استفاده از تونل‌های ضدعفونی‌کننده برای محافظت از پوتین مقابل کرونا

همه بازدیدکنندگان باید برای جلوگیری از انتقال ویروس به پوتین از این تونل عبور کنند

مقام‌های رسمی روسیه از نصب تونل‌های ضدعفونی‌کننده ويژه در کاخ کرملین و نیز اقامت‌گاه ولادیمیر پوتین برای محافظت از رئیس جمهور در مقابل بیماری کووید-۱۹ خبر داده‌اند. 

خبر نصب یکی از این تونل‌ها در اقامت‌گاه رسمی رییس جمهوری در نوو- اوگاریو، محل برگزاری نشست‌های رودرروی آقای پوتین، اولین بار توسط خبرگزاری تحت حمایت دولت، «ریا- نووستی» اعلام شده بود. 

این خبرگزاری در گزارشی گفته بود تمامی بازدیدکنندگان موظفند برای جلوگیری از انتقال ویروس به آقای پوتین، از این تونل عبور کنند و هنگام قدم زدن دوشی از مواد ضدعفونی‌کننده بگیرند. 

به گفته دیمیتری پسکوف سخن‌گوی پوتین، یک دستگاه ضدعفونی‌کننده در محل اقامت رئیس جمهور و دو دستگاه نیز در کاخ کرملین نصب شده است. 

آقای پسکوف روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «این تونل‌ها وقتی نصب شدند که اپیدمی به اوج خود رسیده بود. وقتی رییس جمهور نگران است، اقدامات احتیاطی اضافی قابل توجیه و درک است.» 

سخن‌گوی کرملین تایید نکرده که آقای پوتین خود از این تونل‌های اتاقکی‌شکل استفاده کرده یا نه. 

براساس بعضی گزارش‌ها دستگاه‌های مشابهی نیز در چین، هند، مکزیک و بوسنی مورد استفاده قرار گرفته‌اند، اگرچه استفاده از این تجهیزات به علت نگرانی از استنشاق مواد شیمیایی از سوی مصرف‌کنندگان، جنجال‌برانگیز شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان بهداشت جهانی ماه مه میلادی با صدور دستورالعملی هشدار داده بود: «اسپری مواد ضدعفونی‌کننده به افراد (مثلا در تونل، کابین و یا اتاقک) تحت هیچ شرایطی توصیه نمی‌شود. این اقدام می‌تواند از نظر فیزیکی و روانی مضر باشد. این کار هم‌چنین توانایی فرد آلوده در انتشار ویروس از طریق قطرات یا تماس را کاهش نمی‌دهد. حتی اگر فرد مبتلا به کووید- ۱۹ از تونل یا اتاقک ضدعفونی‌کننده عبور کند، به محض آن که شروع به حرف زدن، سرفه و یا عطسه کردن کند، هم‌چنان می‌تواند ویروس را پخش کند.» 

آقای پوتین هفته گذشته برای اولین بار از اوایل ماه میلادی در مراسمی رسمی در شهر مسکو شرکت کرد. حضور او در این مراسم، چند روز پس از آن صورت گرفت که مقام‌های شهری با کاهش تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس، تدابیر قرنطینه را در پایتخت روسیه لغو کردند. 

ولادیمیر پوتین اواخر ماه مه اعلام کرد اپیدمی کرونا در روسیه به پیک رسیده است. او هم‌زمان مراسم رژه نظامی روز پیروزی را به علت اپیدمی ویروس کرونا به تاریخ ۲۴ ژوئن موکول کرد. 

آقای پسکوف گفته: «هم‌اکنون محدودیت‌های خاصی در رابطه با ویروس کرونا هم‌چنان اعمال می‌شوند، اگرچه خیلی از آن‌ها پیش‌تر لغو شده بود.» 

مقام‌های بهداشتی روسیه ۷،۸۴۳ مورد ابتلای جدید به ویروس کرونا را روز چهارشنبه تایید کرده‌اند، پایین‌ترین آمار روزانه از اواخر ماه آوریل گذشته. روسیه با ۵۵۳ هزار و ۳۰۱ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، پس از برزیل و آمریکا رتبه سوم را از نظر آمار مبتلایان در جهان دارد. 

این در حالی است که منتقدان کاخ کرملین آمارهای رسمی دولتی را زیر سوال برده‌اند و لغو تدابیر بهداشت عمومی را با خواسته دولت روسیه مبنی بر افزایش مشارکت رای‌دهندگان در همه‌پرسی قانون اساسی پیش‌رو پیوند می‌زنند. همه‌پرسی‌ای که به پوتین اجازه می‌دهد تا سال ۲۰۳۶ میلادی زمام امور را در دست نگاه دارد.


گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent