنی یا اومدی با من یکی به دو کنی؟

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه