انتشار دستورالعمل خاکسپاری و مراسم ترحیم در بریتانیا

دولت بریتانیا شیوه دفن قربانیان کرونا و برگزاری مراسم تشییع و یادبود آن‌ها را اعلام کرد

دست اندرکاران مراسم ختم نیز باید تعداد افراد شرکت کننده را به میزانی محدود کنند که افراد حاضر بتوانند در تمام اوقات، حداقل ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند
DANIEL LEAL-OLIVAS / AFP

بنا بر توصیه جدید دولت بریتانیا، مردم باید از برگزاری مراسمی که شامل تماس نزدیک با جنازه افرادی است که علایم ویروس کرونا را داشته‌اند، خودداری کنند.

این راهنما می‌گوید، فقط افرادی که به پوشش‌های محافظتی مجهز هستند، می‌توانند در طول مراسم به چنین اجسادی دست بزنند، چرا که هنوز به میزان اندکی خطر انتقال بیماری وجود دارد.

در همین حال، این راهنما که درباره رسیدگی به امور درگذشتگان در طول شیوع ویروس کرونا است، بیش از پیش به اهمیت حفظ و رعایت فاصله در مراسم‌های ختم تاکید کرده و به افراد گفته است که در تمام اوقات یک متر از یکدیگر فاصله بگیرند.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت: «سوگواران باید از هرگونه ارتباط مستقیم رو در رو یا تماس فیزیکی نظیر به آغوش کشیدن یکدیگر خودداری کنند، مگر کسانی که عضو یک خانواده هستند و زیر یک سقف زندگی می‌کنند.»

دست اندرکاران مراسم ختم نیز باید تعداد افراد شرکت کننده را به میزانی محدود کنند که افراد حاضر بتوانند در تمام اوقات، حداقل ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند و تنها دوستان نزدیک یا خویشاوندان فرد متوفی می‌توانند دعوت شوند.

این راهنما گفت: «خطر ابتلا به ویروس کرونا (کووید-۱۹) در اجتماعاتی که افراد و خانواده‌ها در پی درگذشت یکی از عزیزان به هر دلیلی، دور هم جمع می‌شوند، رو به افزایش است.»

توصیه جدید همچنین خطاب به کارمندانی است که باید به اجساد درگذشتگانی را که احتمالا به این ویروس مبتلا بوده‌اند رسیدگی کنند، چرا که خطر کمی از احتمال انتقال ویروس تحت این شرایط نیز وجود دارد.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت: «کسانی که با اجساد  سر و کار دارند، باید بدانند که خطر کمی از احتمال ابتلا به ویروس از طریق مایعات مترشحه از بدن متوفی و بافت‌هایی که به ویروس کرونا مبتلا بوده‌اند، وجود دارد.»

به کارمندان مختلف، از جمله مرده‌شویان، آسیب‌شناسان و دست‌اندرکاران مراسم‌های ختم توصیه شده است که هنگام رسیدگی به جسد فردی که احتمالا در اثر ویروس کرونا درگذشته است، دستکش‌های یکبار مصرف بپوشند و عینک محافظتی به چشم بزنند و روپوش به تن کنند.

به این کارگران همچنین توصیه شده است که تمام لباس‌های آلوده و ابزار محافظتی خود را هنگام خروج از محل آلوده، از خود جدا کنند و قبل از بازگشت به سمت خانه، لباس‌های کاری خود را عوض کنند.

محمد عمر، یکی از اعضای موقوفه «باغ آرامش» که قبرستان مسلمانان است، در اشاره به این راهنما برای سوگواران گفت: «خیلی خوب است که فهمیدیم چنانچه تمهیدات احتیاطی و ضروری لازم را اتخاذ کنیم و تجهیزات محافظتی بپوشیم و از این راهنما پیروی کنیم، می‌توانیم غسل میت را انجام دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «امیدوار بودیم اتفاق نظری در کل نظام پزشکی کشور به وجود آید تا دیگر درباره میزان خطر ابتلا به کووید-۱۹ از طریق شخص متوفی، سردرگمی و اخبار ضد و نقیض به‌چشم نخورد.»

مارین ون درزیل، رئیس هیات امنای یهودیان بریتانیا، گفت: «این امر، نکته‌ای محوری برای جامعه یهودیان است که عزیزان درگذشته خود را در نهایت احترام به خاک بسپاریم و در عین حال، از سلامت دیگر افراد نیز کاملا مراقبت کنیم. ما بلافاصله بعد از شیوع کووید-۱۹ محدودیت‌های سختگیرانه جدیدی را در جوامع خود به کار بستیم.»

گردهمایی بیش از ۲ نفر مگر برای ختم و سوگواری، در بریتانیا ممنوع شده است، چرا که مقامات در صدد مقابله با شیوع کووید-۱۹ هستند.

بر اساس آمار روز سه‌شنبه تاکنون بیش از ۲۵ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و حدود ۱۷۰۰ نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان