توییترِ ممنوعه در ایران و چین؛ سلاح تهران و پکن علیه آمریکا

توییتر برای شهروندان ایران فیلتر است اما مقامات از این قاعده مستثنی هستند

حرکت نمادین زانو زدن ماموران پلیس به نشانه احترام به جورج فلوید در برابر معترضان در مقابل کنگره آمریکا، ۳ ژوئن ۲۰۲۰-Mandel NGAN / AFP

ایران و چین دو کشوری که بیشترین سانسورها را در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی برای شهروندان خود اعمال می‌کنند، از همین فضا و همچنین رسانه‌های دولتی برای بهره‌برداری از اعتراض‌های آمریکا به نفع خود استفاده می‌کنند.

توییتر در ایران و چین برای شهروندان فیلتر است، ‌اما تحلیل داد‌ه‌های شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین به طور گسترده از توییتر استفاده می‌کنند تا مقامات آمریکا را هدف حمله‌های خود قرار داده و سیاست‌‌های خود را به افکار عمومی القا کنند.

گزارش «گرفیکا»، که محتوای شبکه‌های اجتماعی را تحلیل می‌کند،‌ حاکی از آن است که ایران و چین به همراه روسیه برای تقویت پروپاگاندا و پیشبرد سیاست‌های خود، از اعتراض‌های جاری در آمریکا بهره می‌برند.

به دنبال قتل جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی در نتیجه اعمال خشونت پلیس مینیاپولیس در هفته گذشته، اعتراض‌های گسترده‌ای در شهرهای آمریکا در جریان است. در برخی موارد این اعتراض‌ها به خشونت کشیده شده و دولت دونالد ترامپ دستور برخورد با افرادی را صادر کرده در جریان این اعتراض‌ها دست خرابکاری و تخریب اموال عمومی و خصوصی می‌زنند.

بنابر این گزارش ایران از فرصت پدید آمده در آمریکا برای حمله به دولت ترامپ استفاده می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در روزهای اخیر بارها با استفاده از توییتر برای زیر ذره‌بین قرار دادن خشونت‌ها در آمریکا و انتقاد از دولت ترامپ استفاده کرده و شبکه‌های پرس‌ تی‌وی، خبرگزاری فارس و تهران‌تایمز نیز هر یک از موضع‌گیری‌های ظریف در این زمینه را با پوشش خبری گسترده انعکاس داده‌اند.

گرفیکا در این گزارش به هشتگ‌سازی حامیان جمهوری اسلامی در فضای توییتر برای نفوذ‌ هرچه بیشتر اشاره می‌کند. به عنوان نمونه به هشتگ #IranWithGeorge اشاره شده که با توجه به استفاده آشکار از نام کشور ایران یک تلاش پنهانی برای نفوذ به‌شمار نمی‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گرفیکا در زمینه سیاست چین برای استفاده از فضای توییتر علیه آمریکا می‌نویسد: «هدف پکن نیز به رخ کشیدن رویکرد دوگانه در آمریکا است.» به خصوص که چین در ماه‌های اخیر از سوی آمریکا به پنهان‌کاری در مورد شیوع بیماری کرونا متهم بوده و اکنون نیز مساله هنگ‌کنگ جنجالی شده است.

روسیه نیز از اعتراض‌های جاری در آمریکا به نفع پیشبرد سیاست‌های خود استفاده می‌کند.

البته گرفیکا می‌گوید که این رویکرد روسیه با تلاش وسیعی که برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ انجام گرفت، فاصله زیادی دارد.

به گزارش گرفیکا ایران و چین در پیشبرد پروپاگاندای خود در رسانه‌های اجتماعی به طور مشترک از جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» استفاده می‌کنند. جورج فلوید در حالی که مامور پلیس زانوی خود را روی گردن او گذاشته بود، این جمله را تکرار می‌کرد.

این گزارش در ادامه می‌نویسد که حساب‌های کاربری حامی جمهوری اسلامی در توییتر با هشتگ‌های هماهنگ، توییت‌هایی در حمایت از معترضان در آمریکا و انتقاد از آمریکا منتشر می‌کنند. همچنین استفاده از هشتگ‌هایی «ترند» شده در جریان اعتراض‌های آمریکا نیز بین حساب‌های کاربری حامیان جمهوری اسلامی در توییتر رواج دارد.

‌رهبر جمهوری اسلامی که در حساب کاربری خود در توییتر از وضعیت حقوق بشر و نژادپرستی در آمریکا انتقاد کرده، روز گذشته نیز آمریکا را متهم کرد که مردم را می‌کشد و عذرخواهی هم نمی‌کند.

آیت‌الله خامنه‌ای که منتقد سیاست‌های دوگانه ایالات‌متحده است در این سخنرانی، به سرکوب خشن اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ که کمتر از ۷ ماه قبل در ایران اتفاق افتاد، و اشاره‌ای نکرد.

او فورا مردم معترض در این اعتراض‌های مسالمت‌آمیز را «اشرار» لقب داد تا صدها زن، مرد و کودک در ظرف کمتر از یک هفته با شلیک نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک جان خود را از دست بدهند و هزاران نفر دیگر زخمی و بازداشت شوند. او همچنین به این نکته اشاره نکرد که پس از گذشت ماه‌ها همچنان آمار کشته و زخمی‌های این اعتراض‌ها اعلام نشد و سرانجام مقامات جمهوری اسلامی از فرصت اعتراض‌ها در آمریکا استفاده کردند تا آماری مخدوش از جان‌باختگان اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ ارایه کنند به امید اینکه در هیاهوی اعتراض‌های آمریکا گم شود.