کرونا دوباره به چین بازگشت

آمار ابتلا به ویروس کرونا در چین جهش داشته است

مقامات چینی اعلام کردند که در مجموع ۴۹ مورد آلودگی به ویروس در سراسر کشور گزارش شده است-REUTERS/Tingshu Wang

پکن گزارش داده که برای دومین روز متوالی تعداد ۳۶ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است. این بالاترین آمار ابتلای روزانه به ویروس کرونا در این کشور در دو ماه گذشته است.

روز دوشنبه مقامات چینی اعلام کردند که در مجموع ۴۹ مورد آلودگی به ویروس در سراسر کشور گزارش شده است.

موج جدید شیوع کرونا در پکن به بازار عمده‌فروشی مواد غذایی ارتباط داده شده که منبع توزیع بخش اعظم نیازهای گوشتی و تره‌بار پایتخت است. این بازار که وسعت آن تقریبا به اندازه ۱۶۰ زمین فوتبال است، برای احتیاط تعطیل شده و ده‌ها هزار از ساکنین اطراف آن تحت آزمایش کرونا قرار گرفته‌اند. 

در چهار روز گذشته ۷۹ مورد ابتلا به ویروس کرونا در پکن گزارش شده که بیش‌ترین مورد آلودگی به کووید ۱۹ در پایتخت چین از ماه فوریه تاکنون است. ژو هِیجیانگ، سخن‌گوی دولت محلی پکن  روز دوشنبه گفت: «خطر گسترش اپیدمی بسیار زیاد است. به همین دلیل ما تصمیمات قاطع و محکمی در این مورد اتخاذ می‌کنیم.»

در نتیجه موج اخیر کووید ۱۹، برخی محله‌های غرب و جنوب غربی پکن به عنوان مناطقی با خطر متوسط مشخص شده‌اند که به معنی اعمال مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه و تردد اتومبیل‌ها در آن مناطق است. 

محله‌ای در نزدیکی بازار مواد غذایی به عنوان منطقه پرخطر اعلام شده است و به مردم گفته شده از ورود به آن خودداری کنند.

درنتیجه افزایش موارد آلودگی، پکن از روز شنبه برنامه آزمایش جمعی ساکنان پایتخت را آغاز کرد. به گفته سخن‌گوی کمیسیون بهداشت پایتخت،  آزمایش کرونای تعداد ۶۰۷۵ نفر از ۸۹۵۰ نفری که اخیرا به بازار گوشت و تره‌بار رفته بودند منفی بوده است. 

برخی از دولت‌های محلی شهرها و ایالات چین به ساکنان‌شان هشدار داده‌اند تا از سفر غیرضروری به پکن خودداری کنند.

در این میان ایالات «هِبِی» و «لیائوینگ» در شمال شرقی و شمال چین مواردی از ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده‌اند که به شیوع بیماری در پکن مرتبط بوده‌اند.

ایالت «سیشوان» در جنوب غربی نیز یک مورد ابتلا به ویروس کرونا داشته است که منشاء آن هم در پایتخت ردیابی شده است.

مقامات نظام درمانی پکن می‌گویند ارزیابی‌های مقدماتی ساختار ژن‌های ویروس نشان می‌دهد که ممکن است شیوع آن در بازار مواد غذایی از اروپا منشاء گرفته باشد.

خبرگزاری‌های مختلف در تدوین این گزارش شرکت داشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان