کمیسیون اصل نود: عامل سقوط پرواز تهران-یاسوج «یخ‌زدگی هواپیما» بود

هواپیمایی آسمان عدم تجهیز هواپیما به سامانه هشدار یخ‌زدگی را کتمان کرد

پرواز تهران-یاسوج بامداد ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ دقایقی قبل از فرود آمدن در فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو شد-عکس از جماران

با گذشت بیش از دو سال از سقوط پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان، دلیل این سانحه «یخ‌زدگی هواپیما» عنوان شد.

بر اساس گزارش کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که صبح امروز (دوشنبه) در صحن علنی قرائت شد، دلیل اصلی سقوط هواپیمای ای‌.تی‌.آر شرکت هواپیمایی آسمان در اطراف یاسوج یخ‌زدگی هواپیما به دلیل صدور گواهینامه صلاحیت پروازی از سوی سازمان هواپیمایی بدون بررسی کارشناسی بوده است.

پرواز تهران-یاسوج بامداد ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ دقایقی قبل از فرود آمدن در فرودگاه یاسوج از صفحه رادار محو شد. این هواپیما ساخت کارخانه پرت‌اند‌ویتنی کانادا بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرایط آب و هوایی و صعب‌العبور بودن کوهستان، یافتن این هواپیما را بسیار دشوار کرده بود و سرانجام سه روز بعد بخش‌هایی از بدنه هواپیما که پس از برخورد با کوه متلاشی شده بود، کشف شد. تا ۱۹ اسفندماه پیکر ۴۶ مسافر تعیین هویت شد و در نهایت در چهارم تیرماه پس از ۱۲۸ روز با تعیین هویت همه پیکرها پایان عملیات جستجو اعلام شد.

اداره کل سوانح سازمان هواپیمایی در گزارشی در خرداد و اسفندماه ۱۳۹۷ علت این سانحه را اشتباه خلبان اعلام کرده بود. اما در گزارشی دیگر سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت آسمان به دلیل عدم انجام بازرسی‌های فنی مقصر اصلی معرفی شدند.

به گزارش ایرنا در بخشی از گزارش کمیسیون اصل نود که امروز در مجلس قرائت شد، آمده است: «هواپیمای سقوط کرده از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ زمین‌گیر بوده و به عنوان انبار قطعات برای دیگر هواپیما‌ها استفاده می‌شده است. شرکت آسمان در حالی که حق ترخیص این هواپیما را نداشته با ارایه گزارش‌های غیرواقعی تلاش کرده تا عدم تجهیز هواپیما به سامانه هشدار یخ‌زدگی را کتمان کند.» در بخش دیگری از این گزارش نیز به شکستگی یکی از شیشه‌های کابین خلبان و تعمیر آن در شب قبل از حادثه اشاره شده که طبق مقررات نباید تا بعدازظهر روز سانحه به هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد. همچنین خلبان این پرواز نیز باید به دلیل سن بالای ۶۰ سال با یک خلبان دیگر و نه یک کمک خلبان پرواز می‌کرده است.

بیشتر از