پومپئو: ارسال دارو و کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران تحریم نیست

 به دنبال گسترش کرونا، آمریکا مرزهایش را به روی کانادا و مکزیک می‌بندد

در نشست خبری روز جمعه، ترامپ و مقامات عالی‌رتبه مسئول مقابله با بحران ویروس کرونا در آمریکا، آخرین اخبار را به اطلاع مردم رساندند- JIM WATSON / AFP

در نشست خبری روز جمعه مقامات آمریکایی در خصوص ویروس کرونا که با حضور رئیس جمهور آمریکا و چندین مقام دیگر برگزار شد،  وزیر خارجه این کشور اظهار کرد که ارسال دارو و کمک‌های انسان دوستانه به ایران، تحریم نیست. 

مایک پومپئو ضمن اعلام این موضوع، تاکید کرد که آمریکا هم به ایران پیشنهاد کمک داده است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در ادامه گفت که مرزهای کشور به سوی مسافرین «غیرضروری» از کانادا و مکزیک بسته خواهد شد و این سیاست در نیمه شب شنبه اجرایی خواهد شد. او از شهروندان آمریکایی خواست که «سریعا ترتیبات بازگشت» خود را به این کشور فراهم کنند. 

هم ترامپ و هم پومپئو، از عبارت «ویروس چینی استفاده کردند، موضوعی که طی روزهای گذشته واکنش‌های بسیاری را به همراه داشته است. چرا که برای جلوگیری از گسترش «انتقاد» و همچنین «دیگرهراسی» از این ویروس به عنوان کووید-۱۹ نام برده‌ می‌شود.

یک خبرنگار چینی پرسید که چرا با توجه به اینکه این ویروس در ماه‌ ژانویه گسترش یافت، آقای ترامپ اقدامات سختگیرانه را آن زمان اجرا نکرد، اما ترامپ به این سوال جواب دقیقی نداد. ترامپ طی هفته‌های گذشته به خاطر تاخیر در اعمال سیاست‌های پیشگیری درخصوص گسترش ویروس کرونا، با انتقادات زیادی مواجه شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که انتقادات زیادی در خصوص کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی وجود دارد، مایک پنس گفت که حدود ۲۰ هزار دستگاه تنفس مصنوعی در منابع دولتی وجود دارد که به دستور ترامپ ممکن است به شبکه درمانی آمریکا اضافه شود. 

ترامپ گفت که میلیون‌ها ماسک آماده است برای توزیع. این در حالی است که بسیاری از بیمارستان‌ها از بحران کمبود ماسک گلایه کرده‌اند و اینکه آنچه در کنفرانس‌های خبری مطرح می‌شود آن چیزی نیست که در حال وقوع است. 

آقای ترامپ در پاسخ به خبرنگاری در خصوص بستن شهرهای مختلف مثل نیویورک و سان‌فرانسیسکو، و اینکه آیا کل کشور چنین مقرراتی را اعمال خواهند کرد، گفت که فکر نمی‌کند چنین اتفاقی بیفتد چرا که به گفته او بسیاری از ایالت‌های آمریکا با این مشکل در حدی که کالیفرنیا و نیویورک مواجه هستند، درگیر نیستند.

در حالی که ترامپ یک بسته حمایتی چند صد میلیون دلاری آماده کرده است یکی از خبرنگاران از او پرسید آیا این بسته حمایتی بیشتر شرکت محور است یا به برای مردم عادی در نظر گرفته شده است که  رئیس جمهور آمریکا در جواب گفت در تلاش است که این بسته‌های حمایتی به مردم عادی توجه بیشتری داشته باشد. 

ترامپ که پیشتر گفته بود برخی از داروهایی تایید شده که هم اکنون برای درمان مالاریا استفاده می‌شود، ممکن است در درمان کرونا موثر واقع شود، مجبور شد در این کنفرانس خبری بگوید که هیچ چیز در این زمینه قطعی نیست و ممکن است این دارو کار کند یا نکند. 

رییس مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا هم گفت که این دارو برای آنچه درست شده است خوب کار می‌کند اما باید دید که آیا این داروها برای درمان کرونا، عوارض جانبی دارد یا نه. 

بیشتر از