مایک پومپئو: شاید هرگز به سازمان بهداشت جهانی بازنگردیم

«حزب کمونیست هنوز نمونه ویروس داخل چین را در اختیار جهان نگذاشته است»

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید سازمان بهداشت جهانی وظایفش را به درستی انجام نداده و باید پاسخگو باشد-AFP

در بحبوحه انتقاداتی که نحوه واکنش سازمان بهداشت جهانی به اپیدمی کووید -۱۹ در جریان است، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می گوید ایالات متحده ممکن است هرگز به سازمان بهداشت جهانی بازنگردد.

هفته گذشته، دونالد ترامپ اعلام کرد که ایالات متحده تا هنگامی که واکنش سازمان بهداشت جهانی در قبال شیوع ویروس کرونا را مورد مطالعه مجدد قرار نداده، وجوه پرداختی به این سازمان را متوقف خواهد کرد.

آقای ترامپ گفت:«واقعیت این است که سازمان بهداشت جهانی نتوانست به موقع اطلاعات مربوط به کرونا را جمع آوری، تایید و به اشتراک بگذارد. سازمان بهداشت جهانی در وظیفه اساسی‌اش قصور کرده و باید پاسخگو باشد.»

آقای پمپئو در گفتگو با برنامه «اینگراهام اَنگِل» شبکه فاکس گفت: ایالات متحده باید «با دقت کامل فعالیت های سازمان بهداشت جهانی را مورد بررسی قرار داده و پس از خروج از این بحران کرونا تصمیم بگیرد.»

وزیر خارجه آمریکا در روز چهارشنبه گفت: ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ نیز اصلاحاتی در سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده بوده است و «این نخستین باری نیست که ما مجبور بوده‌ایم با کاستی‌های این سازمان که وابسته به سازمان ملل است رو به رو شویم. باید اصلاح شود. سازمان بهداشت جهانی به اصلاحاتی اساسی نیازمند است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم اینگراهام از آقای پمپئو پرسید، آیا شرط بازگشت آمریکا به سازمان بهداشت جهانی کناره‌گیری تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان، از سمتش است.

آقای پمپئو در پاسخ گفت: «بله درست است، و حتی بیشتر از آن، ممکن است ایالات متحده هرگز به تعهد پیشین خود – پرداخت مالیات شهروندان آمریکا به سازمان بهداشت جهانی – بازنگردد.»

او افزود:«ما باید تغییراتی حتی عمده تر از آن اعمال کنیم... بله، سازمان بهداشت خودمان را ایجاد کنیم.»

در اوایل روز، آقای پمپئو در یک کنفرانس خبری از دولت چین هم بخاطر قصور در اعلام به موقع  شیوع کرونا انتقاد کرد. 

او گفت:«ما قویا معتقدیم حزب کمونیست چین شیوع ویروس کرونا را به موقع به اطلاع سازمان بهداشت جهانی نرسانده بوده است.»

آقای پمپئو افزود:«حزب کمونیست چین هنوز هم نمونه ویروس داخل چین را در اختیار جهان نگذاشته است. این امر دنبال کردن سیر تکاملی و تغییر شکل ویروس را غیرممکن می کند.»

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز که روند شیوع کووید -۱۹ را دنبال می‌کند، تاکنون آزمایش کرونا بیش از ۸۴۲.۶۲۴ نفر در آمریکا مثبت بوده و دستکم ۴۶.۷۸۵ نفر بر اثر عوارض آن درگذشته‌اند.

© The Independent