ایگناتس زملوایس: «پدر کنترل عفونت» که بود؟

شستن دست‌ها از مهمترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری است

ویروس کرونا در حالی بر زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر گذاشته که گوگل برای تاکید بر اهمیت شستن دست‌ها، نقشی در بزرگداشت دکتر ایگناتس زملوایس طراحی کرده است؛ فردی که به «پدر کنترل عفونت» معروف است. 

آقای زملوایس پزشکی مجارستانی بود که عموما به عنوان اولین کسی شناخته می‌شود که مزایای پزشکی شستن دست‌ها را کشف کرد.

زملوایس در روز ۲۰ مارس ۱۸۴۷ وقتی در مقام پزشک ارشد درمانگاه مامایی در بیمارستان عمومی وین منصوب شد، اهمیت دست‌های تمیز را نشان داد و تمام پزشکان را موظف کرد که دستان خود را با محلولی از آب لیمو و کلر بشورند. 

پیش از آن‌که او به آن سمت منصوب شود، تعداد زیادی از مادران بر اثر عفونتی که در بیمارستان به «تب تولد» معروف بود، جان می‌سپردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زملوایس پس از انجام تحقیقات، به این نتیجه رسید که علت آن امر این بود که پزشکان، بیماری‌های عفونی را هنگام حرکت بین اتاق عمل و رفتن نزد مادران نوزاد، با خود حمل می‌کنند.

در دانش‌نامه بریتانیکا می‌خوانیم که بر اساس ابتکار ضدعفونی کردن دست که دکتر زملوایس برقرار کرد، «نرخ مرگ و میر در بخش اول بیمارستان از ۱۸.۲۷ به ۱.۲۷ درصد کاهش یافت و در مارس و اوت ۱۸۴۸، حتی یک زن هم در این بخش بیمارستان هنگام زایمان جان نسپرد.»

علیرغم ارتباط بین تعداد پزشکان با دستان پاک و نرخ پایین مرگ، خیلی از همکاران زملوایس در جهان پزشکی آن فکر را رد یا مسخره کردند.

زملوایس هر روز بیشتر از معاصران خود سرخورده می‌شد و می‌گفت که آن‌ها به علت عدم باور به اهمیت بهداشت پزشکی، متهم به قتل هستند. او نهایتا در بیمارستانی روانی بستری شد و بعدها همان‌جا جان سپرد. 

پس از مرگ زملوایس بود که باورهای او تایید شدند و به گفته گوگل، این از طریق پذیرش گسترده نظریه «جِرم‌محور» در پیوند با بیماری‌ها بود.

این حرکت گوگل علاه بر بزرگداشت زملوایس، بسیار به موقع است، چرا که می‌کوشد از طریق به اشتراک گذاشتن راهنمایی‌ها و فیلمی از سازمان جهانی بهداشت، راه صحیح شستن دستان را به مردم در سراسر جهان آموزش دهد. دست‌شویی از موثرترین شیوه‌های مقابله با انتشار بیماری است. 

به گفته سازمان جهانی بهداشت، افراد باید دستان خود را برای حداقل ۲۰ ثانیه بشویند.

© The Independent

بیشتر از زندگی