پنج روایت تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران در دوران همه‌گیری کرونا

با وجود آزادی زندانیان هر کس با سیاست‌ رژیم در بحران کرونا مخالفت‌ کرد، بازداشت شد

حضور نیروهای‌ حشد شعبی در قم- خبرگزاری تسنیم/محمدعلی مریزاد
 

اگر هر کسب و کار و برنامه‌ای در ایران تحت جمهوری اسلامی تعطیل شود، دو ماشین همچنان با قدرت کامل حرکت خواهند کرد. این دو ماشین عبارتند از ماشین‌های سرکوب و تبلیغات.

در اوج آزادی زندانیان (حدود ۸۵ هزار) که انواع جرایم را مرتکب شده‌اند، نه تنها زندانیان سیاسی و عقیدتی آزاد نشدند، بلکه هر کس که با سیاست‌های رژیم در برابر بحران کرونا مخالفت‌ورزی، یا اطلاعاتی را افشا کرد، بازداشت شد. بوق‌های تبلیغاتی حکومت نیز به همین ترتیب فعال بوده‌اند. یک وجه مهم از فعالیت دستگاه تبلیغاتی حکومت، روایت‌هایی است که آنها مطرح می‌کنند و پر‌رنگ می‌سازند. بوق‌های تبلیغاتی نظام در دوران کرونا پنج روایت را به طور موازی تقویت می‌کرده‌اند:

وضع غربی‌ها بدتر است

حجم عمده پخش و نشر بوق‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران به اخبار ویروس کرونا از زبان رسانه‌های «لیبرال» یا متمایل به چپ امریکایی اختصاص می‌یافت، چون این رسانه‌ها برای مخالفت با ترامپ مدام مشغول به سیاه‌نمایی و منفی‌بافی بودند.

مطلبی از سی ان ان و ام اس ان بی سی، سی بی اس، ان بی سی، ای بی سی و دیگر رسانه‌های ضد ترامپ نبود که در بوق‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران تکرار نشود (مثل خبر دروغ ممنوعیت پوشیدن ماسک توسط رانندگان حمل و نقل عمومی در آمریکا.) در عین حال، خبری از قربانیان کرونا و مسایل و مشکلات بیمارستان‌‌‌‌ها و کادر درمانی در ایران مشاهده نمی‌شد.

رله کردن تبلیغات منفی رسانه‌های امریکایی و دروغ‌ها و اغراق‌ها و ارعاب‌های علیه دولت ترامپ برای سیاه‌نمایی وضعیت در آمریکا، در صدر روایت‌های جاری قرار داشت؛ نمونه جالب این تبلیغات، تکرار گزارش نیویورک تایمز در باب قرار دادن اجساد تلفات کرونا در سردخانه‌های متصل به تریلی بود؛ گویی اگر سردخانه بیمارستان پر شد، باید جنازه‌ها را در خیابان رها کرد یا بدون دستور‌العمل به دست خانواده داد تا (همانند رشت) در گودال‌ها پرتاب کنند. بوق‌های تبلیغاتی رژیم مدام از قبرها و قبرستان‌ها در کشورهای غربی گزارش می‌دهند، بدون آن که حتی یک گزارش از قبرستان‌های داخل کشور عرضه کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در کنار این سیاه‌نمایی جوامع غربی، «کمک‌های سخاوتمندانۀ چین و روسیه» به جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ مبارزه با کرونا تبلیغ می‌شدند، بی‌آن که در خصوص پنهانکاری این دو کشور در گزارش این بیماری یا خرید ماسک از ایران در ماه بهمن توسط تاجران چینی، کمترین گزارشی پخش کنند. همچنین، بخشی از هدایای دولت‌های دوست جمهوری اسلامی ایران، در ایران گم شد؛ مثل دستگاه زباله‌سوز اهدایی شهرداری ووهان به شهر تهران.

کار «منافقین» است!

دستگاه تبلیغاتی حکومت همه اطلاعات مربوط به ناکارآمدی‌ها (درخواست و دریافت ودیعه و نیز صورت‌حساب‌های چند میلیونی بیمارستان‌ها برای بیماران کرونایی)، فسادها (فروش اقلام بهداشتی عمومی توسط قاچاقچیان)، برخوردهای ایدئولوژیک و مبتنی بر باورهای مذهبی (طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی قم بر آثار روغن بنفشه بر درمان کرونا) و سرکوب‌ها (احضار و بازداشت منتقدان سیاست‌ها و تصمیمات حکومت و گزارش‌دهندگان واقعیات) را به عنوان تبلیغات سازمان مجاهدین خلق («منافقین» به قول آنها)، بهاییان و سلطنت‌طلبان معرفی کرد.

