کارشناسان نگرانند که مبادا ویروس کرونا افراد سالم را به بیماری قند مبتلا کند

ویروس کرونا ممکن است درسوخت و‌ساز گلوکز اختلال‌های عملکردی متعددی ایجاد کند

البته این پزشکان قبول دارند که هنوز پیوند متقابل این دو پدیده مشخص نشده است - FRANCK FIFE / AFP

گروهی از کارشناسان بین‌المللی نگرانند که مبادا ویروس کرونا افراد سالم را به بیماری قند مبتلا کند.

گروهی متشکل از ۱۷ پزشک سرشناس با انتشار نامه سرگشاده‌ای در روز جمعه اعلام کردند که در خون بیمارانی که آزمایش کووید ۱۹ آن‌ها مثبت شده است، موارد جدیدی از علایم بیماری قند را به طور مکرر تشخیص داده‌اند.

البته این پزشکان قبول دارند که هنوز پیوند متقابل این دو پدیده مشخص نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان پیش از این نشان داده بودند که پروتئین ای‌سی‌ای۲ نه تنها در شش‌ها بلکه در اندام‌های دخیل در سوخت‌وساز گلوکز، شامل لوزالمعده، کلیه، کبد و روده کوچک، حضور دارد و این همان پروتئینی در بدن انسان است که ظاهراً ویروس کرونا با آن پیوند ایجاد می‌کند.

فرضیه کارشناسان این است که اگر ویروس به این اندام‌ها بچسبد، بنابراین می‌تواند در برخی موارد، در سوخت وساز گلوکز چندین اختلال عملکردی منجر به ایجاد بیماری قند پدید آورد.

در نامه این کارشناسان به مجله پزشکی نیوانگلند آمده است که موارد جدید بروز بیماری قند در بیماران مبتلا به کووید۱۹ را در طرحی جهانی به نام ثبت کووید بیماری ‌قند، ثبت کرده‌اند.

فرانچسکو روبینو، استاد جراحی سوخت وسازی دانشگاه کینگز کالج لندن و یکی از سرپرستان طرح مذکور، می‌گوید: «در تلاش هستیم تا بفهمیم چه وضعیتی باعث این مشاهدات شده است.»

طبق شواهد قبلی، ویروس کرونا قادر است وضعیت افراد مبتلا به بیماری قند را بدتر کند و طبق اخبار منتشره، حدود یک‌چهارم افرادی که بر اثر کووید۱۹ جان باخته‌اند، بیماری قند داشته‌اند.

استاد روبینو می‌گوید: «بیماری قند یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن است و اکنون در حال پی بردن به پیامدهای گریزناپذیر تلاقی این دو بیماری جهان‌گستر هستیم.»

« با توجه به آن که مدت زیادی از ابتلای انسان به ویروس جدید کرونا نمی‌گذرد، سازوکار دقیق اثرگذاری این ویروس بر سوخت‌وساز گلوکز هنوز نامشخص است و نمی‌دانیم بیماری قندی که پدید می‌آید، دقیقاً نوع ۱، نوع ۲ یا احتمالاً نوع جدیدی از بیماری قند است یا خیر.»

البته برخی کارشناسان هشدار داده‌اند که باید در مورد همبسته انگاشتن بیماری قند و کرونا احتیاط کرد.

دکتر ریاز پاتل، استادیار قلب و عروق بیمارستان یونیورسیتی کالج لندن، می‌گوید که در حال حاضر فقط شواهدی از این پیوند را مشاهده کرده‌اند و نمی‌تواند آن را قطعاً بپذیرد.

او می‌گوید: «این داده‌ها به دلایلی چند می‌توانند گمراه‌کننده باشند. مثلاً می‌دانیم که هر تنشی و از جمله بیماری، می‌تواند میزان قند خون را موقتاً افزایش دهد و برای مثال، این پدیده را در سکته قلبی مشاهده می‌کنیم.»

او افزود: «همچنین، افرادی که  محتمل‌تر است بر اثر ابتلا به کووید به شدت بیمار شوند، شاید به خاطر اضافه وزن داشتن در خطر ابتلای به بیماری قند باشند.»

© The Independent

بیشتر از جهان