اتمر: نتایج انتخابات را بپذیرید و به قانون احترام بگذارید

نامزد مقام وزارت خارجه افغانستان هموطن‌هایش را دعوت به همبستگی کرد

مشاور امنیت ملی افغانستان، حنیف اتمر و نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان، موریس جوش - SHAH MARAI / AFP

محمد حنیف اتمر، نامزد مقام وزارت خارجه افغانستان، می‌گوید که انتخابات ریاست جمهوری (۱۳۹۸) در افغانستان  پایان گرفته است و باید به نتایج انتخاباتی احترام گذشته شود و از آن روند قانونی که همانا انتخابات است، حمایت شود.

روز یک‌شنبه، ۱۷ فروردین، محمد حنیف اتمر، مشاور پیشین حکومت وحدت ملی و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته (۱۳۹۸)، از طرف دولت جدید افغانستان به رهبری آقای غنی، به عنوان وزیر خارجه آینده این کشور پیشنهاد و معرفی شد.

آقای اتمر، در جریان معرفی‌اش به آن عنوان، با اشاره به معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته آن کشور گفت:«انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان پایان یافت و نتایج نهایی نیز اعلام شد. چه آن نتایج نهایی را بپسندید و چه نه، به قانون و تصمیم‌های کمیسیون مستقل انتخابات احترام بگذارید و از یک روند قانونی حمایت کنید.»

اتمر خطاب به سیاست‌مداران بیرون از دولت نیز گفت: «هر یک از ما باید از خود حس وطن‌دوستی نشان دهیم و برای حفظ نظام کنونی، متحد و یک‌پارچه شویم. اکنون زمان آن رسیده است که به خاطر وحدت ملی و حق شهروندان کشور، به طرف مذاکرات صلح بین‌افغانی برویم، چون وضعیت کشور تغییر کرده است و ما خواهان صلح و حفظ نظام هستیم که متاسفانه در این مورد اجماع واحد وجود ندارد و باید به وجود بیاید.»

آقای اتمر افزود: «محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان تعهد خود را برای آوردن صلح و ثبات دایمی به این کشور نشان داد و در این راستا گام‌های مهمی نیز برداشت. اکنون ما هم  با کنار گذاشتن اختلافات سیاسی، برای آوردن صلح و ثبات دایمی باهم متحد شویم و پشت نظام را محکم کنیم و اگر در این روند دارای صفی واحد و هم‌فکر و هم‌سو باشیم، در مذاکرات صلح بین‌افغانی نیز پیروز می‌شویم.»

سرپرست جدید وزارت خارجه افغانستان بر فراگیر بودن کابینه جدید این کشور تاکید کرد و گفت: «رئیس جمهوری غنی، تلاش دارد تا یک کابینه همه‌شمول را در نظام جدید تشکیل دهد که بتواند از تمام اقوام و اقشار این کشور نمایند‌گی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اتمر، هم‌چنین از اصلاحات در وزارت خارجه این کشور خبر داد و گفت: «در هفته‌های آینده طرح ایجاد خطوط اساسی و سیاست خارجی کشور را آماده خواهیم ساخت که پروسه صلح و حفظ نظام جمهوری از اولویت‌های آن خواهد بود.»

پس از پاگیری حکومت وحدت ملی در افغانستان، محمد حنیف اتمر، به عنوان مشاور امور امنیتی دولت گماشته شد و چند سال در آن جایگاه باقی ماند، اما به دلایل نامعلومی حکومت وحدت ملی را ترک کرد و کوشید تا شماری از سیاسیون افغان را که جایگاه مردمی در افغانستان دارند، گرد خود آورد و خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ خورشیدی کند. او در آن محدوده به کامیابی‌هایی هم رسید، اما پس از کشمکش‌های درونی در میان او و اطرافیانش که جزئیات آن تا کنون هم روشن نشده است، گروه و فعالیت‌ها انتخاباتی‌اش پیش از آن که به کارزارهای جدی آن روند بپیوندد، از هم پاشید.

آقای اتمر، پس از شکست گروه انتخاباتی‌اش، برای مدت کوتاهی در پیوند با مسایل کلان سیاسی، از جمله اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، خاموشی محض اختیار کرد، تا آن که دوباره با تیم غنی برگشت. او در روز معرفی‌اش به عنوان وزیر خارجه این کشور، گفت که آقای غنی، رئیس جمهوری افغانستان، از او خواسته است که مخالفت‌ها را کنار بگذارد و در همراهی با وی برای پیشبرد برنامه‌های مهم و درازمدت دولت ،دست همکاری بدهد.

اتمر، گذشته از پذیرفتن آن درخواست و همراه شدن با دولت تازه افغانستان، از دیگر سیاسیون این کشور نیز خواست که اختلافات سیاسی را کنار بگذارند و برای ختم جنگ و تامین صلح پایدار، با دولت کنونی متحد و همگام شوند.

بیشتر از