محمداشرف غنی: مرگ حیدری وجودی ضایعه بزرگ برای افغانستان است

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری مرگ حیدری را ضایعه جبران‌ناپذیری خواند

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان، مرگ حیدری وجودی، شاعر نامدار و مولاناشناس فارسی‌زبان افغان را ضایعه‌ای بزرگ برای کشورش خواند و از عمل‌کرد وی در عرصه ادبی و فرهنگی به نکویی یاد کرد.

رییس جمهور افغانستان، در خبرنامه‌ای مرگ این شاعر نامدار فارسی‌زبان و مولاناشناس را ضایعه بزرگ خواند و گفت: «استاد حیدری وجودی، یک شخصیت عارف، شاعر و مولاناشناس شهیر کشور بود که خدمات قابل قدری در عرصه‌های ادبی و فرهنگی در این کشور انجام داده است. مرگ او ضایعه بزرگی برای افغانستان است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای غنی، مراتب تسلیت و هم‌دردی خویش را به خاطر درگذشت این شاعر، به اعضای خانواده او، دوست‌داران عرفان و فرهنگیان این کشور ابراز کرد.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست جمهوری این کشور، نیز در رشته توییتی از تماس تلفنی و هم‌دردی آقای غنی، با سمیع وجودی، پسر استاد حیدری وجودی، خبر داد و نوشت: «رییس جمهور غنی، از خدمات شادروان استاد حیدری وجودی، در عرصه ادبیات زبان فارسی دری به ویژه تصوف و عرفان قدردانی کرده است.»

مرگ حیدری وجودی، شاعر، عارف و مولاناشناس افغانستان با واکنش‌های زیادی در این کشور مواجه شده است. شماری از فرهنگیان، شاعران و سیاسیون افغان، مرگ وجودی را ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر در جامعه‌ فرهنگی و ادبی کشورشان خواندند.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی این کشور، مرگ حیدری وجودی را ضایعه بزرگ خواند و گفت: «درگذشت عارف وارسته، شاعر زیباسرا، روشن‌گر، صوفی روشن‌ضمیر، نجم‌العرفاء، جناب حیدری وجودی، مایه تاثر عمیق ما شد. استاد وجودی، شخصیتی از تبار مولانای بزرگ، حکیم سنایی و عرفای نام‌دار کشور بود که عمر شریفش را در کنار کتاب و دانش سپری کرد. خداوند او را بیامرزد و جنت فردوس را نصیبش کند.»

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه فیس‌بوکش در رابطه با مرگ آقای وجودی، چنین نوشت: «گریستم، به خاطر خود ما. گریستم به خاطر دنیای ادبیات و زبان مادری، پس از وجود وجودی.»

صالح در ادامه نوشت: «استاد حیدری وجودی، چه زندگی پربار و عظمتی که نکرد. خداوند چنین زندگی را نصیب اندک بند‌گانش می‌کند. استاد حیدری وجودی، با گذاشتن میراث کوه‌پیکر ادبی و عرفانی، امروز با جهان و آدم‌هایش وداع گفت و با حضرت دوست یک‌جا شد. روحش شاد باد.»

صلاح الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی این کشور نیز در پیامی مرگ آقای وجودی را ضایعه بزرگی به جامعه فرهنگی افغانستان خواند و گفت: «استاد وجودی، به عنوان عارف شوریده‌حال، عمرش را صرف رهنمایی راهیان طریقت و جست‌وجو‌گران حقیقت نمود و نیز خدمات ارزنده‌ای در عرصه شعر و ادب کرد. درگذشت این شاعر نام‌دار کشور، ضایعه بزرگ به جامعه‌ فرهنگی کشور است.»

فرهاد جاوید، از شاعران و دوست‌داران حیدری وجودی است وی آقای وجودی را از آخرین نسل شاعران عارف خواند و گفت: «استاد حیدری وجودی، آخرین سلسله شاعران عارف و از پیش‌گامان غزل معاصر افغانستان بود، نبودش یک ضایعه بزرگ است. مثلش کسی نبود و اکنون هم نیست. بیدل را خوب می‌شناختف مولوی‌شناس بود و در زمینه پژوهش از سرآمدان روزگار بود. جامعه‌ نیم‌بند فرهنگی افغانستان، همیشه منت‌دارش است. حقش با نوشتن چند جمله‌ تشریفاتی در تسلیت ادا نمی‌شود.»

حیدری و جودی، شاعر، عارف و مولاناشناس افغانستان، در سال ۱۹۳۹ در خانواده‌ای روحانی و در منطقه «رخه» استان پنچشیر به دنیا آمد. در ایام جوانی عاشق شعر و ادب فارسی شد و ۱۵ ساله بود که به کابل آمد و در این راه گام برداشت.

آقای وجودی به عنوان یکی از بهترین غزل‌سرایان فارسی‌زبان شناخته می‌شود که از او چهارده مجموعه شعر چاپ شده است.

سرانجام آقای حیدری وجودی، به علت بیماری ناشی از ویروس کرونا به سن ۸۱ سالگی درگذشت و در شهدای صالحین (کابل)، به خاک سپرده شد.

بیشتر از