آزمایش موفق جنگ‌افزار مافوق صوت توسط آمریکا

سرعت این جنگ‌افزار پنج برابر سرعت صوت و برای گذر از موانع دفاعی پیشرفته طراحی شده‌ است

چین و روسیه نیز در حال پدیدآوری همین توان‌مندی‌های نظامی هستند- OSCAR SOSA / US NAVY / AFP

وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا تأیید کرده است که این کشور توانسته جنگ‌افزار مافوق صوت غیرمسلحی را در هاوایی آزمایش کند.

پنتاگون اعلام کرد آزمایش این پیکره بادپَر مافوق صوت، اواخر روز پنج‌شنبه با موفقیت انجام شد.

از سوی دیگر چین و روسیه نیز در حال پدیدآوری همین توان‌مندی‌های نظامی هستند.

وزارت دفاع ایالات متحده با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سازمان دفاع موشکی (مدا) این کشور توانسته « داده‌های ردیابی از این پرواز آزمایشی را پایشگری و گردآوری کند و این اطلاعات در توسعه مستمر سامانه‌های دفاع در برابر جنگ‌افزاهای مافوق صوت نیروهای متخاصم به کار خواهد رفت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در این بیانیه آمده است: اطلاعات گردآمده از این آزمایش و آزمایش‌های آینده به توسعه فناوری مافوق صوتی وزارت دفاع کمک می‌کند و این رویداد نقطه عطف مهمی برای تحقق توان‌مندی‌های رزمی مافوق صوت است که وزارت دفاع برای اوایل تا اواسط دهه ۲۰۲۰ هدف‌گذاری کرده است.

سرعت جنگ‌افزارهای مافوق صوت پنج برابر سرعت صوت یا بیش‌تر است و برای گذر از موانع دفاعی پیشرفته طراحی شده‌ است.

پرنده بادپَر مافوق صوت پس از آن که با موشکی به بلندای ۴۰ تا ۱۰۰ کیلومتری آسمان می‌رسد جدا می‌شود و در مسیر بالای جوّ به سوی هدف می‌رود.

پرنده بادپَر مافوق صوت می‌تواند در مسیری پیش‌بینی‌ناپذیر و با انجام عملیات رزمایشی تند و تیز به پیش برود و به هدف ضربه بزند. مسیر حرکت آن هم در قیاس با مسیر حرکت قوسی و بلند موشک‌های پرتابه‌ای خیلی صاف‌تر و پایین‌تر است.

در بیانیه پنتاگون آمده است پرتاب روز سه شنبه کار مشترک نیروی دریایی و زمینی ارتش ایالات متحده بود که با «سرعت مافوق صوت به سوی هدف مقرر انجام گرفت.»

پنتاگون در سال ۲۰۱۷ نیز موشک مافوق صوت مشابهی را آزمایش کرد و برای رسیدن به توان‌مندی‌های رزمی مافوق صوت در اوایل تا اواسط دهه ۲۰۲۰ هدف‌گذاری کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان