قرنطینه سراسری هند و تاثیر آن بر بازار نفت

میزان تقاضای نفت خام هند در سال گذشته روزانه ۴.۵ میلیون بشکه بود

باید در ماه‌های آینده بر سر میزان تولید توافق کرد تا ثبات نسبی به بازار بازگردد-Prakash SINGH / AFP

شیوع ویروس کرونا و نبود امکانات مالی در کنار  کمبود در  زیرساختار  بهداشتی و درمانی باعث شد تا اکثر کشورهای درگیر با ویروس کرونا  اقدام به قرنطینه در سطح برخی مناطق، و حتی  در برخی کشورها، قرنطینه سراسری کنند. قرنظیه در کشورهای عمده مصرف کننده انرژی مانند هند و چین، خبر خوبی برای بازار انرژی نیست. شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در این کشورها و بقیه کشورهای عمده مصرف کننده، تاثیر مستقیمی بر میزان تقاضای انرژی دارد. قرنطینه در این کشورها  به معنای کاهش رفت و آمد در شهرها و کاهش میزان استفاده مردم از خودروهای شخصی و سیتسم حمل و نقل عمومی  و نیز خطوط هوایی است. 

هند

تنوع بخشی به منابع انرژی در کنار افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر  و انرژی هسته‌ای، محورهای اساسی سیاست ملی انرژی هند را تشکیل می‌دهد. اقتصاد رو به رشد هند، نیازمند تامین انرژی مورد نیاز ار منابع مطمئن است. این کشور به همراه چین دو مصرف کننده عمده انرژی جهان هستند. بر اساس گزارش بیزنس پلتفرم که اواخر سال گدشته میلادی منتشر شد، پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ چین  شاهد بیشترین رشد تقاضای انرژی را در جهان خواهد بود، و  در پایان افق چشم انداز ۲۰۳۵ هند در میزان  مصرف انرژی از چین پیشی خواهد گرفت.

شیوع ویروس کرونا در هند

تا روز ۱۷ مارس، دهلی نو از شناسایی ۱۲۶ مورد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ سه نفر خبر داده بود، و تا آن تاریخ از حدود ۶ هزار نفر آزمایش کرونا گرفته شده بود.  با گذشت چند روز  و  بر اساس آمار اعلام شده توسط وزارت بهداشت هند، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به بالای ۵۰۰ نفر رسید. در این بین، ۱۱ نفر  از بیماران  مبتلا به ویروس کرونا  جان خود را از دست دادند. با شیوع ویروس کرونا در این کشور، دولت هند در مرحله اول تصمیم به تعطیلی  تاج‌محل و کلیه موزه‌ها و مراکز گردشگری گرفت.  این مراکز تا روز ۳۱ مارس تعطیل شدند و با توجه به افزایش افراد مبتلا به ویروس کرونا ،نارندرا مودی، نخست وزیر هند، روز سه شنبه ۲۴ مارس  طی پیامی تلوزیونی دستور قرنطینه سراسری در این کشور را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا صادر کرد.  

مودی در پیام خود به مردم هند گفت: «اگر شما در این ۲۱ روز قرنطینه را اجرایی نکنید، ممکن است خانواده شما تا ۲۱ سال آینده با مشکل مواجه باشد و تعدادی از خانواده‌ها کاملا نابود خواهند شد.» براساس قانون اساسی هند مصوب ۱۹۸۷، افرادی که قوانین مربوط به شیوع بیماری واگیردار را نقض کنند به شش ماه زندان و پرداخت ۱۵ دلار جریمه محکوم می‌شوند. دهلی نو  تمام رفت‌وآمدهای شهری، بین شهری و بین‌المللی، از جمله حرکت اتوبوس‌ها، قطارها و پرواز هواپیماها را متوقف کرد.

با آن که چین منشا ویروس کرونا است، اما این کشور در ابتدا قرنطینه منطقه ووهان را در دستور کار قرار داد. با توجه به تجربه بقیه کشورهای درگیر با ویروس کرونا و تاثیر تدریجی ویروس کرونا بر اقتصاد و جامعه، دولت هند تصمیم به قرنطینه سراسری این کشور با جمعیت بیش از ۱.۳ میلیارد نفر  گرفت. امکانات و زیرساختار درمانی هند قابل قیاس با کره جنوبی نیست  که بتواند جوابگوی بیماران مبتلا به ویروس کرونا باشد. با توجه به مشکلات زیرساختاری هند، قرنطینه سراسری تصمیم منطقی دولت این کشور برای کاهش تاثیر ویروس کرونا بود.