در میانه این داستان، بهاییان ایران به سرقت «ژنوم» ایرانیان متهم شدند، در حالی که حکومت به قبرستان آنها هم رحم نمی‌کند. در همان روزی که دولت مدارس را تا آخر فروردین تعطیل کرد، بوق‌های تبلیغاتی حکومت اعلام تعطیلی تا اول اردیبهشت را «دروغ منافقین» اعلام کردند.

فقط «جهادی‌ها»

در دوران بحران شیوع کرونا نیز همانند دوره‌های پیش از آن، گروه‌هایی به عنوان «جهادی» متشکل از روحانیان و بسیجیان و میلیشیای شیعه در دیگر کشورها خلق شدند تا در راس اخبار مربوط به کمک به آسیب‌دیدگان و تلاش برای ضدعفونی کردن معرفی شوند. بوق‌های تبلیغاتی مدام از این نیروهای جهادی خبر و گزارش تهه می‌کردند. معرفی کردن نیروهای سرکوب فکری و فرهنگی و اجتماعی (بسیج، سپاه و روحانیت حکومتی) به عنوان خدمتگزاران جامعه بشری و دلسوزان بشر، از اقداماتی است که تنها در رژیم‌های تمامیت‌خواه و اقتدارگرا قابل انتظار است.

دستگاه تبلیغاتی، این گروه‌های جهادی («جهاد علیه کرونا») را نه تنها موفق در کنترل کرونا در ایران، بلکه قادر به عملیات جهانی معرفی می‌کند. مدیر حوزه‌های علمیه کشور در نامه‌هایی جداگانه به پنجاه رهبر مذهبی جهان، از آمادگی حوزه‌های علمیه ایران برای انتقال تجربیات (لابد مثل آب‌پاشی خیابان‌ها یا بردن پرچم بارگاه امام اول شیعیان به بیمارستان‌ها برای بوسه همگانی) به همه کشورها و استفاده از تجربیات برای مقابله با ویروس کرونا خبر داده است. پیش از آن، گروهی از طلاب خواستار اعزام شدن به اروپا برای کمک به دیگر کشورها شده بودند. روحانیون شیعه می‌دانند که این گونه ادعاها از نوع «روغن بنفشه» یا ادرار شتر است و خریداری ندارد، اما صفحات و دقایق بوق‌های تبلیغاتی را به این وسیله پر می‌کنند.

تحریم‌ها نمی‌گذارند

در گزارش‌های بوق‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی ایران، «تحریم‌ها» مسئول فقدان امکانات، و دولت امریکا و غرب مسئول شیوع کرونا در کشور معرفی می‌شوند، بدون آن که انتقادی به رهبر جمهوری اسلامی ایران یا نهادهای تحت نظر وی یا منصوبان وی متوجه شود.

کمبود ابزارهای آزمایش در آزمایشگاه یا دارو یا تجهزات پزشکی، همه به تحریم‌ها متصل می‌شوند، اما در عین حال، بوق‌های تبلیغاتی ادعا دارند که کشور خودکفاست و به کشورهای دیگر نیاز ندارد و دست کمک آنها پس زده می‌شود. همچنین، رئیس دولت اعلام آمادگی کرد که ابزراهای آزمایش کرونا را به دیگر کشورها صادر می‌کنند و بعد ادعا شد به آلمان چهار هزار «کیت» آزمایش ارسال شده است، در حالی که دولت آلمان سه میلیون بسته‌ابزار آزمایش از شرکت روش خریداری کرده بود.

حمله بیولوژیک

گرچه نظریه توطئه و حمله بیولوژیک ایالات متحده با ویروس کرونا به ایران در برابر چهار روایت قبلی در طول بحران تا حدی کم رنگ شد، اما کاملا کنار گذاشته نشده است. این روایت البته توضیح نمی‌دهد که چگونه ایالات متحده در آن واحد به ۱۸۴ کشور دنیا، از جمله خود آن کشور و متحدانش مثل اسرائیل، با این ویروس حمله کرده است. همه اقدامات نیروهای نظامی در شهرهای مختلف کشور، تحت عنوان «دفاع بیولوژیک» در بوقهای تبلیغاتی مطرح می‌شوند.

برخی از نظامیان همچنان در این چارچوب سخن می‌گویند و ادعاهای عجیب و غریبی مثل وجود ۲۴ آزمایشگاه بیولوژیک امریکا در منطقه، مطرح کردند. جالب است که از نظر این مقامات، این ۲۴ آزمایشگاه خیالی، همه روی ویروس کرونا کار می‌کنند و اطلاعات خود را نیز با مقامات سپاه در میان می‌گذارند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه