استاندار فارس: کسی از زندان عادل‌آباد فرار نکرده است

زندانیان دو بند جرایم خاص در زندان عادل‌آباد دست به شورش زدند

زندانیان نرده‌ها و دوربین‌های مداربسته را شکستند-عکس از ایرنا

رئیس‌کل دادگستری استان فارس از بروز ناآرامی و آشوب در زندان عادل‌آباد شیراز در آخرین ساعات شامگاه یکشنبه ۱۰ فروردین‌ماه خبر داد و در عین حال خبر فرار زندانیان را تکذیب کرد.

خبر درگیری در زندان عادل‌آباد شیراز یکشنبه‌شب در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. در این گزارش‌های غیررسمی به شنیده شدن صدای تیراندازی و آتش‌سوزی در زندان و همچنین زخمی شدن برخی افراد اشاره شده بود. این اخبار از سوی مراجع رسمی تایید نشده است. 

به گزارش ایسنا،‌ کاظم موسوی گفت: «در دو بندی که زندانیان اقدام به درگیری کردند، زندانیان با جرایم خشن و خاص نگهداری می‌شوند که مشمول هیچ‌گونه تسهیلاتی نمی‌شوند.»

به گفته موسوی زندانیان این دو بند اقدام به شکستن دوربین‌های مداربسته و نرده‌‌ها کردند، اما یگان‌ امنیتی شرایط را کنترل کرده و اقدام به فرار گزارش نشده است.

عنایت‌الله رحیمی،‌ استاندار فارس هم در گفتگو با ایرنا خبر فرار برخی زندانیان از زندان عادل‌آباد را تکذیب کرده است.

در همین حال دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به کنترل حادثه زندان عادل‌آباد گفت: «این حادثه هیچ تلفات جانی نداشته و همان شب گذشته کنترل شد.» 

حیدر آسیابی به تسنیم گفت: «هیچ زندانی موفق به فرار نشده و شناسایی عوامل این ناآرامی در دست بررسی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای گذشته موارد متعددی از اعتراض در زندان‌های ایران اتفاق افتاده است. زندانیان به شرایط نامناسب نگهداری در زمان شیوع گسترده کووید-۱۹ (کروناویروس) در ایران اعتراض دارند. بر اساس آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت، تا روز یکشنبه ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر در ایران به کرونا مبتلا شده و ۲ هزار و ۶۴۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. البته در مورد دقت این آمار و همچنین تکذیب موارد ابتلا به کرونا در زندان‌های ایران تردید‌های زیادی مطرح است.

این در حالی است که روز گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید، موج دوم اعطای مرخصی به زندانیان آغاز شده و شاخص اصلی برای مرخصی، حسن رفتار زندانیان است.

از سوی دیگر مدیر روابط عمومی قوه قضاییه جمهوری اسلامی از تمدید مرخصی ۱۰۰ هزار زندانی خبر داد که با توجه به شیوع کرونا در ایران به مرخصی آمده‌اند. به گفته علی نادری شرایط تمدید مرخصی و اعطای مرخصی به سایر زندانیان اعلام خواهد شد. البته شماری از زندانیان سیاسی همچنان در زندان به سر می‌برند و نهادهای حقوق بشری و خانواده این زندانیان بارها درخواست آزادی آنها را مطرح کرده‌اند.

 موافقت با مرخصی برخی زندانیان و عدم موافقت با مرخصی گروهی دیگر به دنبال شیوع کرونا در ایران، به اعتراض و آشوب در تعدادی از زندان‌ها منجر شده‌ است. لرستان، آذربایجان شرقی، همدان و کردستان از جمله استان‌هایی هستند که در زندان‌های آن به دلیل شیوع کرونا و احتمال سرایت آن به زندانیان درگیری روی داده است.

روز جمعه بیش از ۷۰ نفر از زندانیان در زندان سقز در استان کردستان در نتیجه ناآرامی‌های ایجاد شده در این زندان، فرار کردند.

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب کردستان اعلام کرده که تا کنون ۱۹ نفر از این زندانیان به زندان بازگردانده شده‌اند.

روز شنبه نیز اعتراض و درگیری در زندان الوند همدان و فرار برخی زندانیان گزارش شد.

بیشتر از