تاثیر قرنطیه هند بر بازار انرژی

 در سال گذشته و به‌طور متوسط میزان تقاضاي نفت خام هند حدود ۴.۵ ميليون بشكه در روز بود. در دهه‌های اخیر، به دليل پيشرفت سريع اقتصادي، و  افزايش طبقه متوسط و افزايش خريد وسايل نقليه موتوري، هر روز نياز دهلی نو به انرژي افزايش یافته است. تقریبا بیش از نصف نفت وارداتی هند در بخش حمل و نقل عمومی- خودروهای شخصی و کامیون‌ها مصرف می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارها نشان می‌دهد  که در پی شیوع ویروس کرونا در هند، تقاضای سوخت هند در ماه مارس ۱۱ درصد کاهش یافته است. این کشور در ماه مارس   سال ۲۰۱۹ در حدود  ۱۹.۵ میلیون تن فرآورده‌های نفتی مصرف کرده بود. با توجه به قرنظینه سراسری که شامل محدویت سفر بین شهرهاست، می‌توان انتظار داشت که در ماه آینده مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی باز هم کاهش یابد.

 در بیانیه‌ای که توسط شرکت نفت هند منتشر شد، به مسئله کاهش تدریجی تقاضای سوخت در ماه مارس در هند به خاطر شیوع ویروس کرونا اشاره شده است. این بیانیه می‌افزاید، فروش دیزل بیش از ۱۳ درصد کاهش، فروش سوخت جت بیش از ۱۰ درصد، و فروش بنزین نیز   بیش از ۲ درصد کاهش یافته است. صنعت هواپیمایی هند حدود ۶ تا ۸ درصد کل نفت خام مصرفی این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.  با توجه به محدویت‌های کنونی برای سفرهای داخلی و بین المللی، باید شاهد کاهش تقاضای صنعت هواپیمایی در دو سه ماه آینده نیز باشیم. با تداوم روند فعلی، شرکت‌های هوایپمایی هم دچار خسارت بیشتری خواهند شد. شرکت ملی نفت هند پیش‌بینی کرده است که مصرف محصولات نفتی در سال ۲۰۲۱ در حدود ۲-۳ درصد کاهش خواهد یافت.

تولید مازاد عربستان – روسیه و امارت

پس از عدم توافق در اجلاس اخیر  اوپک، عربستان، روسیه و امارات اعلام کرده‌اند که از اول ماه آوریل تولید نفت خود را افزایش خواهند داد.  با توجه به رقابت روسیه و عربستان، احتمال آن که این دو کشور ظرفیت تولید نفت را افزایش دهند، بیشتر است. با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای جهانی برای نفت، تصمیم این کشورها باعث خواهد شد تا از قیمت نفت  باز هم کاسته شود. با توجه به قرنطینه سراسری، مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی در هند در ماه‌های آینده کاهش می‌باید. هند می‌تواند با استفاده از این فرصت، برای پر کردن ذخایر استراتژیک نفت خود بهره گیرد. هر چند، خرید نفت هند هم نمی‌تواند منجر به افزایش قیمت نفت در بازار شود.

با توجه به نقش صنعت حمل و نقل هند در مصرف انرژی  در این کشور ،  بدیهی است که از میزان تقاضای نفت در هند کاسته خواهد شد. در عین حال، صنعت حمل و نقل و خطوط هواپیمایی هند هم دچار خسارت مالی زیادی خواهند شد. قرنطینه سراسری  هند در کنار تداوم رقابت بین کشورهای عمده تولید کننده نفت و تداوم مشکلات اقتصادی چین به علت شیوع ویروس کرونا، به معنای اشباع و عرضه مازاد در بازار نفت خواهد بود. هر چند اولویت اول  کشورهای عضو اوپک و اوپک پلاس، حفظ سهم کنونی در بازار و افزایش سهم در آینده است، اما  برای آن که اقتصاد این کشورها (که عمدتا به صادرات انرژی وابسته است) بیشتر دچار مشکل نشود، باید در ماه‌های آینده بر سر میزان تولید توافق کنند تا ثبات نسبی به بازار نفت بازگردد.

بیشتر از اقتصاد