برای مقابله با نشست مکه، زره پوشان دیپلمات به میدان آمده اند

در ابوظبی لحن بولتون کمی آرامتر به نظر آمد اما برای توافق مشروط شرایطی گذاشت

طرح از فهیمه خلیلی طاری

”تقريبا مطمئن هستيم كه حمله به ٤ كشتي در بندر فجيره امارات، كار مين هاي دريايی و كار ايران بوده“، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مردی که برای ایران بوی جنگ را می دهد، روز چهارشنبه درابوظبی این سخنان را به زبان آورد.

هنوز حاکمان امارات متحده عربی نظر قطعی خود درباره این حمله به ۴ کشتی نفتکتش در بندر فجیره را اعلام نکرده و با مصلحت اندیشی به جای واژه تروریستی ازعنوان ”خرابكاری“ استفاده می کنند و جانب حیا و حرمت و همسایگی را نگاه داشته و می‌گویند که تحقیقات همچنان ادامه دارد و با قاطعیت نمی توانند بگویند حملات کار چه کسی بوده است.

اما آمریکا می‌گوید که کار ایران بوده است. نشست اضطراری سه گانه‌ای که اینک درعربستان سعودی در حال برگزاری است با محوریت خطر ایران و همبستگی عربی و اسلامی جهت دفع و مقابله با این خطر در دو روز برگزار می شود. هدف این نشست‌های پی در پی، از شورای همکاری خلیج فارس گرفته تا نشست سران اتحادیه عرب و پس از آن کنفرانس سازمان همکاری‌های اسلامی، تنها یک چیز و آن منزوی کردن کامل ایران است. می‌خواهند به همه نشان دهند که شواهد و دلایل کافی در اختیار دارند تا نشان دهند که ایران چه تهدیدی برای آبراه های بین المللی، جریان صدور نفت و مهمتر از همه امنیت آنها ایجاد کرده است.

اما مقامات دولتی ایران در یک هفته مانده به شروع کنفرانس، زره پوش و در رکاب، تاخت و تاز کنان از اینسو به آنسوی آبهای خلیج فارس که اینک بیشتر به قلعه سنگباران می‌ماند تا آبراهی امن و آرام، در رفت و آمد هستند که شاید باطل سحر کنند.

 از قطر گرفته تا به کویت وعمان وعراق هر کجا که رفته اند، هر چه گفته و شنیده اند همچنان روایتی است نا گفته و جزئی از اسرار نظام، اما در لابلای .سطوری که جان بولتن در ابوظبی به زبان آورد، بوی کمی آرامش و تغییر اوضاع به مشام می‌رسید

گفته های بولتون نسبتا کم تنش بود وی به صراحت گفت که او ”مشاور امنیت ملی است و نه تصمیم گیرنده امنیت ملی در آمریکا" و ”رییس جمهور این کشور ( آقای دانالد ترامپ) گفته که خوشحال می شود با ایران حرف بزند همانطور که با کیم جونگ اون از کره شمالی حرف زد.“

وي ابوظبی و نه عربستان سعودی را برای سفر به منطقه انتخاب کرد چرا كه سفر وی به رياض می‌توانست برداشت ديگری در منطقه داشته و نه تنها دادن خط و ربط به سه نشست مهم در تاریخ ۳۰، ۳۱ می در مکه به نظر رسد، بلکه باعث بر آشفتگی و تحریک بیشتر تهران شود.

بولتون حبه‌ای قند و کمی نبات از جیب در آورد،“ از آن سه حمله تا كنون، هيج برخورد ديگری از طرف ایران یا میزبانان شبه نظامی وابسته به آنها در منطقه انجام نشده که ما از آن مطلع باشیم. اما ما با دقت اوضاع را رصد می‌کنیم.“

منظور وی از سه حمله، حمله به ٤ كشتي نفت‌كش در بندر فجيره، حمله به تاسيسات نفتی عربستان سعودی و درنهايت حمله به سفارت آمريكا در بغداد بود.

مفهوم اين ادعا پذیرش وساطتت کشورهای منطقه و تا اندازه‌ای دوست با جمهوری اسلامی است که به عبارتی از جانب ظریف وعراقچی قول داده اند تا عوامل نزدیک به سپاه پاسداران دیگر مخل امنیت کشورهای منطقه نشوند. گفته صریح وزیر خارجه ایران آقای ظریف جهت امضای پیمان عدم تجاوز با کشورهای منطقه می‌تواند ناشی از رایزنی های فشرده او و دیگر مقامات وزارت خارجه در دو هفته گذشته برای کاهش تنش در منطقه باشد.

وعده ایران به نظر می‌رسد که به صورت مشروط پذیرفته شده باشد، چرا که لحن بولتن درابوظبی کمی آرامتر از گذشته به نظر می‌آمد. اما برای توافق مشروط نیز شرایطی را اعلام کرد. بولتن گفت، ”اگر حملات مستقیم دیگری توسط شبه نظامیان مرتبط با ایران انجام گیرد ما سپاه قدس را مسئول می‌دانیم.“

اخطاری صریح و جدی به سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران و گروههای وابسته به آنان از عراق گرفته تا یمن و لبنان و سوریه.

انتخاب را به دیپلماسی ظریف و کار گروه وی داده اند که اینک نماینده شان رضا نجفی، مدیر کل صلح و امنیت بین‌الملل وزارت خارجه ایران، برای شرکت در نشست شورای همکاری کشورهای اسلامی به مکه رفته  است.

محور گفتگوهای سه نشست، مداخلات ایران، مبارزه با تروریسم، موضوع فلسطین و الجزایر و سایر کشورهای مسلمان وعربی نا امن در منطقه و مهمتر از آن حل معضلی به نام شبه نظامیان مسلح به نام حوثی است.

عربستان سعودی در صدد است که با شواهد و مستندات به نمایندگان کشورهای شرکت کننده در این سه نشست نشان دهد که چگونه امنیت ملی این کشور و منطقه توسط حوثی ها  تهدید شده است. موشک هایی که به گفته سازمان ملل متحد و دبیرکل آن توسط ایران و گروههای وابسته به آنها به دست حوثی های یمنی رسیده است. 

استقبال مدعوین در فرودگاه جده و برای نشان دادن نمایشگاهی از سلاح‌ها و موشک‌های ساخت ایران که توسط حوثی‌ها استفاده شده، انجام می‌شود. والبته که مقامات جمهوری اسلامی هم از پا ننشسته و کارشناسان خبره و تحلیل گرانشان را فوج فوج به شبکه خبری الجزیره قطر اعزام کرده اند که به کشورها عرب و مسلمان وغیر مسلمان بگویند که ایران در پی جنگ و مقابله با سعودی و یا هیچ کشور دیگری در منطقه نیست، وعامل نا امنی‌های اخیر تحریم‌های آمریکا است که گروه‌های فشار و تندرو را در داخل کشور تقویت کرده تا دست به اقداماتی تحریک آمیز و خود سر بزنند.

شاه بیت کارشناسان نظام را آقای روحانی روز چهاشنبه اینگونه تکمیل کرد: "هر زمان آنها دست از ظلم به ملت ایران برداشته و تحریم‌های ظالمانه را کنار گذاشته و در برابر تعهدات خود پایبند بوده و به میز مذاکره‌ای که خودشان ترک کردند و برهم زدند، بازگشتند، راه به روی آنها بسته نیست.“

باید دید که نمایندگان وزارت خارجه ایران چگونه از قلعه سنگباران و خطرات ناشی از آن با زره دیپلماسی گذر خواهند کرد.