اعمال محدودیت‌های شدید برای کنترل کرونا در دوبی 

خروج از منزل برای خرید نیز نیازمند مجوز و ارائه مدارک خواهد بود

مقامات دوبی گفته‌اند که آزمایش‌های گسترده‌ای انجام خواهد شد تا مطمئن شوند که ساکنان این شهر به ویروس کرونا مبتلا نیستند-Giuseppe CACACE / AFP

برنامه ضدعفونی کردن ملی در دوبی، برای مدت دو هفته در همه جوامع این شیخ‌نشین، ۲۴ ساعته شد. به این ترتیب، افراد اجازه نخواهند داشت که خانه‌های خود را جز برای موارد ضروری، یا اگر در حوزه‌هایی کار می‌کنند که حیاتی است، ترک کنند.

براساس مقررات جدیدی که برای مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این امیرنشین امارات متحده عربی وضع شده است، فروشگاه‌های غذایی و سوپرمارکت‌ها و نیز داروخانه‌ها، اجازه خواهند داشت که مثل روزهای عادی به کار خود ادامه بدهند. اگر چه، برای خرید مواد ضروری خانوارها، فقط یکی از اعضای خانواده اجازه دارد که خانه را برای این منظور ترک کند. 

مقامات دوبی دلیل افزایش سختگیری‌ها در رفت‌وآمد ساکنان را حفاظت از سلامتی و ایمنی جامعه محلی در برابر شیوع ویروس کرونا ذکر کرده‌اند. آنها گفته‌اند که چنین سخت‌گیری‌هایی به تلاش‌های آنها برای مبارزه با کووید۱۹ کمک خواهد کرد. 

علاوه بر آن، همه افرادی که خانه‌های خود را ترک می‌کنند، باید ماسک به صورت داشته باشند، دستکش به دست کنند، و مطمئن شوند که با فاصله مناسبی از بقیه قرار دارند. 

گفته شده است که هر کسی که این محدودیت‌ها را نقض کند، با اقدامات حقوقی بسیار جدی‌ای مواجه خواهد شد. چرا که به گفته مقامات محلی، فرمانبرداری مردم از این محدودیت‌ها، برای موفقیت مقرراتی که به منظور مقابله با کرونا اتخاذ شده است، حیاتی خواهد بود. حتی به افراد گفته شده است که وقتی برای خرید از منزل خارج می‌شوند، مطمئن شوند که رسید خریدهای خود را به همراه داشته باشند که در صورت متوقف شدن توسط پلیس، بتوانند دلیل خارج شدن از منزل خود را اثبات کنند. 

در توییتی که توسط پلیس دوبی منتشر شد، از ساکنان دوبی خواسته شده است که مدارک لازم را برای ارائه در صورت متوقف شدن در فضای خارج از منزل، به همراه داشته باشند. برای مثال، افرادی که به پزشک رجوع می‌کنند، باید بتوانند با مدرک ثابت کنند که در مطب پزشک حضور داشته‌اند. 

کارکنان در مشاغل حیاتی از این محدودیت‌ها معاف هستند و اجازه دارند خانه را در هر زمانی که لازم می‌دانند، ترک کنند و به سر کار خود بروند. ولی در عین حال باید کارت هویت و کارت اشتغال خود را همراه داشته باشند.

مشاغلی که از محدودیت‌های یاد شده مستثنی شده‌اند، عبارتند از مشاغل و مکان‌های مرتبط با خدمات بهداشت و درمانی (مانند بیمارستان‌ها، کلینیک‌‌ها و داروخانه‌ها)، چرخه تامین مواد غدایی (مثل بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها)، رستوران‌ها، البته محدود و تنها به صورت تحویل غذا، سرویس‌های خدمات تحویل غذا، تولیدی‌های دارویی و فراهم کنندگان خدمات بهداشتی و تجهیزات پزشکی، بخش صنعت (تنها صنایع حیاتی)، بخش آب و برق، نفت و گاز و خدمات سرمایشی. 

علاوه براین بخش‌ها، هواپیمایی‌ها، شرکت‌های مربوط به خدمات امنیت شخصی، بنادر، کشتیرانی، گمرم و خدمات مرزی هم جزو این صنایع و مشاغل ضروری نام برده شده‌اند. بخش دولتی و همچنین حوزه حمل ونقل، از جمله اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، هم جزو این استثنائات هستند. 

برای کنترل ترافیک، دوبی از رادارها استفاده خواهد کرد. 

به کسانی که در صنایع حساس و حیاتی کار می‌کنند، گفته شده است که باید نامه‌ای از کارفرمای خود داشته باشند که نشان ‌دهد چه ساعتی به کار می‌روند و چه ساعتی از کار مرخص می‌شوند. این نامه برای آن است که اگر فرد توسط پلیس متوقف شد، بتواند دلیل حضور خود در خارج از خانه را نشان دهد. همچنین می‌توان برای برداشتن تخلفاتی که توسط رادار گزارش می‌شود، از آن استفاده کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهروندان عادی، اگر بخواهند برای خرید غذا، دارو و یا دیگر موارد ضروری از خانه خارج شوند، از جمله انجام آزمایش کرونا، نیازمند ثبت‌نام و اخذ مجوزی هستند که در سایت‌های دولتی به آن اشاره شده است. برای این کار همچنین تلفن‌هایی نیز در نظر گرفته شده است. 

با توجه به اینکه سیستم متروی دوبی در این مدت از کار متوقف شده است، تنها سیستم‌های حمل و نقل عمومی، تاکسی‌ و اتوبوس خواهند بود. 

مقامات دوبی گفته‌اند که آزمایش‌های گسترده‌ای در مکان‌های پرجمعیت دوبی انجام خواهد شد تا مطمئن شوند که ساکنان این شهر به ویروس کرونا مبتلا نیستند. در این مدت دو هفته‌ای، اتوبوس‌های عمومی مجانی خواهند بود. 

شیوع کرونا در دوبی باعث شده که ساخت بلندترین برج جهان در این شهر متوقف شود. خبرگزاری رویترز  نوشته است که شرکت سازنده « برج خلیج دوبی» کار ساخت این برج و دیگر پروژه‌های عمرانی خود را تعطیل کرده است.  

شرکت املاک اعمار، بزرگترین شرکت‌ ساخت و ساز امارات است که قرار بود بلندترین برج دنیا را در سال ۲۰۲۱ آماده بهره‌برداری کند.

بیشتر از جهان