مقام ارشد ارتش ایران: شیوع کرونا را از ۲۹ دی پیش‌بینی کرده بودیم

حسن روحانی اوایل فروردین ماه گفته بود که «۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا آمده است»

معاون هماهنگ‌کننده ارتش می‌گوید، که شیوع بیماری (کووید-۱۹) در ایران را از روز ۲۹ دی ۹۸ پیش‌بینی کرده بودیم.

حبیب‌الله سیاری، شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی ضمن اعلام این خبر گفت، با رصدی که در سامانه سازمان بهداشت جهانی انجام می‌دادیم، متوجه شیوع این بیماری در کشور شدیم و از نیروهای خود خواستیم تا آمادگی لازم را کسب کنند.

سیاری همچنین از ابتلای ۱۶۰ نفر از پرسنل ارتش به کرونا و مرگ یک نفر از آنها در اثر این بیماری، خبر داد.

این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهور ایران اوایل فروردین در یک سخنرانی گفت که «ما ۳۰ بهمن متوجه شدیم که کرونا آمده است.» روحانی تاکید کرده بود که «ما در اعلام آن یک روز هم تاخیر نکردیم و در این خصوص با مردم صادقانه سخن گفتیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز، روز ۱۵ بهمن با صدور اطلاعیه‌ای گفته بود «وضعیت عمومی کشور از منظر امنیت زیستی در شرایط «سفید» است.» این سازمان همچنین، «احتمال طغیان شیوع بیماری (کووید-۱۹) در ایران را اندک دانسته بود.

تاکنون تعدادی از مقامات وزارت بهداشت و نمایندگان مجلس نسبت به عدم شفافیت و اعلام دیرهنگام خبر شیوع این بیماری در ایران، توسط مقام‌های جمهوری اسلامی، انتقاد کرده‌اند.

از جمله رضا ملک‌زاده، معاون وزارت بهداشت در ایران که گفته بود، «مقام‌های ایرانی در تشخیص ورود ویروس جدید کرونا به ایران تاخیر داشته‌اند و درخواست‌های وزارت بهداشت برای توقف پروازها از چین مورد توجه قرار نگرفته است.»

بیشتر از