اجرای توافق تجاری هم‌زمان با جنگ لفظی ترامپ با چین

چین و آمریکا در ژانویه سال ۲۰۲۰ توافق تجاری امضا کرده بودند

دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا در حال امضای فاز توافق نامه تجاری با چین در کاخ سفید. ژانویه ۲۰۲۰- Mark Wilson/Getty Images/AFP

با وجود تنش‌های لفظی میان دونالد ترامپ رییس‌جمهوری آمریکا و مقامات چین بر سر منشا ویروس کرونا ، این دو کشور روز جمعه اعلام کردند که مذاکرات تجاری خود را در «سطح بالا» ادامه می‌دهند. 

این درحالی است که آقای ترامپ طی دو سال گذشته لحن شدیدی در خصوص نحوه تجارت با چین داشته است و همواره خواستار افزایش خرید محصولات آمریکا توسط چین و همچنین افزایش مالیات بر واردات محصولاتی چینی بوده است. 

با وجود این، مقامات عالی‌رتبه دو طرف اعلام کرده‌اند که این دو کشور همچنان بر فاز اول توافق تجاری خود پایبند هستند. توافقی که در ژانویه امسال به دست آمده بود. توافقی که آب سردی بود روی آتش دوسال جنگ اقتصادی میان دو ابرقدرت جهانی. 

این اتفاق در زمانی رخ می‌دهد که تنش‌های لفظی بین چین و آمریکا نه تنها بر بازار بورس تاثیر گذاشته بود، بلکه چشم‌انداز همکاری‌های دو کشور و نیز همکاری جهانی آمریکا را در مبارزه با ویروس کرونا در هاله‌ای از ابهام قرار داده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 نماینده دفتر تجارت آمریکا گفته است که زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت و موفقیت چنین توافقی فراهم شده است.

این دو کشور همچنین توافق کردند که با وجود مساله اضطراری بهداشتی جهانی به دلیل شیوع ویروس کرونا ، تعهدات خود را در زمان مقرر مطابق با توافق‌نامه به انجام رسانند. 

اظهارات روز چهارشنبه دونالد ترامپ مبنی براینکه سنجش میزان تعهد چین در توافق‌نامه تجاری با آمریکا، باعث لرزش‌هایی در بازارهای مالی شد. آمریکا انتظار دارد برای تغییر سطح تراز تجاری با چین، این کشور محصولات بیشتری از آمریکا خریداری کند. 

از زمانی که این توافق‌نامه امضا شده است، چین محصولات بیشتری از آمریکا خریداری کرده است. این خرید‌ها به خصوص در زمینه محصولات غذایی بوده است. 

اما واردات چین از آمریکا به دلیل درگیری با شیوع ویروس کرونا در این کشور کاهش یافته است و برای همین امیدهای مقامات آمریکایی برای افزایش صادرات چین را عملی نکرده است. از دلایل عمده آن می‌توان به کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان چین و همچنین سرمایه‌گذاران در اثنای شیوع ویروس کرونا اشاره کرد. 

از اظهارات مقامات رسمی آمریکا در حوزه اقتصاد اینگونه بر‌می‌آید که آتش تند لحن آمریکایی‌ها در قیاس با ماه‌های قبل فروکش کرده است هرچند انتظارات آنها  از توافق یاد شده بین دو کشور هنوز عملی نشده است. 

وزیر تجارت چین هم در بیانیه‌ای گفته است: «هر دو طرف اظهار داشتند که باید همکاری‌های اقتصاد کلان و همچنین بهداشت عمومی را تقویت کنند و فضا و موقعیت‌های بهتری برای اجرای فاز اول توافق‌نامه تجاری ایجاد کنند و برای رسیدن به نتایج مثبت تلاش کنند.»

بیشتر از اقتصاد