«راه‌پیمایی خودرویی» راه‌حل دولت برای برگزاری مراسم روز قدس

حسن روحانی می‌گوید رسانه‌های بیگانه می‌خواستند کشور را تعطیل کنند

شروع ماه رمضان در میانه بحران شیوع کرونا در ایران دردسرهای متفاوتی برای مسئولان اجرایی کشور به دنبال داشت. انتقادهای مقامات پرنفوذ مذهبی که از همان ابتدای شیوع کرونا شروع شده بود، از  جانب روحانیون حکومتی گرفته تا مداحان نزدیک به بیت رهبر نظام، با رسیدن ماه رمضان و تداوم تعطیلی‌ اماکن مذهبی و مساجد کشور، بلندتر از قبل شنیده می‌شد. 

دست آخر و با نزدیک شدن به هفته پایانی ماه رمضان و اصرار مقامات مذهبی کشور برای برگزاری مراسم «شب‌های قدر»، اظهارنظری از سوی شخص اول نظام درباره واگذاری اختیار عمل برای بازگشایی و یا تداوم تعطیلی اماکن مذهبی و برگزاری مراسم شب‌های قدر به آنها که «اهمیت دعا» را می‌دانند، مقامات اجرایی کشور تمام تلاش خود را برای یافتن راه‌حلی برای عملی کردن خواسته علی خامنه‌ای را به کار گرفتند و در بسیاری از مناطق کشور، در اوج شیوع کرونا مراسم مذهبی شب‌های قدر برگزار شد. 

حالا اما با نزدیک شدن به پایان ماه رمضان، برگزاری راهپیمایی مرسوم آخرین جمعه ماه رمضان موسوم به راهپیمایی روز قدس، نیز به یکی دیگر از مشکلات مسئولان اجرایی بدل شده است. این مشکل البته بیش‌تر متوجه برگزاری این مراسم در پایتخت است تا دیگر شهرهای ایران. 

حسن روحانی، امروز شنبه ۲۷ اردیبهشت ماه، پیشنهاد داده است تا راهپیمایی آخرین جمعه ماه رمضان در تهران به صورت «خودرویی» برگزار شود. 

رئیس جمهوری ایران با اشاره به این که مراسم  روز قدس  در ۲۱۸ شهرستانی که وضعیت «سفید» دارند در محل نماز جمعه برگزار می‌شود، گفت که این مراسم  در تهران به صورت «حرکت تبلیغی»  به وسیله «خودروها» انجام می‌شود.

روحانی تاکید کرد که تهران شرایط قرمز دارد و برای شهر تهران «دستورالعمل ویژه‌ای» در نظر گرفته شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته رئیس جمهوری کشور، در تهران «خیلی سخت است که به عنوان پایتخت در آن خبری از مراسم روز قدس نباشد.»

روحانی درباره برگزاری نماز عید فطر در ایران هم گفت که «بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر برگزار شود اما نه در مصلاها و اماکنی که اجتماعی بزرگ مثل سال‌های گذشته انجام می‌شد، بلکه هر مسجدی می‌تواند با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نماز را برگزار کنند و مردم در منازل خود هم می‌توانند نماز را بخوانند.»

حسن روحانی همچنین گفت که طبق تصمیم‌گیری، مراسم روز قدس به سپاه پاسدارن سپرده شده است. به گفته رئیس قوه مجریه کشور، این مراسم از یک مبدا تا انتها به وسیله «خودرو» که در واقع «حرکت تبلیغی» است، انجام می‌شود و اجتماع مردمی در کار نیست. 

به گفته رئیس جمهوری ایران، مردم باید خود را برای زندگی چند ماهه با ویروس کرونا آماده کنند، چرا که «دوره کرونا» تمام نشده است.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این ادعا که ایران از «پیک» یا نقطه اوج «اصلی کرونا» عبور کرده‌ است، گفت که در ابتدای ورود کرونا به کشور، «خطری» را از سوی «رسانه‌های بیگانه» احساس کرده است که به گفته او می‌خواستند کشور را «تعطیل» کنند. 

حسن روحانی توضیح بیشتری درباره این ادعا مطرح نکرد. 

بیشتر از