دانشمندانی که گوسفند «دالی» را شبیه‌سازی کردند به دنبال درمان کرونا هستند

در این روش درمانی از سلول‌های ایمنی داوطلبان جوان و سالم استفاده می‌شود

دالی اولین گوسفند همانند سازی شده بود- COLIN MCPHERSON / AFP

گزارش شده است، دانشمندانی که گوسفند موسوم به «دالی» را شبیه‌سازی ژنتیکی کردند، در حال مذاکره با دولت بریتانیا برای ارائه گونه‌ای روش درمانی برای ویروس کرونا هستند که در آن، از سلول‌های ایمنی داوطلبان جوان و سالم استفاده می‌شود.

نشریه دیلی تلگراف گزارش می‌دهد که پژوهشگران موسسه «تی سی بیوفارم» در نزدیکی شهر گلاسگوی اسکاتلند، پیش‌تر با تزریق سلول‌های تقویت کننده ایمنی بدن، بیماران سرطانی را معالجه کرده‌اند، و اکنون امیدوارند که همان درمان را درمورد ویروس کرونا به کار بندند.

دکتر برایان کلی، مشاور ارشد برنامه راهبردهای پزشکی این نهاد، می‌گوید:«یکی از چالش‌های عمده مبارزه با عفونت‌های ویروسی، درمانی است که تنها به سلول‌های عفونی حمله کند نه سلول‌های عادی.»

«بنابراین، راه حلی که یافته‌ایم این است که از دفاع طبیعی بدن در مقابل عفونت‌های ویروسی استفاده کنیم.»

«بیمارانی که با موفقیت علیه یک عفونت ویروسی جنگیده‌اند، سیستم ایمنی خود را تقویت کرده‌اند و با ادامه آن، در مقابل ابتلا به عفونت مجدد مقاوم هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکره در مورد آزمایش این نوع درمان و فراهم کردن آن برای بیمارستان‌های سازمان بهداشت عمومی بریتانیا در ماه ژوئیه، در جریان است.

سلول‌های دفاعی (موسوم به سلول‌های تی) اهدا کننده، با سلول‌های معمول ایمنی بدن متفاوت است و نمی‌تواند ویروس‌ها و عناصر مهاجم را برحسب فعل و انفعال آن‌ها روی سطح سلول شناسایی کند، اما قادر است متابولیسم غیرعادی ویروس‌ها را ردیابی کند.

سلولهای ایمنی اهدا شده با ردیابی ویروس شروع به تخریب آن می‌کنند و در عین حال، به سیستم ایمنی بدن هشدار می‌دهند که تهاجم خارجی در داخل بدن رخ داده است که باید از میان برود.

دکتر کلی می‌گوید، به این ترتیب حتی اگر ویروس جهش کند و بار دیگر به بدن برگردد، تزریق سلول ایمنی می‌تواند تجدید شود و بار دیگر موثر واقع شود.

موسسه «تی سی بیوفارم» که یک شرکت درمان کلینیکی سلول است، توسط آنجلا اسکات بنیان گذاشته شده است که خود عضو تیمی بوده است که در سال ۱۹۹۶ در انستیتوی ادینبورگ، گوسفند موسوم به «دالی» را شبیه‌سازی کرد.

انواع درمان‌های دیگر کرونا در سراسر بریتانیا در دست تولید است و گروه کوچکی از بیماران در انگلستان (بخشی از بریتانیا) و اسکاتلند تحت آزمایش دارویی به نام «رِمدِسیویر» هستند.

«رمدسیویر» توسط کمپانی تولید داروی «گیلیاد» ساخته شده است که تخصصش در تولید داروهای ضد ویروس است.

هیلاری هاتِن-اسکوایِر، مدیر این موسسه در بریتانیا و ایرلند، می‌گوید که این دارو ده سال در دست تولید بوده است.

او می‌گوید: «ویروس کرونا در رده مهمی از ویروس‌ها قرار دارد، زیرا در بیماری‌های «سارس» و «مرس» مشاهده کردیم که چگونه می‌تواند با جهش از حیوان به انسان مشکلاتی گسترده به وجود آورد.»

«بر آن مبنا، «رمدسیویر» درمانی است که ما برای مبارزه با «سارس» و «مرس» با نتایجی نسبتا مثبت تولید کردیم. به همین دلیل فکر کردیم بسیار مهم است که با سرعت هرچه تمامتر ببینیم آیا در مورد درمان مبتلایان به کووید ۱۹ نیز موثر است یا نه.»

گزارش بیشتر از PA

© The Independent